ZT190 > Blok in de soep > Wederopbouw

Plaats reactie
dan1991

ZT190 > Blok in de soep > Wederopbouw

Bericht door dan1991 »

Op een ander forum heb ik een beetje de opbouw van de motor bijgehouden, en om veel tijd te sparen kopieer ik het gewoon hierheen, vandaar misschien sommige rare volgordes/opmerkingen e.d.
---
17feb;

Gisteravond uit het karten reden we met een mooi cruisesnelheidje van misschien 170/180, Mijn vader in de MG voor ons (ik zat bij mart in de evo)..
Toen plots hoorde hij een paar kleine tikjes, en zij al tegen de garagehouder hier uit de buurt waar de MG vandaan komt ( die was namelijk ook mee karten) hij houd in en tikt.. aah zegt hij, dat kan gebeuren.. maar nog geen paar meter verder gebeurde het, tikken, en opeens BAM vast, gelijk de koppeling ingetrapt en naar rechts
Wij kregen een hele lading witte rook over ons heen, echt heel de snelweg was rook.. en allemaal olie
Nog een bijrijder vertelde ook enig ijzer zag gaan..

Vannacht gelijk de auto hier op de brug gezet, en het is goed mis! Er is een heel groot gat zichtbaar, je kijkt zo het blok in, en kan de krukas zo voelen als je je hand erin steekt..

Dat word dus goed denken wat we er nou echt mee gaan doen :roll:

---------

21feb:

De garagehouder hier heeft contact opgenomen met van Noort, deze kan een fabrieksruilmotor leveren met een nieuw binnenwerk en een jaar garantie, dit is toch de beste optie..

Eerst is er nog nagedacht over alleen het kopen van een onderblok wat ook daar staat, maar niemand weet wat er verder aan het blok is..

De koppen en alles zijn orgineel MG, dus het blok is 190pk gegarandeerd ipv de 170pk sterke roverblokken. Alleen het blok staat in engeland, en hij waarschijnlijk is pas in maart hier, dan moet alles overgebouwd worden, en dan dit blok weer op de post naar MG.

-------

17 Maart;

Afgelopen vrijdag is mijn vader het nieuwe blok op wezen halen, ziet er allemaal heel goed uit :D
Morgen gaat het monteren beginnen, hopen dat alles een beetje wil lukken :roll:

Dit is dus het gat.. die hopen we in het nieuwe blok niet meer te gaan zien..
Afbeelding

En het nieuwe blokje;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

--------

19 maart;

Het blok is eruit, ik ben vanmiddag even de motorruimte met al de ontsnapte olie en bonken ijzer wezen schoonmaken.

Wat er gebeurd is is echt raar.. het blok zit echt muur en muur vast, er zit niet een gat in wat we eerst dachten, maar 2 grote en nog een kleintje (allemaal aan de kant van het eerst ontdekte gat) en aan de andere kant van het blok zit er ook al een flinke deuk dat van binnen ook al zeker door is :shock: :?

Er is voor het zicht zowiso al een drijfstang van de krukas verdwenen, welke je in bonken in de cilinder voelt liggen, en de omliggende drijfstangen hebben de wand, en waarschijnlijk de rest ook flink geramd, er zijn gewoon bonken uit :shock:

Komende dagen gaan ze alles van het oude blok overzetten op het nieuwe blok, en dan kan het nieuwe blok er eindelijk in :wink:

foto´s:

Afbeelding

Hier hoort een drijfstang omheen te zitten :roll:
Afbeelding

De naastliggende drijfstang is ook flink beschadigd;
Afbeelding

Boven op de krukas ligt nog een bonk drijfstang :hehe
Afbeelding

Toch wel aardig beschadigd..

-------

22 maart

Doordat het echt vastsloeg terwijl er aardig doorgereden werd was het dus vanzelfsprekend dat de koppeling ook flink op zijn donder zou hebben gehad..

En tja, dan zie je dit, vliegwiel is nogal verwoest, hobbel de bobbel zeg maar, en helemaal blauw..
Afbeelding

Maar daar komt weer een mooi nieuw exemplaar in, het pakketje had LUK al snel hier geleverd 8)
Afbeelding

Afbeelding

De drukgroep van AP word eerst eens goed nagekeken maar moet misschien ook wel vervangen worden.. :roll:

Nu het inlaatspruitstuk eraf is blijkt er in de V ook nog een flink gat te zitten, het is echt een gekkenhuis. Ook zijn we heel blij niet voor het onderblok gegaan te zijn, de kleppen zijn namelijk flink kapot, er liggen zelfs bonken ijzer uit het blok Bovenop de kleppen, en ook in het inlaatspruitstuk en de verdelerkap (of wat het ook is) ervoor zit heel veel ijzer.. Dat maakt ook gelijk het volgende probleem, die kap kan namelijk niet open, en hoe weet je zeker dat die schoon is :roll: dus dat word weer even kijken hoe en wat..

------
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

:beuh: Wat in hemelsnaam is daarbinnen gebeurt zeg!!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
dan1991

Bericht door dan1991 »

Dat vragen wij ons ook af ja :shock:

Al begint het steeds meer op waterslag te lijken :roll:
ewald
MG-R Fanatic
Berichten: 147
Lid geworden op: do apr 27, 2006 1:18 pm
Woonplaats:
Locatie: arnhem

Bericht door ewald »

zou je olie pomp abrupt gestopt zijn? waterslag kan toch alleen in leidingen/buizen voorkomen als er plotseling een einde komt aan de stroming?
wat zou er gescheurd zijn dan wat dit veroorzaakt kan hebben??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerald-17
MG-R Core
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo aug 10, 2003 1:10 pm
Woonplaats: Zuidwolde (DR)
Contacteer:

Bericht door Gerald-17 »

Khen had ook zoiets, dat er een best gat onderin het blok zat, bij hem was het geval dat de motor helemaal geen olie had en daarop w.s. is stukgeslagen ik weet niet of dit misschien ook bij jou blok is gebeurd?
dan1991

Bericht door dan1991 »

Het is echt heel onduidelijk wat er nou precies is gebeurd, doordat overal water is lijkt het op waterslag, maar we gaan deze week maar eens goed kijken :roll:
ewald
MG-R Fanatic
Berichten: 147
Lid geworden op: do apr 27, 2006 1:18 pm
Woonplaats:
Locatie: arnhem

Bericht door ewald »

volgens mij bedoel je dan een andere waterslag als ik ik bedoel de waterslag uit de hydrolyca (abrupt stoppen van een vloeistof) daar kan een olieleiding van scheuren

wat bedoel jij precies?
Afbeelding
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Ik denk dat hij bedoeld dat er water in de motor is gekomen. (koppakking, koeling o.i.d.)
Aangezien dit niet samendrukbaar is in een cilinder en de slag van de cilinder wel komt, breekt er dan vaak iets intern in het blok...
Gebruikersavatar
Smurfing
MG-R Freak
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo aug 28, 2005 7:40 pm
Woonplaats: Meppel

Bericht door Smurfing »

Komt me wel bekend voor dit inderdaad. Enige verschil is dat die vn mij nog wel wou lopen op 2,5 cilinder ofzo :P

Maarja veel succes ermee :!:
2005/2006 Rover 114 GTi MPi '94
2008/2009 Rover 114 si '94
2009/2010 Rover 114 GTi MPi '92
2013/.... Rover 200 BRM '99


Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Heb het ooit gehad met een Mercedes C en een Toyota Yaris. Beide het zelfde aan de hand gehad. De turbo had de olie opgezogen en via de inlaat naar de verbrandingskamers met als gevolg dat de motor over zijn toeren ging en terwijl zonder olie kwam. Beide de Mercedes was de motor gewoon geblokeerd,bij het Yarisje (een 1.4D4D) is de drijfstang ook door het blok geslagen,maar dat was wel nog spectaculairder.

Eigenlijk toen goed beet gehad. Om te zien wat er juist aan de hand was had ik wat demontage werk verricht. Gevolg: garantie vervallen,nieuw blokje er zelf ingelegd en 2000km verder in Mol rechtover een rotonde: RIP
1988 Rover Vitesse & 1994 Rover 620i & 1994 Rover 827Si Coupé & 1995 Rover 827Si Saloon & 1998 Rover 620Si & 2003 Rover 45 1.8 & 2005 MG ZT CDTi+ & 2003 Rover 75 CDTi Tourer & 2004 Rover 75 4.6 V8 RHD & 2015 Volvo V70 T4 Nordic full option
dan1991

Bericht door dan1991 »

Edgecrusher schreef:Ik denk dat hij bedoeld dat er water in de motor is gekomen. (koppakking, koeling o.i.d.)
Aangezien dit niet samendrukbaar is in een cilinder en de slag van de cilinder wel komt, breekt er dan vaak iets intern in het blok...
Juist ;)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat kan wel, maar niet terwijl de motor draait. Als een pakking gaat lekken, dan kan de motor dat zonder problemen afvoeren/verbranden via de uitlaat.

Het kan wel gebeuren als de auto te water raakt, zodat er via de gasklep liters water tegelijk de cylinders in kan stromen.

Of wanneer de auto stil staat en er heel langzaam steeds meer water in een cylinder terrecht komt, zodra je hem dan start dan breekt er meestal iets, meestal de drijfstang.

In dit geval denk ik aan een olie gebrek, zeker als ik naar die krukas kijk. Dat hoort mooi te blinken, als het zwart of blauw is dan is het gewoon vuil en/of te heet geweest.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
dan1991

Bericht door dan1991 »

Maar al zou het zo heet geweest zijn in het blokje had de watertemperatuur toch ook wel opgelopen, en die bleeft gewoon normaal.. :roll:
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Nee, gewoon nee 8)

Ik bedoel dat het lager te heet is geworden(dat stukje krukas waar de drijstang omheen zit), niet dat de olie te heet geworden is. En dat kan van alles zijn waarom hij te heet word maar meestal is dat olie gebrek, er komt om wat voor reden dan ook geen olie op die lagerschalen, en wordt de weerstand door gebrek aan smering heel hoog, daardoor gaat hij ook 'vreten' in het staal en wordt de weerstand nog hoger. Tot er gewoon iets breekt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Frekkel
MG-R Freak
Berichten: 1424
Lid geworden op: vr mei 21, 2004 3:48 pm
Woonplaats: Waarschoot

Bericht door Frekkel »

118GTR schreef:Nee, gewoon nee 8)

Ik bedoel dat het lager te heet is geworden(dat stukje krukas waar de drijstang omheen zit), niet dat de olie te heet geworden is. En dat kan van alles zijn waarom hij te heet word maar meestal is dat olie gebrek, er komt om wat voor reden dan ook geen olie op die lagerschalen, en wordt de weerstand door gebrek aan smering heel hoog, daardoor gaat hij ook 'vreten' in het staal en wordt de weerstand nog hoger. Tot er gewoon iets breekt.
beetje vw 5cilinder tdi probleempje ;)
MG ZR S1800
dan1991

Bericht door dan1991 »

Is ook goed mogelijk, maar het blok was zo ver heen dat er niks meer uit op te maken was..

Voorlopig rijd het weer, hij loopt netjes, en alle overige onderdelen van de auto fuctioneren ook gewoon 100% goed.
Eerste 2000km zit er al weer op, nog even en het gas mag er weer rustigjes aan op..

Mooi rijtje bij het ophalen 8)

Afbeelding
Plaats reactie