versnelling probleem?

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
jimmy111

versnelling probleem?

Bericht door jimmy111 »

hoi,
k heb sinds kort dat mijn versnellingsbak tanden poetst als ik hem rijdend in zijn 2 zet, naar andere versnellingen doet hij prima.
wat zou het probleem zijn? miss de afstelling van de schakelstangetjes? de versnellingsbak?

ik heb nog een versnellingbak liggen van een rover 111 l carb versie, kan ik deze ook op mijn 114 gti spi zetten?

alvast bedankt
jeroen
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Klinkt als je synchromesh ringen, en dat is vrij terminaal.

De bak van je Carb past zonder problemen, maar zoms hebben carb's maar 4 versnellingen! en GTi hebben een iets krotere bak, met de andere bak zul je iets minder snel accelereren en zal bijvoorbeeld je toerental bij 120km/h wat lager zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
jimmy111

Bericht door jimmy111 »

die synchromesh ringen, zijn dit de ringen die in de koppeling zitten of heb ik nou andere ringen voor mn ogen?
gr jeroen
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

jimmy111 schreef:die synchromesh ringen, zijn dit de ringen die in de koppeling zitten of heb ik nou andere ringen voor mn ogen?
gr jeroen
Die zitten in je versnellingsbak.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
jimmy111

Bericht door jimmy111 »

is het ook moeilijk deze los te vervangen? of kan ik beter heel de versnellingsbak wisselen?
en als ik het goed begrijp hebben die 2 bakken een andere overbrengin, is het verder compleet hetzelfde systeem? is is het dan miss niet intressant om van die 2 bakken 1 te maken zodat je je acceleratie behoud?

mvg jeroen
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

jimmy111 schreef:is het ook moeilijk deze los te vervangen? of kan ik beter heel de versnellingsbak wisselen?
en als ik het goed begrijp hebben die 2 bakken een andere overbrengin, is het verder compleet hetzelfde systeem? is is het dan miss niet intressant om van die 2 bakken 1 te maken zodat je je acceleratie behoud?

mvg jeroen
Alles is mogelijk.

Wat je het beste kan doen is die 111 bak monteren en dan op je gemak die 114 bak uit elkaar nemen en evt de synchromessen vervangen.
Vervangen voor degene uit die 111 bak is niet mogelijk die hebben waarschijnlijk een andere afmeting.

Lukt het niet rijdt je auto toch, lukt het wel ben je een ervaring rijker!

Lang leve de jonge onderzoeker!!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Gewoon de 111 bak monteren, het verschil is minimaal en hij wordt er nog wat zuiniger/stiller van ook.

Van 2 bakken 1 maken zou eventueel wel kunnen, maar ik zie niet in waarom. Komen toch weer een hoop kosten bij kijken, keering dit, rubber dat, pakking zus.
Maar de bakken zijn 100% identiek op de eindoverbrenging na, dus alles is uitwisselbaar(ook die eindoverbrenging als dat zou moeten.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
jimmy111

Bericht door jimmy111 »

okok, dankjewel.
als de eindoverbrenging anders is gaat y dan mijn autotje voor de gek houden? dus dat de km teller weer een afwijking heeft? of is dat niet?
is er een mogelijkheid alleen de versnellingsbak eruit te halen of betekend dat dus motor eruit versnellingsbak eraf...?
Plaats reactie