lekke koppakking - niet zeker...

214 216 218 220 25
Ramses

lekke koppakking - niet zeker...

Bericht door Ramses »

Heren, dames,

Ik heb ter vreselijke vermoeden een lekke koppakking te hebben. Na hier zoeken op symptomen en vergelijk met mijn auto het volgende:

-koelvloeistof is ni groen maar 'vies'
-beetje witte troep onderkant dop koelvloeistof
-GEEN troep onderkant olie bijvul dop (is schoon)
-olie verbruik wel aanwezig
-koelvloeistof verbruik wel aanwezig
-temperatuur meter altijd netjes constant
-geen belletjes koelreservoir bij lopende motor
-geen overmatige uitlaat rook of geur naar mijn idee
-bouwjaar 1996 (mk3), 1.4 blok (103pk versie), 178k gelopen
-distributieriem vervangen, waterpomp toen niet

Stiekem hoop ik een beetje dat de waterpomp brak is en dit een en ander verklaart? Iemand ideeën?
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

tjah... klinkt als een koppakking als de waterpomp stuk was geweest had je wel redelijk wat koelvloei verbruik gehad...

en tjah die temperatuur meter, ik weet niet wat hij meet maar niet het juiste in ieder geval. Want bij mensen waar de koelvloei wel borrelde bleef de temp meter nog gewoon in het midden...

Rijd je veel korte stukken ?
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Koelvloeistof is die vettig? Het kan namelijk ook zijn dat er ooit water in je blok heeft gezeten ipv kvs en dat wat roest heeft nagelaten. Dat is mogelijk.

Verder is een beetje olieverbruik normaal maar als dit niet verbrand wordt (anders heb je wel donkere rook) dan kan het goed zijn dat je carterpakking of krukaskeerring aan vervanging toe is.

Ik denk dat je de kvs moet verversen. Eerst het blok goed doorspoelen met de tuinslang (kachelstand op warm) zonder het te laten lopen. Dan nieuw kvs erin.
Onderkant van auto inspecteren op eventuele lekken, als je carterpanpakking lekt kan dit op de uitlaat komen en de olie verbrand dan dus iéts beter onder de auto kijken. Ook met je vinger over de bovenkant van de downpipe gaan, kijken of je olieresten tegenkomt.
Aansteker bij oliepijlstok houden en luisteren of het knettert, dan zit er water c.q. kvs bij de olie.

Mayonaise achtige olie onder de kleppendeksel kun je ook krijgen door veel korte afstanden te rijden.
Laatst gewijzigd door tomcat.t16 op ma jan 25, 2010 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
tomcat.t16
MG-R Core

Grade schreef:tjah... klinkt als een koppakking als de waterpomp stuk was geweest had je wel redelijk wat koelvloei verbruik gehad...

en tjah die temperatuur meter, ik weet niet wat hij meet maar niet het juiste in ieder geval. Want bij mensen waar de koelvloei wel borrelde bleef de temp meter nog gewoon in het midden...

Rijd je veel korte stukken ?
Geen belletjes, geen extreme druk in het systeem en geen gekke rook??

Hij kan ook KVS lekken door een losse slangklem of versleten slang.
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Grade
MG-R Addict

Bericht door Grade »

bij een losse klem heb je niet ineens smerige koelvloei, en een smerige koelvloei dop..... wellicht kan hij beter een compressietest laten uitvoeren dan heb je wat meer zekerheid

nog interesse in de kentekens trouwens peter?
''it's a rover, the engine won't turn over''

Rich hall
Ramses

Bericht door Ramses »

tja, de koelvloeistof is na een paar dagen rijden wel wat zwarter en ni meer zo groen als dat ie erin gaat.

ik rijd hoofdzakelijk snelweg. als ik 110/120 doe is het koelvloeistof verbruik stukken minder dan als ik 140 doe. (geld ook voor de olie overigens).

en onder de oliedop zit niks. die is harstikke schoon. vandaar dat ik twijfel. misschien idd troep in het koelsysteem?
tomcat.t16
MG-R Core

@ Grade: dat witte spul van die dop is supersnel vies, bruinachtig. Dat wil niets zeggen.

@Ramses: HOEVEEL liter op hoeveel KM verbruikt hij olie. En hoeveel KVS per week?

Normaliter komt er nooit olie bij de kvs daarom moet je ff kijken of het koelwater extreem vettig is. Of dat er een oliefilm op de kvs ligt.

Compressietest is iig nooit verkeerd.
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ramses

Bericht door Ramses »

Poeh, ik houd dat niet zo bij. ik rijd gemiddeld 5 keer per week naar eindhoven. dus zeg 600 kilometer in de week.

om de 2 a 3 weken kijk ik en moet er olie bij, dan gaat er een halve fles of driekwart in. is dat een literse fles? 2 literse fles? zo een van tankstation. (ik lijk wel een vrouw haha).

koelvloeistof check ik dan ook altijd en moet er een flinkescheut in. die is niet op, maar er mag wel wat bij. tankje aan de "leegstaande" rand is dan zwart/bruin, dus ik nam aan dat dat mogelijk olie was...

hoe check ik of het vettig is? vinger erin en voelen?
Ramses

Bericht door Ramses »

leidt die compressie test tot zekerheid omtrent die koppakking btw? heb geen zin een hoop geld te betalen als blijkt dat het dat toch ni is?
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Zo te horen wel een lekke koppakking. Compressie test heeft geen zin. De koppakking gaat meestal lekken tussen het oliedruk kanaal en een kvs kanaal. Soms ook bij een kanaal waarlangs de olie terugloopt. In dat geval krijg je koelvloeistof in je olie.
Als die olie zich rustig aan mengt met je koelvloeistof krijg je een soort mayo in je koelsysteem. Als je dan lang genoeg wacht met het vervangen van de koppakking dan heb je een dag extra werk om het systeem weer goed schoon te spoelen. Je radiateur gaat namelijk flink verstopt zitten van die mayo :?
Ramses

Bericht door Ramses »

geef eens een tijdsindicatie, want dit heeft ie toch al diverse maanden. nu met de apk wil ik het gewoon regelen.
tomcat.t16
MG-R Core

Hee jongens, ik ben positief ingesteld he! 8)

ALs het de koppakking is, niet wachten.
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ramses

Bericht door Ramses »

Als het de koppakking is, is ie al maanden naar z'n grootje. Arm Roverke :S
tomcat.t16
MG-R Core

Dan heb je nog geluk gehad :P
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Ramses

Bericht door Ramses »

Is dat ook een grond van twijfel dan of het wel de koppakking is? Misschien toch een lek en toevallig olieverbruik?
Mink015

Bericht door Mink015 »

Ramses,
Bekijk ook je oliepijlstok eens. Bij mij zat hier de bekende "mayo" beter zichtbaar op (veel beter) dan in de oliedop.
Ik had dus inderdaad een lekke koppakking. Wil je weten hoe deze afliep bekijk dan ff de recente posts: Koppakking VI en koppakking vi vervolg.

Succes,
Plaats reactie