motor maakt een rauw geluid bij optrekken en trilt

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Enforcer

motor maakt een rauw geluid bij optrekken en trilt

Bericht door Enforcer »

Hallo.
Ik heb nu een maand een Rover 75 tourer 2.0CDT.
Echter nu begint de motor steeds meer rauw te klinken en trilt ook steeds meer tussen de 1700 en 2100rpm.
Ik moet hier bij wel vermelden dat toen ik hem net had ik per ongeluk 8 liter benzine getankt heb op 10 liter diesel :oops:, ik heb de auto een klein stukje naar achter gereden om plaats te maken. :wall:
Volgens de ANWB monteur kon dit niet veel kwaad, ik ben nu alleen bang dat de injectors nu aan het overlijden zijn. :(
Wat ik nog wel wil vervangen is de MAF sensor welke ik besteld heb, en het brandstof filter. Maar of dit het probleem verhelpt.
Ik heb net een OBD adapter binnen met wat software, moet hier alleen nog in wegwijs worden.
kan iemand nog wat tips geven waar ik naar moet kijken.
Mocht er een lid in delft zijn die zijn auto wil uitlezen stuur mij maar een pb, storings codes kan ik nu wel uitlezen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Zoals bekent smeert benzine niet zo goed als diesel en dat is funest voor allerlei rubbers.

Gooi a.u.b. zoveel mogenlijk diesel in de tank zodat de hoeveelheid benzine procetueel zo laag mogenlijk wordt en rij de eerst 10 keer de tank maar half leeg.
Of laat het systeem leegpompen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Enforcer

Bericht door Enforcer »

Ik ben wel vergeten te vermelden dat de ANWB terplaatse via de brandstof aanvoer leiding de tank heeft leeg gepompt.
Meteen met diesel gevult met wyns diesel add.
dus motor heeft alleen tijdens het achteruitrijden op een diesel/benzine mengsel gelopen.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Dan valt het zeker mee.
Een klein stukje kan geen kwaad, er is dan geen grote hoeveelheid benzine in de motor gekomen.

Direct leeggepompt, dus geen enkel probleem.
Heb je je oliepeil al eens nagekeken?
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Enforcer

Bericht door Enforcer »

Jep ook al gedaan.
Bij kwikfit olie en filter laten vervangen.
En ik heb ook het luchtfilter vervangen.
Brandstof filter en MAF sensor moeten nog, maar ik weet niet of dit de oorzaak is.
Misch. dat dit een verbetering gaaft.
Het kan natuurlijk zijn dat er benzine in het filter is gekomen en dat het filter hierdoor wat dicht geslagen is.
Enforcer

Bericht door Enforcer »

MAF sensor uitgelezen, en idd een telage waarde.
Senor verangen en ook de EGR schoon gemaakt.
De EGR was behoorlijk vervuilt, wat natuurlijk ook een restrictie in de luchtstroom geeft.
Het resultaat is dat het blok nu weer heerlijk loopt en ook wat meer vermogen heeft dan voor de vervanging en schoonmaak actie.
De inspectie en het schoonmaken van de EGR kan ik een ieder aanraden, want een vervuide EGR geeft minder luchtflow.
Enforcer

Bericht door Enforcer »

Ik heb ook gevonden dat de EGR klep ook vervangen kan worden door een dummy pijpstuk, geeft ook weer minder restrictie.
Heeft iemand hier trouwens wat meer gegevens over de MAFAM.
Mischien dmv reverse engineering zelf na te bouwen voor een fractie van de prijs.
Als het weer wat beter wordt( lees temperatuur boven de 20 graden)wil ik het hele blok een grote onderhouds en interne schoonmaak beurt geven.
Denk hierbij aan bv carter vent klep en inlaat en uitlaat manifold.
Enforcer

Bericht door Enforcer »

Ik bedoel dus meetwaarden en/of elektronisch schema van een MAFAM.
Na bouwen moet volgens mij niet moeilijk zijn, t'is n.m.i. gewoon een signaal versterker.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Victor schreef:
Std heeft rover/mg de diesel later ook als 131pk geleverd en het blok levert in de BMW's nog veel meer vermogen, zei het met andere inspuiting en turbo.
In de basis is het hetzelfde blok als BMW nu nog gebruikt en ruim 200pk levert(123d), maar er is wel een hoop anders hoor. Metname het gebruik van een Balansas(contra roterende aan de krukas of fibraties tegen te gaan) en de kwaliteit van de onderdelen maken nogal een verschil.

ergo, ga op zoek naar een gecrashte 123D :mrgreen:
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie