Hallo iedereen,
Kan iemand me vertellen wanneer mijn distributieriem moet worden vervangen. Mijn garagist beweerd dat dit op pas rond de 140 000 kilometer moet, terwijl ik eerder denk dat het op 100 000 km is.
Bedankt!
Jeroen.
3 deurs Rover 200 IS 1396cc (bouwjaar 1999)
Dat is idd. te veel, 140.000, daar zou ik niet op gokken.
Natuurlijk kan het best, maar je gaat dan wel (onnodig) risico lopen.
Bij mij is 'ie zelfs op 45.000 vervangen omdat de boel toen toch los was, de auto op 7 levensjaren zat en de riem behoorlijk vettig was geworden.
En rond de 120 gaat 'ie gewoon weer is mijn bedoeling.
Het is trouwens de kilometerstand OF de leeftijd van de riem die bepalend is.
By the way: is de auto al van jou of kun je hem kopen bij die garage? In het laatste geval moet 'ie de riem zeker vervangen en zonder dat dat jou iets hoeft te kosten.
hAz.
Natuurlijk kan het best, maar je gaat dan wel (onnodig) risico lopen.
Bij mij is 'ie zelfs op 45.000 vervangen omdat de boel toen toch los was, de auto op 7 levensjaren zat en de riem behoorlijk vettig was geworden.
En rond de 120 gaat 'ie gewoon weer is mijn bedoeling.
Het is trouwens de kilometerstand OF de leeftijd van de riem die bepalend is.
By the way: is de auto al van jou of kun je hem kopen bij die garage? In het laatste geval moet 'ie de riem zeker vervangen en zonder dat dat jou iets hoeft te kosten.
hAz.
Inderdaad dit lijkt mij allezins het veiligste. 140 000 lijkt me onredelijk veeltomcat schreef:Bij mijn 114 GTi was het 100.000 en die heeft hetzelfde motortje. Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en hem gewoon bij/voor de 100.000 (laten) vervang
De auto is door mij (particulier) overgekocht. Buiten de stroomverdeler nog geen onverwachte kosten tegengekomen, en dit ga ik zo houdenhAz schreef:

Een welgemeend bedankje aan iedereen! Ik ga hem zo snel mogelijk laten vervangen. Bij mijn vorige wagen (honda civic 1.4 hatchback) kostte dit (maar) €150. Kan ik een vergelijkbare prijs verwachten?
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
80K zoals in je boekje staat, en hier op het forum al vaak voorbij gekomen is.
Asap vervangen dus.
Ik vermoed dat de riem het waarschijnlijk wel uit houd tot 140K hoor, maar het probleem is dat garages dat ook weten. De eerste garage gaat ervan uit dat hij de 150k wel haalt, de tweede gaat ervan uit dat hij vervangen is bij 80K en dus de 200K wel haalt en hem niet wisselt bij 140K.
Maar het riempje zelf is niet zo duur, zo'n 35 euro samen met spanner 70 euro denk ik. Het wissellen is wat lastiger omdat de motorsteun door de riem loopt, de steun moet dus ook even los en de riem moet er tussendoor gelegt worden. Denk dat het meer gaat kosten dan 150 euro, tenzij je er een zaterdagje tegenaan gooit.
Asap vervangen dus.
Ik vermoed dat de riem het waarschijnlijk wel uit houd tot 140K hoor, maar het probleem is dat garages dat ook weten. De eerste garage gaat ervan uit dat hij de 150k wel haalt, de tweede gaat ervan uit dat hij vervangen is bij 80K en dus de 200K wel haalt en hem niet wisselt bij 140K.
Maar het riempje zelf is niet zo duur, zo'n 35 euro samen met spanner 70 euro denk ik. Het wissellen is wat lastiger omdat de motorsteun door de riem loopt, de steun moet dus ook even los en de riem moet er tussendoor gelegt worden. Denk dat het meer gaat kosten dan 150 euro, tenzij je er een zaterdagje tegenaan gooit.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Bedankt voor je feedback. Gelukkig gaat ie iets langer mee! Ik had eerst de search gebruikt en toen vond ik niets. Net het zelfde woord (distributieriem) nog eens intgetypt en er een heleboel over gevonden. Ik vond het al heel vreemd dat ik niets vond118GTR schreef:80K zoals in je boekje staat, en hier op het forum al vaak voorbij gekomen is.
Asap vervangen dus.

Zelf repareerde ik vaak iets aan een auto (nieuwe aandrijfas een keertje) maar aan dit waag ik me niet. Als ik het verkeerd doe is men motor misschien naar de vaantjes
Nogmaals bedankt, ik weet wat me te doen staat!
-
- MG-R Freak
- Contacteer:
ik heb ooit een toyota starlet gehad en bij 120.000 km brak de riem
was mn eerste auto dus ik wist van niks.
reparatie kosten waren toen 700 gulden
maar dat is tegenwoordig iets meer want dat was al weer 11 jaar geleden.
de 206 die ik heb gehad was vervangen bij 120.000 en zat geen jaartal meer aan vast
(vroeger was het om de 100.000km of 5 jaar)
bij de ZS laat ik ze bij 100.000 vervangen
(ook de spanrollen)
heb wel vernomen dat het een klus is waar ze wel ff mee bezig zijn dus dat gaat geld kosten
was mn eerste auto dus ik wist van niks.
reparatie kosten waren toen 700 gulden
maar dat is tegenwoordig iets meer want dat was al weer 11 jaar geleden.
de 206 die ik heb gehad was vervangen bij 120.000 en zat geen jaartal meer aan vast
(vroeger was het om de 100.000km of 5 jaar)
bij de ZS laat ik ze bij 100.000 vervangen
(ook de spanrollen)
heb wel vernomen dat het een klus is waar ze wel ff mee bezig zijn dus dat gaat geld kosten