Koppakking vervangen MG F 1.8i VVC

Plaats reactie
dmen

Koppakking vervangen MG F 1.8i VVC

Bericht door dmen »

Wie heeft een adresje om de koppakking te vervangen
van mijn MG F. Is dit een veel voorkomend probleem?
Na 2500 mile met mijn MG F waarbij er absoluut geen probleem
was ontdekte ik dat er water in de motorolie is gekomen.
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Dat klinkt behoorlijk naar een probleem met de koppakking idd.

Het is helaas inderdaad een vaak voorkomend probleem, maar meestal is het een gevolg van een probleem met het koelsysteem.

Voor het vervangen van de koppakking van een VVC kun je het beste niet naar een gewone garage gaan, maar naar iemand die het vaker gedaan heeft. Verschrikkelijk moeilijk is het niet maar er moeten op een paar extra dingen worden gelet.

Van Noort, Autocenter Baarn of een (ex)-dealer zouden hoog op mijn lijstje staan. Als ik het niet zelf zou doen tenminste.
Laatst gewijzigd door 118GTR op ma nov 13, 2006 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

wat zijn dan extra dingen om op te letten? Ik moet het binnenkort ook gaan doen :(
MG TF wannahave
zlaapkopz

Bericht door zlaapkopz »

http://www.mgfnl.nl
Of gewoon een oud Rover/MG dealer...

iig. sterkte met het herstel van je F !!


Koppakking is idd. een gevoelig deel van de F...
dit komt omdat de K Serie blokken nogal gevoelig voor te veel hitte...

Check minimaal 1x in de week je koelvloeistofpeil
Check minimaal 1x in de week je oliedop en dipstick: kijk of hier geen mayo achtige substantie aan zit...

Wat eigenlijk een vereiste is op de MGF is een koelwatersensor...
bij http://www.mgf.be hebben we op het moment een Groupsbuy voor deze kit...
Voorkomen is beter dan genezen
Heb je nu niks aan, maar tis wel iets om goed in de gaten te houden!!

Kit bestaande uit nieuw reservoir met sensor...
lampje en geluidsignaal komen in de 'cockpit'...
Deze geeft aan wanneer er te weining vloeistof in je reservoir zit...
en reageerd dus eerder dan de temp.meter op je dashboard...
deze is eigenlijk sowieso al niet goed, want op het moment dat ie in het rode staat, ben je al te laat :shock:


Meldt je anders ook ff aan bij http://www.mgf.be daar zitten nog veel meer MG(T)F enthousiastelingen :D
dmen

Bericht door dmen »

Mijn temperatuurmeter was kapot anders was ik er misschien wel op tijd achter gekomen.

Ook controleerde ik het koelvloeistof erg vaak omdat ik wist dat er een slang lekte. Maar de laatste keer was ik het vergeten, en daar kwam er snel genoeg achter :cry:

Achteraf wel dom natuurlijk ik had het lek eerst moeten repareren. Maar nu ga ik zelf proberen de pakking te vervangen, ik hoop dat ik geen gekke dingen tegenkom.
dmen

Bericht door dmen »

Ik heb reeds een kleine stap gemaakt en het blok zichtbaar gemaakt. Nu zag ik nadat ik het luchtfilter open had gemaakt een kleine plas olie ( dezelfde smerige kleur als in mn carter) in het filter zelf zitten. De olie is overduidelijk uit het motorblok gekomen.

Wat moet ik hier van denken? Zou het echt alleen de pakking zijn of heb ik meer schade (gat in de zuiger) aangericht dan verwacht?
MG_XPower

Bericht door MG_XPower »

Dat kan via de ontluchtingsslang die van het kleppendekselkomt gekomen zijn. Een gat in je zuiger lijkt me overdreven. Check als de kop er af is zeker wel of de liners nog netjes 0,05 tot 0,15mm uitsteken en laat je kop testen of die nog recht is. Ook mogen er geen significante afdrukken van de fire-rings uit de koppakking rond de verbrandingskamers in de kop gedrukt staan.
zlaapkopz

Bericht door zlaapkopz »

check anders hier ook maar ff: http://www.mgf-tf.mgfans.co.uk/tips-tricks.htm#cooling

Misschien dat je er wat aan hebt ;)


Succes iig. met het vervangen van de pakking...
net zoals hierboven al gezegd:

Laat je kop controleren of deze nog in orde is...
en wat je zelf al zei: Hou je vloeistoffen goed in de gaten... lek aanwezig: zsm fixen ;)
dmen

Bericht door dmen »

ik zal de kop laten controleren.

Dat van die slang wist ik niet, maar het leek mij ook overdreven omdat de motor geen extreem raare geluiden vertoonde toen dit gebeurde en bij 2000 toeren kan er ook niet veel gebeuren lijkt me.

Dan ga ik er vanuit dat het bij een pakking blijft, dus zal het verder wel lukken. ;)


Toch bedankt allemaal!
dmen

Bericht door dmen »

Ik heb de koppakking vervangen, ging allemaal prima en heb ook gelijk de vvc riem, distributieriem, waterpomp en spanrol vervangen. Het is allemaal erg goed te doen vond ik zelf ik heb het samen met een vriend van me gedaan, we sleutelde altijd aan brommer en zagen dit als een uitdaging 8)

Nu we toch bezig waren er ook maar een mooi filter opgezet had er nog eentje liggen, met een kleine aanpassing goed vastgekregen en ik moet zeggen dat klinkt er leuk, de herrie viel me eigenlijk reuze mee je hoort hem alleen als je de motor kracht laat zetten verder gewoon een mooi geluidje.

Ik krijg spontaan zin in mn rijbewijs, ben namelijk nog geen 18 :(

ps. ik had wat foto's gemaakt die komen binnenkort.
Plaats reactie