ZR Start niet goed bij koude motor

Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

Ik dacht dacht altijd dat benzines zowiezo een bobine en verdeler hebben in de vorm zoals op de foto's :shock:
Heb effe naar een afbeelding van de motorruimte van een benzine-ZR gezocht en idd, tis heel anders bij een ZR :?
En shame on me, ik weet het niet :oops:

Maar hoe je't ook draait of keert, als je vanaf je blok vertrekt moeten de 4 kabels van de bougies toch in een gemeenschappelijk punt samenkomen? :|
Of zou het bij de Britten dan echt zó anders zijn :?

Wat die batterijspanning betreft: haal er eens een 2e persoon bij die de wagen start terwijl jij de spanning van de batterij meet. Ik dacht me te herrinneren dat de minimale batterijspanning 7-8 Volt mag zijn om de motor nog net in gang te krijgen.
Laatst gewijzigd door Boarderken op wo dec 12, 2007 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2527
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Kan je niet eens een foto trekken van je motorruimte?
Dan kunnen de mensen hier wel aangeven wat wat is..


Trouwens tijdens een draaiende motor heb je de accu niet meer nodig, als je dynamo goed is en dat is ie als ie rond de 14,5 Volt geeft. Battery wordt alleen geladen als de stroom hoger is dan het geen hij moet afgeven (simpel gezegd dan)

Maar zelfs met 9 V moet je nog kunnen starten.. Dacht zelfs dat startmotoren op 6V nog de boel aan konden slingeren....

Maar striker heeft dat ook gehad dat stotteren en dat was/is een probleem in de bekabeling die naar/van het gasklephuis loopt, foutieve massa.....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
schneider

Bericht door schneider »

Mista T schreef:Kan je niet eens een foto trekken van je motorruimte?
Dan kunnen de mensen hier wel aangeven wat wat is..


Trouwens tijdens een draaiende motor heb je de accu niet meer nodig, als je dynamo goed is en dat is ie als ie rond de 14,5 Volt geeft. Battery wordt alleen geladen als de stroom hoger is dan het geen hij moet afgeven (simpel gezegd dan)

Maar zelfs met 9 V moet je nog kunnen starten.. Dacht zelfs dat startmotoren op 6V nog de boel aan konden slingeren....

Maar striker heeft dat ook gehad dat stotteren en dat was/is een probleem in de bekabeling die naar/van het gasklephuis loopt, foutieve massa.....
maar hij stotterd niet he, hij wilt alleen niet doorstarten, hij wilt wel ma lukt niet, moet dan wat gas geven en een seconde meer gedult hebben, daarna draait die heel mooi op zijn toertjes,

ik zal zo gauw ik kan een paar deftige foto's maken!
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Boarderken schreef: Maar hoe je't ook draait of keert, als je vanaf je blok vertrekt moeten de 4 kabels van de bougies toch in een gemeenschappelijk punt samenkomen? :|
Of zou het bij de Britten dan echt zó anders zijn :?
Rovers tot 2000 1 bobine voor 4 cilinders en een rotor en verdelerkap voor het overbrengen naar de juiste bougie. Alleen de vvc had al 1 bobine per 2 cilinders en dan krijgen 2 bougies tegelijk een vonk.
na 2000 kregen alle 4-cilinder rover motoren 1 bobine per 2 cilinders.

Volgens mij hebben bijna alle auto's tegenwoordig 1 bobine per cilinder en worden de bobines 1 voor 1 aangestuurd en zijn we van die ellendige bougiekabels af.

@Schneider je moet dus niet zoeken naar een rotor, maar het kunststof kapje boven de cilinderkop weghalen en dan komen de 2 bobines tevoorschijn.
MG TF wannahave
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

schoenie schreef: Rovers tot 2000 1 bobine voor 4 cilinders en een rotor en verdelerkap voor het overbrengen naar de juiste bougie. Alleen de vvc had al 1 bobine per 2 cilinders en dan krijgen 2 bougies tegelijk een vonk.
na 2000 kregen alle 4-cilinder rover motoren 1 bobine per 2 cilinders.

Volgens mij hebben bijna alle auto's tegenwoordig 1 bobine per cilinder en worden de bobines 1 voor 1 aangestuurd en zijn we van die ellendige bougiekabels af.
De VVC's en de EU3 motoren hebben ook 4 bobines, alleen ze zitten per 2 aan elkaar.
Het systeem heet trouwens wasted spark, en het houd ook echt in dat de bougie 2 keer vonkt per 2 krukas rotaties, 1 keer tijdens de compressieslag(waarbij benzine ontbrand) en 1 keer tijdens de uitlaatslag.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
schneider

Bericht door schneider »

de bobines weet ik zijn, er is 1 vervangen geweest omdat die versleten was.

auto is van 2003 en de vervangen bobine was een nieuwer model dan de andere.wel zelfde serie nummer. I de nieuwe zou 1 veer in zitte en in de oude 2 (dacht ik)

Maar kan dat de oorzaak zijn dat die moeilijk start? eens gestart rijd die heel mooi zonder schokken enzo.dus ik denk niet dat het aan de bobine ligt hoor
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

Rovers tot 2000 1 bobine voor 4 cilinders en een rotor en verdelerkap voor het overbrengen naar de juiste bougie. Alleen de vvc had al 1 bobine per 2 cilinders en dan krijgen 2 bougies tegelijk een vonk.
na 2000 kregen alle 4-cilinder rover motoren 1 bobine per 2 cilinders.

Volgens mij hebben bijna alle auto's tegenwoordig 1 bobine per cilinder en worden de bobines 1 voor 1 aangestuurd en zijn we van die ellendige bougiekabels af.
De VVC's en de EU3 motoren hebben ook 4 bobines, alleen ze zitten per 2 aan elkaar.
:shock: Zo leer je nog eens iets bij :P Ik haat docenten die hun les geven alsof de gezien technologie de enige bestaande is zoals 1 bobine voor 4 of 6 cilinders dus :evil:

Maareh, heb nog es die afbeelding gezocht. Weet niet of we er veel aan gaan hebben maar klopt het zowat zoals het bij jou is schneider :?:

Afbeelding
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
schneider

Bericht door schneider »

dat klopt ongeveer

heb nog een foto gevonden op men pc

http://users.telenet.be/schneidernet/IMG_08880.JPG (foto is inzoombaar!)

er staat nu wel al een andere luchtfilter op
schneider

Bericht door schneider »

heb nog iets ontdekt en weet niet of dat normaal is.

toen ik accu aan het veranderen was draaide men motor, ma toen hij wat warmer werd ging er plotseling iets tikken, en gevonden waar het was.

als je naar mijn foto kijken, en je kijkt net boven de gasklep dan zie je daar een zwart cilnder staan met daarop wat draden en een klein zwart doosje, dat zwart doosje dat verbonden is met wat draaden tikt redelijk luid.heb meteen kunnen waarnemen waar het was, mms dat dit niet normaal is en dat dat wel de oorzaak zou kunnen zijn.

pleas help me :?
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

Dat is gewoon de purgeklep die je hoort tikken, niks vreemds aan.
Je zou de stekker er af kunnen halen, dan schakel je hem uit.
MG TF wannahave
schneider

Bericht door schneider »

schoenie schreef:Dat is gewoon de purgeklep die je hoort tikken, niks vreemds aan.
Je zou de stekker er af kunnen halen, dan schakel je hem uit.
wat doet het?

edit// never mind, heb het opgezocht
schneider

Bericht door schneider »

man man, nu weer iet voorgehad, motor start nog steeds niet goed, en gistere avond is de kabel va mijn koppeling afgebroken, vandaag daar een kabel klemmeke opgestoken, en werkt weer, morge dan maar naar garage voor nog maar eens alles te laten nakijke en andere kabel te steken.
schneider

Bericht door schneider »

FUCK FUCK dikke problemen he

Hij is aan de computer gehangen, en het ze hebben 2 problemen gevonden.

De secundaire lamba sonda geeft problemen en mijn CO is VEEl te hoog en moet morge na de keuring.

Er steekt een heel uitlaad syteem onder van janspeed waarbij die sonde werd omzeild door een weerstand.Is die weerstand nu kapot?

Co konde ze ni goed stellen omdet deze wagen is gechipt met de unichip en als deze wordt afgekoppelt zal de auto niets meer doen, dus nu heb ik weer heel wat werk.

maar wat ik niet snap is die sonde!!


UPDATE:

Net nar mij favorite inter-tuning gebeld (die de unichip hebben geplaatst)

Co komt vervolgens door de uitlaatlijn. dus origineel er terug op en da zou moeten opgelost zijn.

Het slecht starten is voorlopig nog onbekend. Maar die van intertuning zeiden wel dat het mms aan de Unichip zou kunnen liggen dat deze een te zwak singaal krijg van de sensor van de krukas. Dus de motor zou iets sneller moete draaien voor goed door te starten. maar daarvoor zou eerst de Uni voor moete afgekoppelt zijn voor het zeker zijn.

ik haat miserie :cry:
schneider

Bericht door schneider »

hehe, ben dan uiteindelijk naar de keuring geweest met het origineel uitlaad systeem en moet zeggen dat dat toch ni zo goed rijd t.o.v. die janspeed lijn. Co was tussen de 0.00 en 0.01% dus heel goed he..


Vraagje, is het normaal dat de ECU die error geeft van secundaire lamba sonde als die janspeed lijn eronder zit? Er is wel een MIL eliminator verbonden en krijg geen licht te branden van ECU. dus ik dacht mms dat die sonde toch stuk was of verkeerde waarde doorgeeft of is het normaal?
Gebruikersavatar
Boarderken
MG-R Freak
Berichten: 981
Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
Woonplaats: Lochristi (België)

Bericht door Boarderken »

Lamda-sondes zijn voor de ECU nodig om een goed mengsel te verzorgen.
Als je dan je secundaire lamda-sonde omzeilt, tsja, hoe wil ja dan dat je ECU een goed mengsel maakt :roll:
02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
schneider

Bericht door schneider »

Boarderken schreef:Lamda-sondes zijn voor de ECU nodig om een goed mengsel te verzorgen.
Als je dan je secundaire lamda-sonde omzeilt, tsja, hoe wil ja dan dat je ECU een goed mengsel maakt :roll:
Dus het is normaal dat deze niet aanwezig is?Dus hoef ik er me niet druk over te maken.

Wat dat mensel betreft maakt het voor mij niet uit. ik heb unichip en dat staat perfect afgesteld, men AIR/fuel ratio is nu perfect over het hele toerental, dus daar maak ik me niet druk over :P
Plaats reactie