Grade schreef:sensor zit in/ bij de thermostaat vaak, (fi**t citr*** etc of is dit bij de Rover anders?
maar hoe dan ook de handleiding gaat over de mgf en als ik het zo lees is het vooral het probleem dat de motor achterin ligt.
Als ik de links mag geloven is de oorzaak van de lekkende koppakking thermische stress.
Iets met het open en dicht blijven gaan van de thermostaat (als deze nog in het blok ingebouwd is) waardoor de kop telkens een 'opflikker' krijgt van deze warmte wisseling waardoor deze gaat lekken.
Iets wat Rover zelf ook onderkend heeft en er voor gezorgd heeft dat bij bepaalde modellen de thermostaat dus niet meer in het blok ingebouwd is maar erbuiten waardoor deze minder open en dicht zal gaan.
Dit wat ook duidelijk te zien is in de temp grafiek van de volgende link :
http://www.mgfmavhh.ukf.net/
Hier is dus duidelijk te zien dat temperaaur een stuk grilliger is (thermische stress) bij de thermostaat in / op het blok dan wanneer deze los van het blok is gemonteerd (een stuk gelijkmatiger)
Echter, ik heb het niet verzonnen en lees het dus ook maar (maar ga ervanuit dat wanneer het op het Engelse rover forum beschreven wordt er toch een kern van waarheid in zit en het e.e.a. wordt goed onderbouwd met o.a. gemeten data)
Dus vandaar de vraag, iemand er ervaring mee ? En zou dit echt het leven van mijn (toekomstige) Rover 25 kunnen verlengen.
Zou er namelijk graag eentje willen aanschaffen, maar ben nog zeer huiverig voor het koppakking probleem.