koppakking vervangen, motor wordt te heet

214 216 218 220 25
speedfreax

koppakking vervangen, motor wordt te heet

Bericht door speedfreax »

tja, wat kan ik zeggen, geen uitwisseling van vloeistoffen, net nieuwe koppakking, misschien kapotte thermostaat??
of waterpomp?

hoe kan je dit zien/meten?

iemand andere ideeen?
speedfreax

Bericht door speedfreax »

die richting dacht ik dus ook al op...,

er was idd sprake van een klein lekje bij de koppakking, dus die vervangen. Ik vermoed dat de thermostaat de boosdoener is.

weet het echter niet zeker
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

ja klopt, als hij het doet, moed hij open gaan staan
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
speedfreax

Bericht door speedfreax »

zeker gezien de kachel koud blijft bij de TE warme motor, en de onderste radiatorslang ook, doet mij denken dat de thermostaat iig dood is.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

of er onvoldoende koel vloeistof in zit ;)
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

dat tweede inderdaad, er zit vast lucht in het systeem.

Kachel moet zoizo heet worden, zelfs met de thermostaat 100% dicht.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
speedfreax

Bericht door speedfreax »

tja..., ga iig morgen even de thermostaat vervangen, ding kost een tientje...,


hoe het best te ontluchten??

zit nu enkel nog water in het systeem (tip van een bekende ;)), maar is nu praktisch schoon water. na de thermostaat gaat er koelvloeistof in.

p.s. het warmlopen gebeurd met +/- 5 min tops!!
speedfreax

Bericht door speedfreax »

nieuwe thermostaat, ontlucht, en hij doet het weer!!!!

:)

btw, thanks JOUKE!!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Blij dat te horen, maar nogmaals je kachel wordt ook heet zelfs al zit de thermostaat volledig dicht. De kachel is namelijke een bypass om de thermostaat heen.

Je hebt het probleem dus eigenlijk opgelost met alleen ontluchten ;)

Maar niet getreurd thermostaten slijten op 1 of andere manier en gaan steeds bij andere temperaturen open. En nu is het dus weer exact.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
tutuur

Bericht door tutuur »

miss moet ik dan ook maar is ontluchten, kachel word wel warm maar kan rustig naar a'dam rijden op vol open zonder dat het echt bloedheet word :P
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

En dat is dan waarschijnlijk juist een kapotte thermostaat. :roll:
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
tutuur

Bericht door tutuur »

koelvloeistof temp blijft wel netjes rond het midden ten aller tijden ;)
speedfreax

Bericht door speedfreax »

ojeeeeee...., weer een te warme motor!!! kachel blijft koud, echt een geur van koelvloeistof onder de kap...,

ben ten einde raad!!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Zit er niet een verstopping ergens? (blok en rad bv doorspoelen met een tuinslang)

Of je waterpomp, haal het thermostaathuis er weer uit, en voel met je vingers of alle bladen nog wel aan de pomp zitten, en of die bladen ook gaan draaien als iemand de krukas ronddraait.(dop 22 in de krukas poelie)
Je zou hem ook kunnen starten, maar dan moet je echt oppassen voor je vingers.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
speedfreax

Bericht door speedfreax »

starten doet hij niet meer..., en er wordt bij het proberen te starten gelijk druk opgebouwd in het expansievat...,

geur van uitlaatgas uit het expansievat.., lijkt mij wééér de koppakking.

zal ik het blok nog een keer openhalen?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

oooh dear...
Je kunt nog een compressietest doen, dan is het 100% zeker. Maar eigenlijk is het nu ook al wel duidelijk.

Heb je het zelf gedaan de laaste keer? Hoe waren de bussen en wat voor koppakking is er gebruikt?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie