Kop niet vlaken bij vervangen Koppaking....

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Dino

Kop niet vlaken bij vervangen Koppaking....

Bericht door Dino »

ik was laatst bij een Rover garage. voor wat extra vloeistof in de bolle.
nu is die monteur bezig met het vervangen van een koppakking.
dus wij beginen daar beetje over te praten.

komt ie met het verhaal, dat je de kop van een k-serie motorblok, niet eens mag vlakken.

we gingen verder met het gesprek. maar nadien dacht ik er aan terug, en roept het toch wat vragen op.

zeggen jullie nou dat dit kant en klare bullsh*t is?
of kan het wel klopen. maar achten jullie het nog altijd bttr om wel te vlakken?

want ik weet haast zkkr dat ik een lekke kop heb.
aangezien men koelvloeistof langzaam aan blijft verdwijnen.
echter wil ik dit blok er eigenlijk niet uit halen. omdat ie gewoon nog heerlijk loopt.

nu lijkt mij, als hij dit zo al jaren doet. zonder te vlaken.
dan zou ik toch ook men kop eraf kunnen draaien, en er een paking tussen stauwen. werkt het niet kan ik nog altijd een ander blok ingooien.

is er ergens een how to do it ? mischien in film of foto?? met tekst.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Tuurlijk kun je vlakken, er zitten zelfs indicator vlakjes die aangeven tot hoever je maximaal mag vlakken.

Zoizo al 20x gedaan, nooit problemen mee gehad.

Een How-to is te vinden in de werkplaatshandleidingen inc tekeningen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Dino

Bericht door Dino »

lollzzzz. nou als hij het echt zo doet. toch minder voor de mensen van de auto's.
maargoed bedankt
WouterRover25

Bericht door WouterRover25 »

Zou je bij veel vlakken ook motorinhoud verliezen??? haha! :lol:
Mark16v
MG-R Freak

Bericht door Mark16v »

officieel wel maar je wint compressie
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Jongens een ding geloof niet alles wat gezegd wordt!!!
En denk nou niet dat wat een monteur zegt dat het klopt.

Ik ben nu dik 20 jaar werkzaam in de techniek en de verhalen die ik hoor daar kun je boeken mee vullen.
Je moet gewoon geluk hebben dat je een goede monteur treft.

Je wilt niet weten wat voor monteur ik bij mijn auto kreeg van de anwb van de week.
Ik had geen gereedschap bij mij en bij de action was het te druk om gereedschap te kopen dus ik dacht bel de anwb.

Hij vol gas geven met mijn auto ik vragen of dat nodig is??!!?
Hij .............. laat maar. ik heb gevraagd of hij de obd kon uitlezen en mijn mafam demonteren voor de rest moest hij overal afblijven.
Hij zei nu is hij goed en ging er vandoor nou dat was hij niet toen heb ik het zelf maar opgelost.

Wat ik wil zeggen als je er geen verstand van heb en je moet het aannemen ga je het zwaar krijgen de komende tijd. Want mensen met een beetje verstand van techniek komen niet van school op dit moment.

Bij die monteur die die kop niet vlakt daar ga ik naar terug als werkelijk blijkt (en aan Jouke twijfel ik niet) dat er indicators zitten. Niet om hem te vertellen dat hij fout is maar dat hij informatie mist.
En dat is niet om de beterweter uit te hangen maar om fouten in de toekomst te voorkomen. Ik doe dit geregeld op mijn werk en ja het doet soms pijn maar op de lange duur gaan ze je respecteren en waarderen.

Het blijven eigenwijze drabbers sommige monteurs maar je moet het ook eens van hun kant bekijken.
Beslissingen die zij nemen zijn altijd de juiste in hun ogen op dat moment. Als later blijkt dat het anders is of was dan miste zij informatie of kennis oftewel zij leren hiervan. Het is alleen jammer dat hun baas dat aan de klant doorberekent.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
kasper

Bericht door kasper »

Wat voor blok betrof het?

een gietijzeren kop geen probleem, maar er zit daar een einde aan, net zoals aan overmaat zuigers.

Alu kop... dan ben ik toch heel wat voorzichtiger, en dan geld voor mij, als het niet hoeft, niet doen! Deze koppen hebben namelijk een geharde laag, deze heeft weliswaar een dikte die groter is dan wat je er met vlakken afhaalt, maar de toplaag is harder dan verder het materiaal in. Na het vlakken wordt de boel dus echt wel wel wat zachter.

Als de koppakking lek is, dan wil dat zeker niet zeggen dat je kop krom is, tijdige actie zorgt ervoor dat je kop zelf geen schade oploopt. Doorrijden totdat je koelwater op is geeft onherroepelijk problemen en dan moet je wel vlakken.
Vandaar dat er aftermarkt llaag koelwater sensoren voor bijvoorbeeld de K blokken in een MGF zijn.
118GTR
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

De alu koppen zij niet gehard, is ook totaal zinloos. Aangezien ze(mede door het aluminium) overal even hard worden, en niet bewegen t.o.v. het onderblok/koppakking(althans dat is de bedoeling)

Bovendien worden ze in 1 keer gegoten, koppen moeten gewoon gevlakt worden als dat nodig is, dat wil zeggen als ze krom zijn(defenities staan bovendien in het officiele werkplaats handboek, meer dan zoveel graden is vlakken), of (meer mijn persoonlijke mening) er een ander type koppakking word geplaatst.
koppakkingen laten hun sporen na in het zachte aluminium, een ander type koppakking heeft die uitsparingen op andere plekken, wat betekend dat de oude niet goed gevult worden.

@WouterRover25 @ mark16v:
Inhoud van de motor word bepaald door de diameter van de zuiger en de slag van de zuiger(bepaald door de krukas). Ook al maak je de verbrandingskamer 3x zo groot door bv een enorm dikke koppakking te plaatsen, dan nog blijft de inhoud van de motor gelijk.

De inhoud van de motor is namelijk het verschil tussen de inhoud 1 cylinder met de zuiger onderin minus de inhoud met de zuiger bovenin * het aantal cylinders.

Daardoor vervander de inhoud van een motor ook niet als je andere cylinders plaatst met bv meer ruimte voor de kleppen.

Wat wel gebeurd is dat je compressie veranderd, want dat is de verhouding tussen de verbrandingskamer groote(de ruimte met de zuiger helemaal bovenin) en de inhoud van 1 cylinder(bovenstaande definitie)

@Bam, thanks voor het vertrouwen. Al maak ik natuurlijk ook fouten dus controleer het bij twijfel. Maar ik sluit me 100% bij je aan, monteur zijn vaak kundig op het gebied waarin ze cursussen hebben gehad, het gaat vaak genoeg fout zodra er nagedacht moet worden.
(vaak zijn het de ouderen die het goed hebben, omdat ze altijd terug gaan naar het basis princype, en niet klakkenloos een VW trukje op een renault motor toepassen)

Heb net weer een motor in elkaar gezet waarvan de cylinderkop stuk was(de 3de al) omdat de kleppen tegen de zuiger aan kwamen(en daar kwamen ze tijdens het starten achter = krak). Wat bleek de monteur wist niet dat de distributietandwielen tussen inlaat en uitlaat-nokassen het zelfde waren en had ze verkeerd om gemonteerd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie