inlaat en uitlaat ZT190

Gb-lude

inlaat en uitlaat ZT190

Bericht door Gb-lude »

Hallo liefhebbers!
aangezien mijn handen altijd jeuken om wat aan een auto te sleutelen kon ik niet laten eens wat uit te proberen..

Ik heb de complete balance valve er uit gehaald en de stekker uit het motortje getrokken.. :lol:

zoals jullie weten krijg je door het splitsen van de intake plenums een iets beter brandstof verbruik en koppel bij lage toeren.. nou viel mij op dat je als hij dan open gaat (+/-3200 rpm) je opeens een lichte toename van koppel/vermogen krijgt .

dussss je verliest er ook wat vermogen door.. en ik rij vaak rond de 3000 toeren en vind dat kleine shopje in de rug frustrerend.. (want de moter krijgt even niet de lucht die hij wil..

mijn filosofie over motoren is dan ook: geef m al de lucht die hij vraagt.. en zorg dat hij dat ook kwijt kan..

Ik weet de de KV6 niet een van de best presteerende mororen is maar hij kan naar mijn idee veel beter presteren..

na deze mod vind ik hem veel lekkerder rijden en zit ik niet de heletijd op de schopje in de rug te wachten... (en plotselinge gebulder van mijn open luchtfilter)

Ik ben van plan een oude magnofold helemaal te gaan verbouwen tot single chamber throttle body... eerst ook maar eens kijken hoe hij zonder power valves rijdt!


nog een vraagje.. er zitten twee catelysatoren op deze auto.... zijn ze beide nodig voor de keuring??? een starter catlic converter en een gewone... waarom??? 1e er uit?

al die stomme dingetjes om het milieu te besparen gaan tenkost van mijn rij plezier :fiew:
;)

groeten David

(ps ik weet wat er allemaal bij komt kijken maar ben aan het experimenteren.. ook ga ik natuurlijk mijn enginemanagement aanpassen en rest van het uitlaatsysteem)

hier de theorie uit het service manual: hoeveel het scheeldt zal minder zijn dan als ze kapot zijn iig :roll:


1. Low speed
At low speed the balance valve and power valves are closed. This effectively allows the engine to breathe as two
three cylinder engines, each having a separate plenum and long primary tracts. The primary and secondary tracts,
and the plenum volume are tuned to resonate at 2,700 rev/min, giving a peak torque at this speed.

2. Mid-range
For increased mid-range torque performance, the plenums are connected using the balance valve. The power valves
remain closed. This allows the engine to use the long primary tract length, which is carefully tuned with the balance
valve, to produce maximum torque at 3750 rev/min, for the 2.5 litre engine and 4000 rev/min, for the 2.0 litre engine.

3. High speed
At high engine speeds the balance valve remains open and the six power valves are opened. This allows the engine
to breathe from the short tract plenum via the short primary tract lengths. These lengths and diameters are tuned to
produce a spread of torque from 4,000 rev/min upwards, with maximum power at 6250 rev/min, for the 2.5 litre engine
and 6500 rev/min, for the 2.0 litre engine.
In addition, the manifold is also used to give an improvement in part load fuel consumption. At part load, throughout
the emissions cycle the manifold is switched to position 3.
The pressure dynamics significantly reduce the pump losses below 4000 rev/min resulting in improved fuel
consumption.
Plaats reactie