Ventilator defect
Ventilator defect
Even een klein probleem.
(nee, dit gaat niet over het resistor-pack)
Als de auto koud is werkt de ventilator prima.
(behalve standje 1, maar dat zal wel 1 defecte weerstand zijn)
Maar als het koelvloeistof warm wordt en de kachel warme lucht begint te blazen gaat de ventilator zachter draaien en dan ook steeds zachter.
Zet ik de verwarming minder warm (50%) dan gaat de ventilator weer langzaam iets harder blazen.
Kan er in het verwarmingshuis iets door de warmte uitzetten/krom gaan staan en vervolgens ervoor zorgen dat de ventilator aanloopt?
Heb het interieurfilter er al even tussen weggehaald, maar zonder resultaat.
En is de ventilator eventueel makkelijk te vervangen?
Zie wel wat 'clips' zitten, maar weetniet wat er verder allemaal bij komt kijken.
(nee, dit gaat niet over het resistor-pack)
Als de auto koud is werkt de ventilator prima.
(behalve standje 1, maar dat zal wel 1 defecte weerstand zijn)
Maar als het koelvloeistof warm wordt en de kachel warme lucht begint te blazen gaat de ventilator zachter draaien en dan ook steeds zachter.
Zet ik de verwarming minder warm (50%) dan gaat de ventilator weer langzaam iets harder blazen.
Kan er in het verwarmingshuis iets door de warmte uitzetten/krom gaan staan en vervolgens ervoor zorgen dat de ventilator aanloopt?
Heb het interieurfilter er al even tussen weggehaald, maar zonder resultaat.
En is de ventilator eventueel makkelijk te vervangen?
Zie wel wat 'clips' zitten, maar weetniet wat er verder allemaal bij komt kijken.
Mwah.. Als je je dashboard kastje weghaald kun je er vrij makkelijk bij..
Maar je kunt em niet zomaar eruithalen voor zover ik me herinner.. Zit allemaal redelijk goed in elkaar geklemd... Als je mazzel hebt kun je em er tussenuit halen.. Maar dat moet op zich wel kunnen zou je denken..
Moet je ff werkplaatshandboekje raadplegen!
Maar je kunt em niet zomaar eruithalen voor zover ik me herinner.. Zit allemaal redelijk goed in elkaar geklemd... Als je mazzel hebt kun je em er tussenuit halen.. Maar dat moet op zich wel kunnen zou je denken..
Moet je ff werkplaatshandboekje raadplegen!
Hello,
je kunt de ventilator uit elkaar halen. Demonteer dan eerst het aanjagerblok uit je auto.
Dan kun je vrij makkelijk alles uit elkaar halen, wijst zich bijna vanzelf.
Ik vermoed dat door de stijgende temperatuur een lagerbusje te strak om de as gaat zitten. Dus alle draaiende delen goed smeren (motorassen).
Wat het ook nog zou kunnen zijn: de koolborstels controleren en eventueel de rotor schoonmaken met een tandenborsteltje en wat alcohol of spiritus.
Als de ventilator vinnen ergens zouden aanlopen moet je dat wel kunnen horen.
hAz.
je kunt de ventilator uit elkaar halen. Demonteer dan eerst het aanjagerblok uit je auto.
Dan kun je vrij makkelijk alles uit elkaar halen, wijst zich bijna vanzelf.
Ik vermoed dat door de stijgende temperatuur een lagerbusje te strak om de as gaat zitten. Dus alle draaiende delen goed smeren (motorassen).
Wat het ook nog zou kunnen zijn: de koolborstels controleren en eventueel de rotor schoonmaken met een tandenborsteltje en wat alcohol of spiritus.
Als de ventilator vinnen ergens zouden aanlopen moet je dat wel kunnen horen.
hAz.
Als ik de ventilator op 4 zet, verwarming maximaal en wanneer de motor nog koud is, blaast de ventilator prima.
Dus het kanaal en radiator zijn vrij.
Ook wordt hij gewoon warm.
Maar als hij warm is gaat hij zachter blazen.
(dus eerst doet alles goed, daarna wordt het minder)
Moet dus haast iets mechanisch zijn...
Dus het kanaal en radiator zijn vrij.
Ook wordt hij gewoon warm.
Maar als hij warm is gaat hij zachter blazen.
(dus eerst doet alles goed, daarna wordt het minder)
Moet dus haast iets mechanisch zijn...
die logische redenatie gaat niet op...
Ik zet de verwarming op het warmst,
zet de ventilator op 4, start, ga rijden...
Dus gaat alles de gehele tijd dezelfde route.
Pas als de koelvloeistof warm wordt en de radiator warmte begint af te geven gaat de ventilator zachter draaien en een rammelend geluid produceren, en dus niet omdat ik de instellingen verander.
Maar heb er nu een andere ventilator in en het lijkt opgelost.
Tevens ook het resistorpack vervangen, want stand 1 deed het niet meer.
En de ventilator zelf kun je niet smeren of koolborstel vervangen o.i.d. aangezien het een helemaal dichte behuizing is.
(aangegoten of gelijmd, dus niet netjes uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten)
Ik zet de verwarming op het warmst,
zet de ventilator op 4, start, ga rijden...
Dus gaat alles de gehele tijd dezelfde route.
Pas als de koelvloeistof warm wordt en de radiator warmte begint af te geven gaat de ventilator zachter draaien en een rammelend geluid produceren, en dus niet omdat ik de instellingen verander.
Maar heb er nu een andere ventilator in en het lijkt opgelost.
Tevens ook het resistorpack vervangen, want stand 1 deed het niet meer.
En de ventilator zelf kun je niet smeren of koolborstel vervangen o.i.d. aangezien het een helemaal dichte behuizing is.
(aangegoten of gelijmd, dus niet netjes uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten)