Druk onder kleppendeksel

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Tempex

Druk onder kleppendeksel

Bericht door Tempex »

Vanavond heb ik een probleem gevonden.
Ik moest een tikkie olie bijvullen en toen heb ik de motor gestart met de vuldop er nog af.
Ik heb wel eens gehoord dat je dan de kleppen beter kan horen of zoiets.
Maar... Er komt wel heel veel lucht uit dat gat!
Er wordt dus vrij veel druk opgebouwd onder mijn kleppendeksel.
Zo ver ik weet is dat niet goed.
Ik weet alleen niet wat dat kan zijn. Iemand ideeën of tips waar ik op kan letten?
Ik zit zelf te denken aan niet goed sluitende kleppen of zo?
Morgen eerst maar eens een compressie-test laten doen!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Heeft niets met je kleppen te maken eerder met een slechte krukkastontluchting/motorontluchting.

Vraag me nu niet waar hij zit want ik heb geen benzine auto. het is een dikke slang die van je motor naar je luchtinlaat gaat.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Euh nee, het zijn 2 slangetjes beiden dun(1 richting kleppendeksel en van kleppendeksel) en beiden naar de inlaat 1 voor en 1 na de gasklep.
Veel te klein om de grote hoeveelheid lucht te verplaatsen wat hier waarschijnlijk het geval is.

In een ideale motor zou er geen lucht moeten stroken door dat gat, terwijl er 1 zuiger omhoog gaat, gaat een andere naar beneden met dezelfde snelheid. Meestal lekt er toch wel behoorlijk wat lucht langs de zuigerveren, en dat zie je als je de dop eraf draait.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Tempex

Bericht door Tempex »

Hij heeft dit nooit gehad. Dat weet ik wel.
En zover ik weet zit er maar één dun slangetje vanaf mijn kleppendeksel naar :?: iets toe. In ieder geval geen twee.
Zuigerveren zijn niet de oorzaak denk ik. Dan lekt de druk naar beneden, het carter in, en niet naar mijn kleppendeksel. Of zie ik iets over het hoofd?

Niemand die een soortgelijk probleem heeft (gehad)?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tempex schreef: Zuigerveren zijn niet de oorzaak denk ik. Dan lekt de druk naar beneden, het carter in, en niet naar mijn kleppendeksel. Of zie ik iets over het hoofd?
En jij denkt dat het carter luchtdicht is afgesloten van de kleppendeksel? Interresant, hoe moet de olie dan terug.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

PCV Valve verstopt? Of idd zuigerveren, komt vaker voor bij Honda motoren.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Tempex

Bericht door Tempex »

Kijk, dat soort dingen wist ik niet. Eigenlijk heel logisch dat er een verbinding is tussen de carter en het kleppenspul.
Het moet tenslotte toch gesmeert worden!
Ik ga straks maar even lang van Noort. Kijken wat ze ervan zeggen.
Als het nu echt heel duur wordt, dan misschien toch een andere auto.. :(
Maar dan wel weer een Rover! :inlove:
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8437
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

@Tempex: ff wachten nog, Van Noort is nog een weekje met vakantie ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

olie gaat omhoog via de oliepomp onder druk naar boven. en daar wordt het gebruikt om van alles te smeren, en dat gebeurd op een vrij lompe manier, het wordt gewoon tussen de lagers gespoten en vervolgens komt het dus aan alle kanten langs dat lager naar buiten, en ligt gewoon in kop. zwaartekracht zorgt ervoor dat het weer beneden komt.

De onderkant van je kop lijkt dan ook wel op een wasbak met 10 afvoerputjes naar beneden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Tempex

Bericht door Tempex »

Bedankt voor de uitleg.
Eigenlijk heel logisch... Stom van me. (Ben dan ook geen monteur)
Ik heb intussen een andere Rover bekeken, en deze had exact hetzelfde.
Dus ik denk dat ik mezelf voor niets bang heb gemaakt.
Niets aan het handje! :D

Toch zou het wel eens fout kunnen gaan bij 354.000 km's!
Plaats reactie