Dashboardverlichting en trillende versnellingspook
Dashboardverlichting en trillende versnellingspook
Hallo allemaal,
Sinds een paar dagen heb ik een Rover 620 DI '98.
Ben heel erg blij met de auto en hij rijdt super, of liever gezegd: diesel.
Maar affijn dat terzijde. Heb wel wat vragen en ik zal beginnen met 2 dingen die me nogal dwars zitten.
1. versnellingspook trilt soms behoorlijk tijdens rijden en maakt dan een behoorlijk irritant plastic-rammel-geluid. Met de geluidsinstellingen van mijn nieuwe audio krijg ik dit er dan weer helaas niet uit...
2. verlichting van het dashboard is zelfs met de dimschakelaar uit nogal minimaal. Heb er al over zitten denken om zo'n usb-lampje op de ingang van de radio aan te sluiten en dat op de meters te richten...ehm...
Iemand enig idee waar deze dingen aan kunnen liggen, of het ernstig is en/of iemand dezelfde ervaringen?
bvd voor alle reacties, gr.
Sinds een paar dagen heb ik een Rover 620 DI '98.
Ben heel erg blij met de auto en hij rijdt super, of liever gezegd: diesel.
Maar affijn dat terzijde. Heb wel wat vragen en ik zal beginnen met 2 dingen die me nogal dwars zitten.
1. versnellingspook trilt soms behoorlijk tijdens rijden en maakt dan een behoorlijk irritant plastic-rammel-geluid. Met de geluidsinstellingen van mijn nieuwe audio krijg ik dit er dan weer helaas niet uit...
2. verlichting van het dashboard is zelfs met de dimschakelaar uit nogal minimaal. Heb er al over zitten denken om zo'n usb-lampje op de ingang van de radio aan te sluiten en dat op de meters te richten...ehm...
Iemand enig idee waar deze dingen aan kunnen liggen, of het ernstig is en/of iemand dezelfde ervaringen?
bvd voor alle reacties, gr.
Hm in 1e instantie dacht ik ook aan een pookknop met speling, maar bij nadere inspectie blijkt dit niet het geval. Ergens anders op internet vond ik het volgende stukje, wat weliswaar niet specifiek over een rover ging, maar wel van toepassing lijkt in mijn geval:
"Een ander probleem van deze versnellingsbak is de “remote-control” (versnellingspook en toebehoren). De slijtage aan de lagering van de bedieningsas zal resulteren in een irritant rammelende versnellingspook. Het gevolg hiervan is dat men de versnellingspook vast gaat houden. Dit lost het rammelen op, maar zal de selecteervork tegen een zijde van het tand wiel aangedrukt houden wat slijtage geeft. En dit heeft weer als gevolg dat hij na verloop van tijd uit zijn versnelling springt. Dit is op te lossen door de versleten vork te vervangen of op te lassen.
Maar hiervoor zullen we de versnellingsbak moeten demonteren."
Weet iemand misschien of dit wellicht ook bij een Rover 620 DI het geval kan zijn? Klopt dit stukje uberhaupt en zou dit veel tijd kosten om te laten verhelpen bij een garage?
Wat betreft de dashboardverlichting: Alles is wel verlicht en alle waarschuwingslampjes werken ook, alleen de algemene verlichting van meters ed. is gewoon erg zwak. Zitten hiervoor ook meerdere lampjes waarvan er een paar stuk kunnen zijn? Het is niet dat links feller is dan rechts ofzo. Heb nooit eerder een Rover gehad en misschien dat dit bij alle auto's van dit model zo is?
"Een ander probleem van deze versnellingsbak is de “remote-control” (versnellingspook en toebehoren). De slijtage aan de lagering van de bedieningsas zal resulteren in een irritant rammelende versnellingspook. Het gevolg hiervan is dat men de versnellingspook vast gaat houden. Dit lost het rammelen op, maar zal de selecteervork tegen een zijde van het tand wiel aangedrukt houden wat slijtage geeft. En dit heeft weer als gevolg dat hij na verloop van tijd uit zijn versnelling springt. Dit is op te lossen door de versleten vork te vervangen of op te lassen.
Maar hiervoor zullen we de versnellingsbak moeten demonteren."
Weet iemand misschien of dit wellicht ook bij een Rover 620 DI het geval kan zijn? Klopt dit stukje uberhaupt en zou dit veel tijd kosten om te laten verhelpen bij een garage?
Wat betreft de dashboardverlichting: Alles is wel verlicht en alle waarschuwingslampjes werken ook, alleen de algemene verlichting van meters ed. is gewoon erg zwak. Zitten hiervoor ook meerdere lampjes waarvan er een paar stuk kunnen zijn? Het is niet dat links feller is dan rechts ofzo. Heb nooit eerder een Rover gehad en misschien dat dit bij alle auto's van dit model zo is?
Hey, welkom hier 
Of dat verhaal van die versleten vork klopt weet ik niet ( heb dr niet zo heel veel verstand van )
Heb zelf eens zoiets gehad met een corsa daar hebben ze toen de schakelbussen van vervangen en toen was het bij mij over.
En wat je verlichting betreft denk ik dat je lampjes op zijn.
Je auto is 11 jaar oud en die lampjes dus ook.
Na verloop van tijd word elke lamp minder met de lichtopbrengst ( net als een gewone gloeilamp.)
Wat je kan proberen is 1 of 2 lampjes vervangen en kijken of de nieuwe lampjes feller zijn.

Of dat verhaal van die versleten vork klopt weet ik niet ( heb dr niet zo heel veel verstand van )
Heb zelf eens zoiets gehad met een corsa daar hebben ze toen de schakelbussen van vervangen en toen was het bij mij over.
En wat je verlichting betreft denk ik dat je lampjes op zijn.
Je auto is 11 jaar oud en die lampjes dus ook.
Na verloop van tijd word elke lamp minder met de lichtopbrengst ( net als een gewone gloeilamp.)
Wat je kan proberen is 1 of 2 lampjes vervangen en kijken of de nieuwe lampjes feller zijn.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Wat je ook kunt doen is van die ledvervangers kopen...
ik wil geen reclame maken voor deze waardeloze tent maar ze hebben ze wel www.leds-buy.nl
(waardeloos: omdat je 9 van de 10 keer de verkeerde spullen krijgt, lossen ze wel weer op maar toch...)
ik wil geen reclame maken voor deze waardeloze tent maar ze hebben ze wel www.leds-buy.nl
(waardeloos: omdat je 9 van de 10 keer de verkeerde spullen krijgt, lossen ze wel weer op maar toch...)

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
-
- MG-R Regular
- Berichten: 84
- Lid geworden op: do jun 04, 2009 8:16 am
- Woonplaats: Geertruidenberg
Je trillende versnellingspook kun je mischien ook oplossen met een bus WD40, heb dit ook gehad bij me astra, 4x me schakelrubbers en nog meer van die rot dingen laten vervangen. Na veel kosten kreeg ik de tip om me pook zak te verwijderen en de atlas onder mijn pook goed opnieuw in te vetten. heb ik toen gedaan en heb er geen last meer van gehad.
Je dash verlichting, moet je ff je cockpit eruit halen en kijken of je lampjes het nog doen. Als ze het nog doen kun je ff kijken of er niet van die lamp condoompjes overheen zitten. dit zijn meestal gekleurde rubbertjes die over de lampjes heen zitten. ze zitten meestal goed vast door de hitte die de lampjes maken. maar ze zijn niet zo moeilijk om te verwijderen.
Je dash verlichting, moet je ff je cockpit eruit halen en kijken of je lampjes het nog doen. Als ze het nog doen kun je ff kijken of er niet van die lamp condoompjes overheen zitten. dit zijn meestal gekleurde rubbertjes die over de lampjes heen zitten. ze zitten meestal goed vast door de hitte die de lampjes maken. maar ze zijn niet zo moeilijk om te verwijderen.
Das idd een goede optie, leds gaan veel langer mee en zijn vaak veel feller.peter.evers schreef:Wat je ook kunt doen is van die ledvervangers kopen...
ik wil geen reclame maken voor deze waardeloze tent maar ze hebben ze wel www.leds-buy.nl
(waardeloos: omdat je 9 van de 10 keer de verkeerde spullen krijgt, lossen ze wel weer op maar toch...)
Nadeel is alleen dat je ze niet kunt dimmen
Schakelstang vervangen is bij mij ook gebeurt toentertijd, 0.5 uur arbeidsloon en een stang die zal nu wel 100 euro kosten.620di98 schreef:
Weet iemand misschien of dit wellicht ook bij een Rover 620 DI het geval kan zijn? Klopt dit stukje uberhaupt en zou dit veel tijd kosten om te laten verhelpen bij een garage?
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Dank jullie voor alle reacties! Leuk (en vooral handig) trouwens dat er zoiets als een Rover-club bestaat.
Dat van die schakelbussen, schakelstang en invetten zal ik meenemen als ik ermee naar de garage ga.
Weet iemand trouwens een goeie hiervoor in Zeeland? Of juist eentje waar je nooit heen moet?
Denk dat die lampjes zelf wel moet lukken. Heb nog wel ergens een zak waxinelichtjes staan
gr.
Dat van die schakelbussen, schakelstang en invetten zal ik meenemen als ik ermee naar de garage ga.
Weet iemand trouwens een goeie hiervoor in Zeeland? Of juist eentje waar je nooit heen moet?
Denk dat die lampjes zelf wel moet lukken. Heb nog wel ergens een zak waxinelichtjes staan

gr.