Achteraf ingebouwde cruise control in een 75

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Achteraf ingebouwde cruise control in een 75

Bericht door kerkhoff.gjwm »

In mijn Rover 75 Tourer 2.0V6 automaat is naderhand cruise control ingebouwd. Hiertoe is de originele bediening ingebouwd. Het knopje op de middenconsole ontbreekt echter voor het vooraf inschakelen. De cruise control zelf werkt prima wat betreft het inschakelen van een vaste snelheid. De reset echter werkt niet als ik naderhand weer naar dezelfde snelheid terug wil. Het gas terugnemen met deze knop werkt wel. Ik heb begrepen dat dit normaal is bij een achteraf ingebouwde cruise control. Volgens mijn dealer komt dit doordat de electronica hiertoe ontbreekt. Komt dit verschijnsel bij meer bekend voor?
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Met +/- kun je het vastzetten neem ik aan?

De Resume knop werkt dus niet.
Dat is inderdaad afhankelijk van het type cruise-control er gebruikt wordt.

Er zijn ook achteraf setjes in de handel die de resume functie wel ondersteunen, maar ik weet niet of dat bij jou het geval is.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Arjan, bedankt voor je reactie.

Als ik na vastzetten van de snelheid op het knopje + (set) druk geeft hij gas bij. Als ik dan op het knopje - (res) druk, neemt de auto gas terug. Aldus precies zoals het hoort. Als ik echter na eenmaal de snelheid te hebben vastgezet en weer op het knopje res druk gaat de auto echter niet terug naar de vooraf gereden snelheid. Het lampje op het dashboard werkt overigens ook niet, ik denk dan ook dat deze niet aangesloten is. De bediening is verder dus origineel Rover 75. De setjes van andere merken die achteraf ingebouwd worden ondersteunen de resumefunctie inderdaad wel (ook in vorige auto's gebruikt, ik meen van het merk John Gold). Daarom vind ik het ook gek dat deze het niet doet.

Overigens knap het inbouwen van de navigatie door jou in jouw Rover. Als dit mogelijk is zou het moeten verbeteren van de cruise control een fluitje van een cent moeten zijn.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Normaal zet je de snelheid met + vast en verhoog je de snelheid.

Met de Res toets (resume) gaat de auto terug naar de laatste ingestelde snelheid. Dus dat is niet - van verminderen.

Als je andere sets (van hetzlefde merk) wel resume had, kan het zijn dat het knopje res op een andere aansluiting moet zitten. Dat zou je de inbouwer eens moeten vragen.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
kerkhoff.gjwm
MG-R Regular
Berichten: 80
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 1:07 pm
Woonplaats:

Bericht door kerkhoff.gjwm »

Zowel bij mijn John Gold-sets als de af fabriek ingebouwde cruise control in mijn vorige Rover 75 was bij de door cruise control vastgestelde snelheid de set toets gas bijgeven en bij de res toets gas terugnemen. Bij een nog niet door de cruise control vastgestelde snelheid is de set toets het vastzetten van de snelheid en de res toets het teruggaan naar de eerder vastgestelde snelheid. De knoppen hebben dus bij een wel of niet vastgestelde snelheid ook een andere functie. Bij mijn huidige cruise control is bij een reeds vastgestelde snelheid net als boven gas bijgeven bij set en terugnemen bij res. Bij een niet vastgestelde snelheid is de set het vastzetten van de snelheid, bij een reeds eerder vastgestelde snelheid functioneert de res toets echter niet door het weer teruggaan naar de eerder vastgestelde snelheid. Ik denk dan ook dat de aansluiting van de res toets op zich wel correct is.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Euhm nog één keer....

De originele aansluiting van een 75 is niet, ik herhaal niet zoals het bij jou nu is aangesloten.... Ik heb zelf ook cruisecontrol op mijn 75, maar dan af-fabriek.

Met de de + toets kun je de snelheid vastzetten en verhogen.
De Res toets is alleen maar om terug te keren naar de laatst vastgestelde snelheid.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
ron75

Bericht door ron75 »

klopt arjan, wat je zegt zo werkt het bij mij ook
R-yen

Bericht door R-yen »

Bij mij kan met de reset toets de cruisecontrol uitgeschakeld worden, na een tweede druk wordt dan de laatst ingestelde snelheid weer ingesteld.
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

R-yen schreef:Bij mij kan met de reset toets de cruisecontrol uitgeschakeld worden, na een tweede druk wordt dan de laatst ingestelde snelheid weer ingesteld.
Klopt helemaal.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie