Foto 111 SPI motorruimte

111 114 Metro Mini
Plaats reactie
arthur623

Foto 111 SPI motorruimte

Bericht door arthur623 »

Hoi

Heeft er iemand een foto van een 1.1 spi motorruimte?

Want mijn 111 kensington uit 1997 blijkt het luchtfilterhuis en luchtfilter te hebben van een 114 GTI MPI (rechthoekig).

Nu vraag ik me af hoe of wat. Mijn blok heeft duidelijk injectie, maar hoe onderscheid ik een spi van een mpi?

grtz arthur
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

SPi = groot min of meer 3 hoekig luchtfilterhuis bovenop het inlaatspruistuk. Aanvoer van lucht komt over het blok.

MPi = luchtfilterbak naast de accubak, lucht komt niet over de motor maar van de accukant.

Carb = een cirkelvormig luchtfilterhuis bovenop het inlaatspruistuk.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arthur623

Bericht door arthur623 »

Oke bedankt voor de info.

Ik heb dan een mpi luchtfilterhuis. Zit links van de accu. Dat dacht ik al want ik heb een rechthoekig filter en op h-base is dat enkel bij een GTi MPi.

Maar wat voor injectieblok heb ik dan? De luchtslang zit rechts op het
injectieblok.

Schetjes ter verduidelijking:
Afbeelding

Oja, jouke, u've got mail.[/img]
Laatst gewijzigd door arthur623 op za mar 22, 2008 2:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als je een Mpi filter-systeem hebt dan heb ik ook een mpi blok, lijkt me duidelijk.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arthur623

Bericht door arthur623 »

maar bestaan er 1.1 8v mpi blokken dan? nog nooit van gehoord.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

yep, vrij normaal zelfs voor een mk4(zeker van die leeftijd). Ook gewoon 75pk, maar de emissies zijn wat beter.

(na het zien van je schets)-> 100% zeker dat dat een MPi is.
Laatst gewijzigd door 118GTR op za mar 22, 2008 2:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arthur623

Bericht door arthur623 »

75 pk??? Ik heb een 1.1 he. Op mijn kentekenbewijs staat 44kw.

ik heb deze motorruimte, alleen dan een ander motorblok met de olievuldop linksonderin:
Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

sorry 75pk geldt voor een 1.4, voor jou is het 60pk ook hetzelfde als een spi met dezelfde inhoud.

Carb 8V + k&N:
Afbeelding

SPi 8V:
Afbeelding

MPi 8V:
Afbeelding

SPi 16V:
Afbeelding

MPi 16V Alu inlaatspruistuk:
Afbeelding

MPi 16V plastic inlaatspruistuk:
Afbeelding

Er is ook nog een Carb 16V, maar daar heb ik geen foto's van kunnen vinden in de gauwigheid.
Laatst gewijzigd door 118GTR op za mar 22, 2008 2:52 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arthur623

Bericht door arthur623 »

Precies die MPI 8V heb ik ja.

Dus een 1.1 mpi met 60 pk. Kan ik op carbase nergens vinden, en ook h-base kent hem niet. Lastig met bestellen van onderdelen...ik zal dus een beetje heen en weer moeten shoppen tussen 111 onderdelen en 114 mpi onderdelen.

Wat is eigenlijk de meerwaarde van een mpi 1.1 tov een spi 1.1? (behalve dan de emissiewaarde zoals je al zei)

En weet je nou al of morgen gaat lukken? moet ik wel even weten namelijk voor ik naar utrecht vertrek straks.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Geen voordeel, behalve als je er een andere motor in gaat leggen. Je hebt nu al een Mpi pomp enzo.

Je kunt rustig spi onderdelen bestellen, die zijn hetzelfde. Behalve dan dus de inlaat-onderdelen, een gedeelte is hetzelfde als de GTi MPI maar het spruistukzelf en de pakkingen, die moeten specifiek voor de 8V MPi zijn.

Ik heb je al een email gestuurd, die moet er nu toch echt al lang en breed zijn.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie