wagen schakeld plots zeer moeilijk
wagen schakeld plots zeer moeilijk
Hoi,
Hier een vraag vanuit de Spaanse Costa.
Wij zijn afgelopen zaterdag naar Spanje vertrokken met onze Rover 75 CDTi.
Alles verliep goed, tot in Luxemburg. Daar merkte ik plots dat het schakelen vrij stroef ging. Nadat we gerust hadden en vertrokken ging het schakelen weer vlotjes.
Echter na enkele 100den km merkte ik dat het weer slecht ging. Zelfs zo slecht dat ik niet meer kon terug schakelen en ik de wagen uit moest zetten om hem in de 1e te krijgen.
Telkens als we gestopt hadden was het weer normaal.
2 Weken geleden ben ik nog een 1000km naar Duitsland geweest zonder problemen. Echter wel zonder caravan.
Wat kan dit probleem zijn.
Groetjes uit het zonnige Spanje
Hier een vraag vanuit de Spaanse Costa.
Wij zijn afgelopen zaterdag naar Spanje vertrokken met onze Rover 75 CDTi.
Alles verliep goed, tot in Luxemburg. Daar merkte ik plots dat het schakelen vrij stroef ging. Nadat we gerust hadden en vertrokken ging het schakelen weer vlotjes.
Echter na enkele 100den km merkte ik dat het weer slecht ging. Zelfs zo slecht dat ik niet meer kon terug schakelen en ik de wagen uit moest zetten om hem in de 1e te krijgen.
Telkens als we gestopt hadden was het weer normaal.
2 Weken geleden ben ik nog een 1000km naar Duitsland geweest zonder problemen. Echter wel zonder caravan.
Wat kan dit probleem zijn.
Groetjes uit het zonnige Spanje
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 139
- Lid geworden op: ma jun 05, 2006 10:46 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Krabbendijke
Rover 75 koppeling
Dit is de hulp-koppelings cylinder die kapot is,
deze gaat na verloop van tijd lekken en vernield
het hydraulische lager in de versnellingsbak.
De versnellingsbak in de 75 (zowel handgeschakeld als automaat)
is geen bak van BMW.
Dit is een typische achilleshiel van de Rover 75, bij de vervanging
moet de hoofd-koppelings cylinder ook vervangen worden,
deze gaat meestal kort na de hulp-cylinder kapot.
Mijn koppeling ging kapot bij 190,000 kilometer,
ik kon echt niet meer schakelen.
De reparatie is wel prijzig, het sub-frame moet gedemonteerd worden
voor men bij de versnellingsbak kan.
Het is zeer aan te raden om de koppelingsolie om de
40,000 kilometer te vervangen, dit verlengd de levensduur
van de koppelings cylinders aanzienlijk.
Ik zou in jouw geval de situatie nog een aantal dagen aankijken,
mocht het zo verslechteren dat je ook na stops niet meer kunt schakelen,
raad ik je aan om de auto zo snel mogelijk naar een garage te brengen
en de hoofd + hulpkoppelings cylinders en het hydraulisch lager
te vervangen.
Mocht hij dusdanig kapot gaan dat het pedaal volledig naar beneden zakt
en niet meer omhoog komt, probeer op de volgende manier te rijden :
-Zet hem in de eerste versnelling
-Start de auto en begin te rijden
-Als je het schakelmoment hebt bereikt, trek de versnellingspook naar
neutraal, onmiddellijk daarna geef je gas zodat de motor flink wat toeren
maakt en dan duw je de versnellingspook rustig in de volgende
versnelling.
Terugschakelen is simpeler en hierbij hoef je geen gas te geven,
alleen de versnellingspook terug te trekken.
Let wel op : naar de eerste versnelling schakelen voordat je stilstaat.
Als je een caravan of trailer trekt, is het het beste om vanaf een heuvel
of helling te beginnen met rijden.
Ik zou wel een tijdstip nemen waarbij het rustig op de weg is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groeten Ducloi
deze gaat na verloop van tijd lekken en vernield
het hydraulische lager in de versnellingsbak.
De versnellingsbak in de 75 (zowel handgeschakeld als automaat)
is geen bak van BMW.
Dit is een typische achilleshiel van de Rover 75, bij de vervanging
moet de hoofd-koppelings cylinder ook vervangen worden,
deze gaat meestal kort na de hulp-cylinder kapot.
Mijn koppeling ging kapot bij 190,000 kilometer,
ik kon echt niet meer schakelen.
De reparatie is wel prijzig, het sub-frame moet gedemonteerd worden
voor men bij de versnellingsbak kan.
Het is zeer aan te raden om de koppelingsolie om de
40,000 kilometer te vervangen, dit verlengd de levensduur
van de koppelings cylinders aanzienlijk.
Ik zou in jouw geval de situatie nog een aantal dagen aankijken,
mocht het zo verslechteren dat je ook na stops niet meer kunt schakelen,
raad ik je aan om de auto zo snel mogelijk naar een garage te brengen
en de hoofd + hulpkoppelings cylinders en het hydraulisch lager
te vervangen.
Mocht hij dusdanig kapot gaan dat het pedaal volledig naar beneden zakt
en niet meer omhoog komt, probeer op de volgende manier te rijden :
-Zet hem in de eerste versnelling
-Start de auto en begin te rijden
-Als je het schakelmoment hebt bereikt, trek de versnellingspook naar
neutraal, onmiddellijk daarna geef je gas zodat de motor flink wat toeren
maakt en dan duw je de versnellingspook rustig in de volgende
versnelling.
Terugschakelen is simpeler en hierbij hoef je geen gas te geven,
alleen de versnellingspook terug te trekken.
Let wel op : naar de eerste versnelling schakelen voordat je stilstaat.
Als je een caravan of trailer trekt, is het het beste om vanaf een heuvel
of helling te beginnen met rijden.
Ik zou wel een tijdstip nemen waarbij het rustig op de weg is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groeten Ducloi
Re: Rover 75 koppeling
Bedankt voor jouw antwoord.Ducloi schreef:Dit is de hulp-koppelings cylinder die kapot is,
deze gaat na verloop van tijd lekken en vernield
het hydraulische lager in de versnellingsbak.
De versnellingsbak in de 75 (zowel handgeschakeld als automaat)
is geen bak van BMW.
Dit is een typische achilleshiel van de Rover 75, bij de vervanging
moet de hoofd-koppelings cylinder ook vervangen worden,
deze gaat meestal kort na de hulp-cylinder kapot.
Mijn koppeling ging kapot bij 190,000 kilometer,
ik kon echt niet meer schakelen.
De reparatie is wel prijzig, het sub-frame moet gedemonteerd worden
voor men bij de versnellingsbak kan.
Het is zeer aan te raden om de koppelingsolie om de
40,000 kilometer te vervangen, dit verlengd de levensduur
van de koppelings cylinders aanzienlijk.
Ik zou in jouw geval de situatie nog een aantal dagen aankijken,
mocht het zo verslechteren dat je ook na stops niet meer kunt schakelen,
raad ik je aan om de auto zo snel mogelijk naar een garage te brengen
en de hoofd + hulpkoppelings cylinders en het hydraulisch lager
te vervangen.
Mocht hij dusdanig kapot gaan dat het pedaal volledig naar beneden zakt
en niet meer omhoog komt, probeer op de volgende manier te rijden :
-Zet hem in de eerste versnelling
-Start de auto en begin te rijden
-Als je het schakelmoment hebt bereikt, trek de versnellingspook naar
neutraal, onmiddellijk daarna geef je gas zodat de motor flink wat toeren
maakt en dan duw je de versnellingspook rustig in de volgende
versnelling.
Terugschakelen is simpeler en hierbij hoef je geen gas te geven,
alleen de versnellingspook terug te trekken.
Let wel op : naar de eerste versnelling schakelen voordat je stilstaat.
Als je een caravan of trailer trekt, is het het beste om vanaf een heuvel
of helling te beginnen met rijden.
Ik zou wel een tijdstip nemen waarbij het rustig op de weg is.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groeten Ducloi
Echter, ik heb dit probleem alleen maar als de caravan er achter hangt.
Zonder caravan schakeld de bak normaal.
Dirk
Je verhaal met het zonder koppeling schakelen ben ik het niet mee eens.
Tot het moment van de neutraal naar de volgende versnelling.
Ik heb het eens gehad en heb uit mijn brommertijd geleerd het volgende:
In neutraal. Een beetje gas tot zegge 3000 toeren. En bij het gas loslaten direct schakelen. Op het moment van gas lossen is de druk even van je bak af en heb je minder kans op schade.
Tot het moment van de neutraal naar de volgende versnelling.
Ik heb het eens gehad en heb uit mijn brommertijd geleerd het volgende:
In neutraal. Een beetje gas tot zegge 3000 toeren. En bij het gas loslaten direct schakelen. Op het moment van gas lossen is de druk even van je bak af en heb je minder kans op schade.
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Rover 75 koppeling
"Mijn koppeling ging kapot bij 190,000 kilometer"
Misschien belangrijk, maar de wagen heeft nog geen 110000km erop zitten
Dirk
Misschien belangrijk, maar de wagen heeft nog geen 110000km erop zitten
Dirk
Hoi,
Hier nog een mailtje van mij.
Misschien was het niet echt duidelijk bij mijn vraag, maar als ik normaal de koppeling intrap en dan weer loslaat voel ik een "weerstand" in het pedaal over bijna heel de lengte.
Echter toen het schakelen moeilijk ging had ik deze weestand zo goed als niet. Alleen een paar cm.
Ik weet niet ofdat dit nog belangrijk is in het oplossen van het probleem:
.
Groetjes Dirk
Hier nog een mailtje van mij.
Misschien was het niet echt duidelijk bij mijn vraag, maar als ik normaal de koppeling intrap en dan weer loslaat voel ik een "weerstand" in het pedaal over bijna heel de lengte.
Echter toen het schakelen moeilijk ging had ik deze weestand zo goed als niet. Alleen een paar cm.
Ik weet niet ofdat dit nog belangrijk is in het oplossen van het probleem:
.
Groetjes Dirk