Bij mij is vorige week de standaard koppaking vervangen, deze sloeg door aan de zijkant van de motor en lekte daarbij koelvloeistof op de multiriem.
Hierdoor leek het net of de snaar niet strak genoeg stond: hij piepte af en toe.
Gelukkig ben ik op tijd gestopt zodat er geen verdere schade is ontstaan.
Want doordat het blok geheel aluminium is, is het gevoelig voor warmlopen.
Ook ben ik blij dat ik de auto bij een bovag garage gekocht heb en dat het een garage is met heel veel expertise op het gebied van MG-Rover.
De reparatie is geheel onder garantie uitgevoerd en de koppakking is niet alleen vervangen voor een gemodificeerd type maar ook de laggerladder die zich onder in het blok bevindt is vervangen voor een zwaarder type.
Deze lagerladder houd in combinatie met de (lange) kopbouten het blok bij elkaar.
Ik heb begrepen dat het een van de dingen is waar MG-Rover ten tijde van het faillisement mee bezig was om door te voeren.
De gemodificeerde onderdelen zijn via Landrover verkrijgbaar.
Landrover maakt nog steeds gebruik van de 1,8 VVC motoren.
Ik stond er versteld van hoeveel de oude koppakking bijvoorbeeld verschilt van de nieuwe: in plaats van kleine rupsjes rubber op de plekken waar hij af moet dichten is het nu 1 rubber plaat met verdikte randen voor de afdichting.
Ook de oude lagerladder heb ik gezien, dat is standaard een opengewerkt aluminium gietstuk, de nieuwe heeft allen nog maar gaten voor het doorlopen van de olie.
Het idee is dat deze zwaardere lagerladder het blok stijver maakt en het minder "werkt" onder belasting en daardoor ook "vloeiender" loopt.
Wat ik hiervan merk is dat hij in de hogere versnellingen beter oppakt.
Ik wilde deze ervaringen even met jullie delen.
Doe er je voordeel mee wanneer je koppaking lek raakt en STOP OP TIJD wanneeer je je koelvloeistof temperatuur op en neer ziet gaan boven het midden.
Wanneer je niet op tijd stopt kan er van alles krom trekken door de warmte.
Aluminium is licht en sterk, maar het kan niet goed tegen teveel warmte.
Groeten van William
Koppakking en modificaties MG ZR 160
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!