air/fuel meter aansluiten en olie

214 216 218 220 25
Plaats reactie
pyara_pappoe

air/fuel meter aansluiten en olie

Bericht door pyara_pappoe »

nog een vraag,

ik ga binnenkort mijn olie vervangen. dit ga ikzelf doen. ik zat te denken nu mijn motor 1.8 vvc altijd op 10W40 heeft gelopen, er nu vol synthetisch 5W30 in te gooien.... is dit een goede keuze? en kan ik dit doen zonder zomaar problemen??

Verder wil ik mijn air/fuel meter aansluiten. nu heb ik gehoord dat dit via de lambda sensor kan, of danwel als je weet welke aansluiting op de ecu voor de air/fuel metingen is, je het draadje van je air/fuel meter gewoon daarbij kan steken. Nu wil ik vragen, weet iemand welke draadje bij de 1.8 vvc ( brm motor) de exacte air/fuel aansluiting is?? zou iemand me daarmee kunnen helpen...? of hoe kan ik makkelijk de air fuel meter aansluiten, en eventueel als ik het op een sensor kan aansluiten welke is dit dan en waar zit deze precies? eventueel met foto of tekening erbij zou handig zijn.
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

volgens mij mag je niet zomaar van halfsyntheet naar volsyntheet in verband met beschermende laagjes in de motor enzo. precies weet ik het niet, maar het kan niet zondermeer.

lambda zit op je uitlaatspruitstuk, meestal na de collector maar ik weet niet hoe dit bij de K-serie zit.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

oke dan. maar kun je niet gelijk ook je draad op je lambdasensor aansluiten dan?
spekkieforlife

Bericht door spekkieforlife »

Nog even over die olie...
Als alles gewoon in orde is met je motor kan het echt geen kwaad om van een halfsyn naar volsyn te gaan hoor. Volsyn is volgens mij zelfs beter (en duurder).
Mijn TC hoort 10w40 in maar ik heb 0w40 mobil1 erin zitten. Ik heb hem gekocht bij Autohotel Lombardijen en daar raadden ze deze olie aan. Vooral als je veel kleine afstanden rijdt, smerende werking begint sneller.

Maar een beetje zweten bij het kleppendeksel kan niet zoveel kwaad, doet hij bij mij ook een beetje, maar ik heb het er al 8 maanden in en geen verschil op de peilstok. Bijhouden is belangrijker.

Grz patrick
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

5w30 is dunner als je motor warm is en je hebt kans dat je motor dan meer olie gaat verbruiken. Ik zou gewoon bij 10w40 blijven, dit wordt niet voor niets voorgeschreven.
MG TF wannahave
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

ja dat is wel zo, daarom houd ik het maar bij 10 W40. maar bestaat 10W40 ook in vol sythetische vorm? of ga je dan gelijk op 5W30 over?
ik rijd inderdaad heel veel kleine afstanden...

MAAR IK SNAP ER DE BALLEN NIET MEER VAN DE ENE ZEGT DIT EN DE ANDERE DAT... Ik houd het dan maar op wat de handleiding voorschrijft, en dat is 10W40.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ik gebruik sinds een tijdje 5w30 en sindsdien is de auto behoorlijk olie gaan verbruiken. Ook heb ik het idee dat de klepstoters meer herrie zijn gaan maken. Volgende keer dus weer gewoon over op 5w40 of misschien gewoon maar 10w40. 5w30 kan ik in ieder geval echt niemand aanraden :?.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

oke dan. bedankt voor de uitleg!! zal er foto's op plaatsen als alles klaar is.
pyara_pappoe

even een foto...

Bericht door pyara_pappoe »

hallo,

is dit de lambda sensor? heb even een foto geplaatst? moet ik het draadje dan hierbij steken? echter ik zie 2 draadjes op de sensor, bij op wel draadje moet ik mijn air/fuel meter aansluiten? want op mijn air/fuel meter moet maar een draad komen van de sensor... volgens de handleiding, en daarnaast nog een plus en min draad voor de stroom??

hier de link met de foto. je ziet op de foto niet echt duidelijk dat het 2 draadjes naar de lambda sensor gaan. maar dit is wel het geval.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5976
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Je lambda sensor zit in je uitlaat, een centimeter of wat na je spruitstuk.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Die sensor is voor de water-temp, de lambda-sensor heeft 4 draden(misschien zelfs 5) en hij zit waar BAM zeg dat hij moet zitten.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

oke als die 5 draden heeft, welke draad moet ik dan aansluite naar mijn air/fuel meter ???? dat is dan nog onduidelijk? want er kan maar een draad naar mijn air/fuel meter... ?? neem ik aan ??
pyara_pappoe

Bericht door pyara_pappoe »

als ik het goed heb staat er dus maar aansluiten met een draad....
Plaats reactie