Dakbekleding ineens los

414 416 418 420 45
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Dakbekleding ineens los

Bericht door Sander02 »

Het zal wel door de hitte komen denk ik, maar de dakbekleding is totaal niet strak meer, hangt op grote stukken omlaag. Heeft iemand dat hier wel eens gehad? Is vast een lastige klus om het weer mooi strak te krijgen lijkt me?

Ik merkte het doordat m'n haar er nu vlak bij in de buurt kwam en en er statisch geknetter kwam.
Laatst gewijzigd door Sander02 op za jul 26, 2008 12:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
416SI 1996
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ben al 3 weken bezig, heb er al 35 euro aan lijm soorten tegenaan gegooit, dak verwijderd en al(zodat de lijm kon drogen terwijl de zwaartekracht mee werkte)

TOTAAL HOPENLOOS, niets plakt op die stofbende. Ben al langs een paar sloperijen geweest, want ik monteer een nieuw dak, ik geloof niet meer in herstellen, tenzij ik nietjes ga gebruiken.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Shit, dat klinkt niet fijn. Misschien is een schadeherstelbedrijf een optie?

Maar hoe heb je het aangepakt met de lijm, echt het hele oppervlak ingesmeerd of diverse lijntjes?
416SI 1996
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

beide,

Eerst lijmspray, dat leek me het beste, mooi gelijkmatig verdeelt. Maar het plakt gewoon niet. Het dak omgekeerd op de tafel 20kg aan zandzakjes erop om het aan te drukken. 24H drogen, volgende dag het dak omgedraait, het leek te plakken, in de auto gehangen, 20min later hing het hele dak(van voor tot achter, en links en rechts) weer naar beneden)

Ook wat tubes/potjes geprobeerd, maar hetzelfde effect.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Bericht door Sander02 »

Zat het orgineel ook met lijm vast?
416SI 1996
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

dubbelzijdig tape?
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

wat dacht je van polyester hars(zonder de glas vezel) daar repareer ik op het moment m'n klijne gaatjes me in me dak en dat gaat priema :mrgreen:
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Gebruikersavatar
Rvelleko
MG-R Freak
Berichten: 2647
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 7:41 pm
Woonplaats: Wateringen

Bericht door Rvelleko »

Snelle Epoxy moet ook wel werken, en dat stinkt niet zo erg als pol.hars
LoveMyRover

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door LoveMyRover »

Sander02 schreef:Het zal wel door de hitte komen denk ik, maar de dakbekleding is totaal niet strak meer, hangt op grote stukken omlaag. Heeft iemand dat hier wel eens gehad? Is vast een lastige klus om het weer mooi strak te krijgen lijkt me?

Ik merkte het doordat m'n haar er nu vlak bij in de buurt kwam en en er statisch geknetter kwam.
Dit topic is al heel oud maar misschien voor toekomstige lezers:
ik ben er in geslaagd:

1) verwijder het dak en leg het omgekeerd op een tafel.
2/ verwijder het oude doek.
3) Indien de bekleding vol oud en verbrokkeld schuim zit, dan moet je die weggooien. Dat heb ik gedaan.
4) koop een stuk stof, in de gewenste kleur, die een beetje kan "stretchen".
5)Verwijder alle vuil die nog op het dak zelf zit anders zal de lijm niet kleven.
6)Alvorens je je nieuw stuk stog gaat kleven kan je twee dingen doen: een stuk "schuim " komen van 4 a 6 mm dik, maar dat is heel duur, of gewoon een oud stuk laken nemen. Ik nam een oud dekbedovertrek, sneed deze in een groot stuk en kleefde deze met lijmspray vast. Eens die goed vastkleeft, bespuit je een nieuwe laag lijmspray.
7) neem je nieuw stuk stof, rol deze op twee stokken (zoals de oude teksten in oude films waar men het perkament op twee stokken rolde). Plaats deze dan in het midden van je dak. De twee stokken zullen op de zijkant rusten. Rol deze 50 cm open langs beide kanten maat houd de stof redelijk strak, TOT je begint met aandrukken. Je begint dus in het midden, drukt aan naar de zijkanten en dan naar de voor en achterzijde; Laat het stuk waar je zonneschermen zitten voor het laatst. Spuit daar dus pas lijm als de rest van je stof vastzit.

Bij mij was dit een werkje van 5 uur.
WIe geinteresseerd is mag me steeds contacteren en dan wil ik gerust helpen. Als je niet te ver woont kan je tot bij mij komen en dan help ik je gratis. Ik doe zo'n dingen namelijk heel graag. En iedereen kan wel eens wat "goedkope " hulp gebruiken, nietwaar.
LoveMyRover

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door LoveMyRover »

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door Sander02 »

Top! Andere alternatief voor schuimoplossing is misschien een laminaat ondervloer. Je hebt van die hele dunne.
En voor het lijm aandrukken misschien ook makkelijk zo'n flexibele plastic spaan die je voor glasvliesbehang gebruikt.

Is het "dak" verwijderen nog lastig?
416SI 1996
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door mg-zs »

Dak verwijderen valt reuze mee.
Denk dat je binnen 15min klaar bent.
Met 2 man is wel handiger.
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
LoveMyRover

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door LoveMyRover »

Wel opletten met de bevestigingspunten zoals die aan de zonnekleppen. Die durven soms afbreken en als je dan je hemel terugplaatst hangt die aan het lichtje niet dicht genoeg bij het metalen dak wat voor slecht contact zorgt.

Als iemand hulp nodig heeft, dan moet die maar tot bij mij komen. Ik doe zo'n dingen voor m'n plezier.
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door Sander02 »

Het is dus een kwestie van rondom alles verwijderen (zonnekleppen, handgrepen alarmsensor, etc) en dan de stof lostrekken?
416SI 1996
LoveMyRover

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door LoveMyRover »

Als je alle bevestigingspunten losmaakt, komt je hemel los. Die kan je er dan uithalen , leg je omgekeerd op een grote tafel, verwijder de stof, maak dan de ondergrond zeer proper. Dus er mag geen korreltje verbrokkelde lijm achterblijven. Dan lijm er op, dan een stuk schuim van 5 mm of gewoon een oud laken die wat dikte en zachtheid geeft. laten drogen tot het goed kleeft en dan terug lijmspray er op, stukje per stukje. Houd de kant van de zonnekleppen als laatste;
Gebruikersavatar
Sander02
MG-R Freak
Berichten: 700
Lid geworden op: ma mei 10, 2004 11:08 am
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Re: Dakbekleding ineens los

Bericht door Sander02 »

Dank!
416SI 1996
Plaats reactie