lekke koppakking - niet zeker...
lekke koppakking - niet zeker...
Heren, dames,
Ik heb ter vreselijke vermoeden een lekke koppakking te hebben. Na hier zoeken op symptomen en vergelijk met mijn auto het volgende:
-koelvloeistof is ni groen maar 'vies'
-beetje witte troep onderkant dop koelvloeistof
-GEEN troep onderkant olie bijvul dop (is schoon)
-olie verbruik wel aanwezig
-koelvloeistof verbruik wel aanwezig
-temperatuur meter altijd netjes constant
-geen belletjes koelreservoir bij lopende motor
-geen overmatige uitlaat rook of geur naar mijn idee
-bouwjaar 1996 (mk3), 1.4 blok (103pk versie), 178k gelopen
-distributieriem vervangen, waterpomp toen niet
Stiekem hoop ik een beetje dat de waterpomp brak is en dit een en ander verklaart? Iemand ideeën?
Ik heb ter vreselijke vermoeden een lekke koppakking te hebben. Na hier zoeken op symptomen en vergelijk met mijn auto het volgende:
-koelvloeistof is ni groen maar 'vies'
-beetje witte troep onderkant dop koelvloeistof
-GEEN troep onderkant olie bijvul dop (is schoon)
-olie verbruik wel aanwezig
-koelvloeistof verbruik wel aanwezig
-temperatuur meter altijd netjes constant
-geen belletjes koelreservoir bij lopende motor
-geen overmatige uitlaat rook of geur naar mijn idee
-bouwjaar 1996 (mk3), 1.4 blok (103pk versie), 178k gelopen
-distributieriem vervangen, waterpomp toen niet
Stiekem hoop ik een beetje dat de waterpomp brak is en dit een en ander verklaart? Iemand ideeën?
- Grade
- MG-R Addict
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za jul 04, 2009 5:33 am
- Woonplaats:
- Locatie: Heerenveen
tjah... klinkt als een koppakking als de waterpomp stuk was geweest had je wel redelijk wat koelvloei verbruik gehad...
en tjah die temperatuur meter, ik weet niet wat hij meet maar niet het juiste in ieder geval. Want bij mensen waar de koelvloei wel borrelde bleef de temp meter nog gewoon in het midden...
Rijd je veel korte stukken ?
en tjah die temperatuur meter, ik weet niet wat hij meet maar niet het juiste in ieder geval. Want bij mensen waar de koelvloei wel borrelde bleef de temp meter nog gewoon in het midden...
Rijd je veel korte stukken ?
''it's a rover, the engine won't turn over''
Rich hall
Rich hall
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Koelvloeistof is die vettig? Het kan namelijk ook zijn dat er ooit water in je blok heeft gezeten ipv kvs en dat wat roest heeft nagelaten. Dat is mogelijk.
Verder is een beetje olieverbruik normaal maar als dit niet verbrand wordt (anders heb je wel donkere rook) dan kan het goed zijn dat je carterpakking of krukaskeerring aan vervanging toe is.
Ik denk dat je de kvs moet verversen. Eerst het blok goed doorspoelen met de tuinslang (kachelstand op warm) zonder het te laten lopen. Dan nieuw kvs erin.
Onderkant van auto inspecteren op eventuele lekken, als je carterpanpakking lekt kan dit op de uitlaat komen en de olie verbrand dan dus iéts beter onder de auto kijken. Ook met je vinger over de bovenkant van de downpipe gaan, kijken of je olieresten tegenkomt.
Aansteker bij oliepijlstok houden en luisteren of het knettert, dan zit er water c.q. kvs bij de olie.
Mayonaise achtige olie onder de kleppendeksel kun je ook krijgen door veel korte afstanden te rijden.
Verder is een beetje olieverbruik normaal maar als dit niet verbrand wordt (anders heb je wel donkere rook) dan kan het goed zijn dat je carterpakking of krukaskeerring aan vervanging toe is.
Ik denk dat je de kvs moet verversen. Eerst het blok goed doorspoelen met de tuinslang (kachelstand op warm) zonder het te laten lopen. Dan nieuw kvs erin.
Onderkant van auto inspecteren op eventuele lekken, als je carterpanpakking lekt kan dit op de uitlaat komen en de olie verbrand dan dus iéts beter onder de auto kijken. Ook met je vinger over de bovenkant van de downpipe gaan, kijken of je olieresten tegenkomt.
Aansteker bij oliepijlstok houden en luisteren of het knettert, dan zit er water c.q. kvs bij de olie.
Mayonaise achtige olie onder de kleppendeksel kun je ook krijgen door veel korte afstanden te rijden.
Laatst gewijzigd door tomcat.t16 op ma jan 25, 2010 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Geen belletjes, geen extreme druk in het systeem en geen gekke rook??Grade schreef:tjah... klinkt als een koppakking als de waterpomp stuk was geweest had je wel redelijk wat koelvloei verbruik gehad...
en tjah die temperatuur meter, ik weet niet wat hij meet maar niet het juiste in ieder geval. Want bij mensen waar de koelvloei wel borrelde bleef de temp meter nog gewoon in het midden...
Rijd je veel korte stukken ?
Hij kan ook KVS lekken door een losse slangklem of versleten slang.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
tja, de koelvloeistof is na een paar dagen rijden wel wat zwarter en ni meer zo groen als dat ie erin gaat.
ik rijd hoofdzakelijk snelweg. als ik 110/120 doe is het koelvloeistof verbruik stukken minder dan als ik 140 doe. (geld ook voor de olie overigens).
en onder de oliedop zit niks. die is harstikke schoon. vandaar dat ik twijfel. misschien idd troep in het koelsysteem?
ik rijd hoofdzakelijk snelweg. als ik 110/120 doe is het koelvloeistof verbruik stukken minder dan als ik 140 doe. (geld ook voor de olie overigens).
en onder de oliedop zit niks. die is harstikke schoon. vandaar dat ik twijfel. misschien idd troep in het koelsysteem?
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
@ Grade: dat witte spul van die dop is supersnel vies, bruinachtig. Dat wil niets zeggen.
@Ramses: HOEVEEL liter op hoeveel KM verbruikt hij olie. En hoeveel KVS per week?
Normaliter komt er nooit olie bij de kvs daarom moet je ff kijken of het koelwater extreem vettig is. Of dat er een oliefilm op de kvs ligt.
Compressietest is iig nooit verkeerd.
@Ramses: HOEVEEL liter op hoeveel KM verbruikt hij olie. En hoeveel KVS per week?
Normaliter komt er nooit olie bij de kvs daarom moet je ff kijken of het koelwater extreem vettig is. Of dat er een oliefilm op de kvs ligt.
Compressietest is iig nooit verkeerd.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Poeh, ik houd dat niet zo bij. ik rijd gemiddeld 5 keer per week naar eindhoven. dus zeg 600 kilometer in de week.
om de 2 a 3 weken kijk ik en moet er olie bij, dan gaat er een halve fles of driekwart in. is dat een literse fles? 2 literse fles? zo een van tankstation. (ik lijk wel een vrouw haha).
koelvloeistof check ik dan ook altijd en moet er een flinkescheut in. die is niet op, maar er mag wel wat bij. tankje aan de "leegstaande" rand is dan zwart/bruin, dus ik nam aan dat dat mogelijk olie was...
hoe check ik of het vettig is? vinger erin en voelen?
om de 2 a 3 weken kijk ik en moet er olie bij, dan gaat er een halve fles of driekwart in. is dat een literse fles? 2 literse fles? zo een van tankstation. (ik lijk wel een vrouw haha).
koelvloeistof check ik dan ook altijd en moet er een flinkescheut in. die is niet op, maar er mag wel wat bij. tankje aan de "leegstaande" rand is dan zwart/bruin, dus ik nam aan dat dat mogelijk olie was...
hoe check ik of het vettig is? vinger erin en voelen?
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Zo te horen wel een lekke koppakking. Compressie test heeft geen zin. De koppakking gaat meestal lekken tussen het oliedruk kanaal en een kvs kanaal. Soms ook bij een kanaal waarlangs de olie terugloopt. In dat geval krijg je koelvloeistof in je olie.
Als die olie zich rustig aan mengt met je koelvloeistof krijg je een soort mayo in je koelsysteem. Als je dan lang genoeg wacht met het vervangen van de koppakking dan heb je een dag extra werk om het systeem weer goed schoon te spoelen. Je radiateur gaat namelijk flink verstopt zitten van die mayo
Als die olie zich rustig aan mengt met je koelvloeistof krijg je een soort mayo in je koelsysteem. Als je dan lang genoeg wacht met het vervangen van de koppakking dan heb je een dag extra werk om het systeem weer goed schoon te spoelen. Je radiateur gaat namelijk flink verstopt zitten van die mayo

- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond