OMG mijn ZS drinkt koelvloeistof, wat te doen??
OMG mijn ZS drinkt koelvloeistof, wat te doen??
Kwam er vorige week achter dat mijn complete koelvloeistoftank leeg was, er zat nog wel in de leidingen alleen niets meer in het tankje, heb meteen bij de benzinepomp een litertje gehaald, en thuis na afkoelen van het systeem het gevuld. stond precies tot aan het max streepje, heb in de tussentijd 25 km gereden, en weer leeg, is mijn koppakking lek? of iets anders?? er ligt geen plasje onder de auto, dus lekkage in het systeem is het niet denk ik..
wat te doen om te kijken waar het probleem zit???
wat te doen om te kijken waar het probleem zit???
Het is mogelijk dat het in het carter komt door een lekke koppakking.
Dan zit er dus koelvloeistof in de olie.
Dit kun je misschien aan de peilstok zien.
(schijnt dat als je er een aansteker onder houdt en en begint te spetteren dat er dan vocht/ water in de olie zit)
Bij een lekkage zou je het toch terug moeten vinden.
Of onder de auto of bijvoorbeeld bij de verwarming in de auto.
Maar in ieder geval is het verlies veel te veel om zo maar door te mee rijden. Dus toch maar even langs de garage lijkt me.
Dan zit er dus koelvloeistof in de olie.
Dit kun je misschien aan de peilstok zien.
(schijnt dat als je er een aansteker onder houdt en en begint te spetteren dat er dan vocht/ water in de olie zit)
Bij een lekkage zou je het toch terug moeten vinden.
Of onder de auto of bijvoorbeeld bij de verwarming in de auto.
Maar in ieder geval is het verlies veel te veel om zo maar door te mee rijden. Dus toch maar even langs de garage lijkt me.
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Dit zijn geen dingen om op te lossen bij een forum....
Wil je je auto verrot rijden, dan wacht op ieders reactie.
Ga naar een goede garage, die lossen het op, en dan heb je nog jaren plezier van je superwagen!
Wil je je auto verrot rijden, dan wacht op ieders reactie.
Ga naar een goede garage, die lossen het op, en dan heb je nog jaren plezier van je superwagen!
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3508
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Das juist, maar sommige dingen moet je direct laten verhelpen.mg-zs schreef:Ben ik het niet mee eens daar.
Je hebt meer kans op een een goed antwoord op een forum voor jouw auto.
Dan op een algemeen forum
Arnoud zegt dat er nergens wat lekt (heeft hij gecontroleerd), en dus flink wat koelwater ergens verdwijnt, wellicht in de motor.
Als (koel)water in je motor komt is dat (zuinig gezegd) vrij slecht voor de motor.
Dus het klopt wel wat je zegt, maar er is natuurlijk ook een grens. Als je blijft doorrijden met iets wat zwaar slecht voor je auto is, gaat er nog veel meer kapot dan dat je lief is. En dat is zonde van je MG.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
ik heb de olie ook bekeken en daar is geen sludge of mayo in te zien,
nu zit ik me te bedenken, zou het kunnen dat er al langere tijd "te weinig" koelvloeistof in heeft gezeten, en nadat ik er de 1stekeer meer in heb gegooid dit gewoon te weinig is geweest? ik heb deze auto net 3 maanden, heb er gister weer een kleine liter bijgedaan en nu blijft het peil in het tankje hetzelfde...wellicht is het een slechte aktie van de garage geweest (was geen mg/rover garage)
ontlucht het systeem zichzelf trouwens? iemand die dit weet?
nu zit ik me te bedenken, zou het kunnen dat er al langere tijd "te weinig" koelvloeistof in heeft gezeten, en nadat ik er de 1stekeer meer in heb gegooid dit gewoon te weinig is geweest? ik heb deze auto net 3 maanden, heb er gister weer een kleine liter bijgedaan en nu blijft het peil in het tankje hetzelfde...wellicht is het een slechte aktie van de garage geweest (was geen mg/rover garage)
ontlucht het systeem zichzelf trouwens? iemand die dit weet?
ik heb dit probleem gehad bij een eerdere auto renault megane
en dit bleek inderdaad de koppakking te zijn. zoals jij het omschrijft is dat goed mogelijk.
wat je ook kunt doen , zou je bij een garage of schade bedrijf moeten lenen of even langsgaan.
is een drukpomp waarmee je druk op je koelsysteem zet. en vasthoud. loopt de druk weg dan heb je een lek.
of met een vaciuum vul systeem. trekt het systeem vaciuum en als onderdruk blijft staan is hij dicht zo niet dan lek.
succes ermee

en dit bleek inderdaad de koppakking te zijn. zoals jij het omschrijft is dat goed mogelijk.
wat je ook kunt doen , zou je bij een garage of schade bedrijf moeten lenen of even langsgaan.
is een drukpomp waarmee je druk op je koelsysteem zet. en vasthoud. loopt de druk weg dan heb je een lek.
of met een vaciuum vul systeem. trekt het systeem vaciuum en als onderdruk blijft staan is hij dicht zo niet dan lek.
succes ermee
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Maar dit probleem heeft toch geen bal te maken met het feit dat het een ZS is? Maar alles met de K-serie motor, laat hem in dat geval naar rovertech of een dergelijke site gaan.mg-zs schreef:Ben ik het niet mee eens daar.
Je hebt meer kans op een een goed antwoord op een forum voor jouw auto.
Dan op een algemeen forum
anyway ontopic:
Het is idd een probleem waar je niet mee moet gaan rondrijden, maar asap laten repareren of tenminste een diagnose stellen.
Dat water gaat ergens heen, en het gaat niet naar het carter, dan blijven er eigenlijk 2 dingen over.
1. Het lekt ergens uit het systeem
2. Het wordt verbrand en verlaat via de uitlaat de auto. De auto zou in dat geval wit moeten roken, of tenminste meer of langer dan normaal na het starten, het starten zelf zou ook moeilijker kunnen gaan.-> lekke koppakking.
Vul het systeem in iedergeval bij met koelvloeistof met dezelfde kleur of gedistileerd water(50cent per liter bij een DHZ-zaak of wat meer bij een pomp-station) of desnoods kraanwater.
zodra de boel afgevult is, laat hem maar een tijdje draaien en kijk of je wat ziet lekken of witte rook ziet.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!