De distributieriem en spanrollen van mijn 200 tdic '98, zijn vorige week vervangen.
Nu lijkt het of de auto soms wat vermogen mist. Op momenten dat ik het gas diep intrap en de turbo z'n werk moet doen, trekt hij erg rustig door. Pas als er wat meer toeren gemaakt worden komt de turbo erin. maar soms komt die ook helemaal niet.
Op andere momenten rijdt mijn auto wel zoals het hoort.
Als de distributieriem niet goed getimed zou zijn, dan zou de auto toch altijd minder vermogen hebben, en niet af en toe?
Lijkt wel of je luchtmassameter de geest gaat geven.
Probeer eens te rijden met de stekker van de luchtmassameter los.
Hij gaat dan op een standaard programma lopen.
Als hij dan gewoon rijdt zoals je gewent bent dan is je meter aan het overlijden.
Ik zal het eens proberen, maar ik dacht dat de luchtmassameter bij de rover 200 alleen erop zit om de egr klep te regelen en niet de inspuiting e.d. regelt.
kan eigenlijk de distributieriem niet zijn, als die er een tand naast zitten dan loopt een benzineauto echt voor geen meter(geen schade maar ook geen vermogen)
Misschien dat het bij een diesel wat minder critisch is maar dat zou me verbazen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Gister nog even naar de slangen gekeken, zijn volgens mij ook allemaal in orde. Als de turbo het pas doet bij 3000rpm doet hij het wel normaal, hij trekt dan weer lekker door.
Vanochtend gereden, nergens last van. turbo begint keurig bij de 2200rpm .
Bedradings probleem mischien.
De bedrading die over je motor heen loopt wil nog wel eens doorslijten en storing geven.
Kijk aan de boven voorzijde en aan de kant van de distributie daar wil de bedrading wel eens doorslijten.
de turbo was bij mij niet kapot te krijgen (alhoewel een aantal revisie bedrijven constateerden dat hij meerdere malen versleten was als het turbo lampje brandde, maar dat kwam omdat de olie gestold was door het niet goed laten afkoelen na intensief gebruik, er zat telkens speling op de turbo rotor (waardoor conclusie vervangen die is volledig kapot) maar na een tijdje (1x 6 weken rond gereden) rustig aan rijden sloeg de turbo weer aan of 'smolt'de olie met ijzervijzel weer). Maar dat is het bij jou niet.
Ik heb zelfs rondgereden met een distributie riem die 1 tandje versprongen was, hij houdt dan niet in kan ik je wel vertellen, de motor hikt en stottert dus dat is het ook niet
Ook heb ik rond gereden met een kapotte slang, het vermogen stortte op een dergelijk moment geheel in. Dus niet bij een ander toerental maar gewoon 65pk ipv 105pk terwijl je net lekker aan het rijden bent. de slang ging kapot van de olie (advies van een garagist) ik heb er een nieuwe slang opgezet maar geen andere olie. Controle is vrij gemakkelijk trouwens.
Inhouden deed mijn 220 tdic wel en toen heb ik er tankreiniger ingegooit dat hielp. Verdere turbo haperingen heb ik niet mee te maken gehad, zeker niet op zo'n vast punt.