Probleem met MGF Steptronic (update)
Probleem met MGF Steptronic (update)
Hoi allemaal, ik ben nieuw hier en wilde meteen een vraag stellen.
Ik rijd een MGF (uit 2000) met een steptronic die de laatste tijd wat vreemd gedrag vertoond. Normaal maakt ie rond de 2000 toeren als ik (constant) 100 rijd maar af en toe gaat ie opeens ergens tussen de 3000 en 4500 toeren maken (is nogal vervelend op de snelweg) en dat blijft ie doen totdat ik mijn MG langs de kant zet en ff laat staan.
De steptronic staat dan gewoon in de "automaat stand" en niet in de sport stand. Het maakt op zo'n moment ook niet uit of ik omschakel van automaat naar sport en andersom. Omschakelen naar de sport stand betekent normaal gesproken dat de motor zo'n 1000 toeren meer maakt maar er gebeurt helemaal niets als hij "over zijn toeren is". Heb van alles geprobeerd, motor uit en weer starten, in z'n achteruit etc. maakt niet uit. Soms gaat het tijdens het rijden vanzelf weer over na een tijdje rustig rijden. Het lijkt wel een temparatuur probleem en ik heb soms het gevoel dat het gebeurt als ik snel optrek bij het inhalen.
Ben naar de dealer geweest die de boel hebben uitgelezen. Resultaat: meerdere fouten gesignaleerd met "probleem onbekend". Ze hebben de steptronic gereset in de hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Niet dus, twee dagen later weer hetzelfde. Dealer weer gebeld maar ze hebben geen idee waar het aan kan liggen en hun oplossing is om weer de boel uit te lezen (wat me dan zo'n € 85 kost) en dan kan ik maar hopen dat ze iets verzinnen.
Heeft iemand van jullie van dit - of een soortgelijk probleem gehoord of een idee waar dit aan kan liggen? Misschien heeft iemand een idee waar ik meer info vandaan kan halen of een adres waar ze alles van de steptronic af weten?
Alvast bedankt!
Ik rijd een MGF (uit 2000) met een steptronic die de laatste tijd wat vreemd gedrag vertoond. Normaal maakt ie rond de 2000 toeren als ik (constant) 100 rijd maar af en toe gaat ie opeens ergens tussen de 3000 en 4500 toeren maken (is nogal vervelend op de snelweg) en dat blijft ie doen totdat ik mijn MG langs de kant zet en ff laat staan.
De steptronic staat dan gewoon in de "automaat stand" en niet in de sport stand. Het maakt op zo'n moment ook niet uit of ik omschakel van automaat naar sport en andersom. Omschakelen naar de sport stand betekent normaal gesproken dat de motor zo'n 1000 toeren meer maakt maar er gebeurt helemaal niets als hij "over zijn toeren is". Heb van alles geprobeerd, motor uit en weer starten, in z'n achteruit etc. maakt niet uit. Soms gaat het tijdens het rijden vanzelf weer over na een tijdje rustig rijden. Het lijkt wel een temparatuur probleem en ik heb soms het gevoel dat het gebeurt als ik snel optrek bij het inhalen.
Ben naar de dealer geweest die de boel hebben uitgelezen. Resultaat: meerdere fouten gesignaleerd met "probleem onbekend". Ze hebben de steptronic gereset in de hoop dat het probleem opgelost zou zijn. Niet dus, twee dagen later weer hetzelfde. Dealer weer gebeld maar ze hebben geen idee waar het aan kan liggen en hun oplossing is om weer de boel uit te lezen (wat me dan zo'n € 85 kost) en dan kan ik maar hopen dat ze iets verzinnen.
Heeft iemand van jullie van dit - of een soortgelijk probleem gehoord of een idee waar dit aan kan liggen? Misschien heeft iemand een idee waar ik meer info vandaan kan halen of een adres waar ze alles van de steptronic af weten?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Joeper op di apr 04, 2006 11:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Denk niet dat we veel voor je kunnen doen, niemand hier heeft zo'n auto geloof ik. De step-speed is zoizo anders dan de CVT's in de 216 en in de 114. (om maar niet te spreken van de auto-bakken in de 400 en de 75)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- The Flying Dutchman
- MG-R Freak
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di mei 06, 2003 4:31 pm
- Woonplaats: Ihren (D) Groningen
Waar is MG-Rover's vliegende ambulance gebleven. Dit was de supercomputer van de importeur. Deze kon bij problemen die normaal niet uitgelezen konden worden te hulp worden geroepen. Dan kwam iemand van de importeur met deze computer naar de dealer en las daar de boel uit.
Deze computer is ook bij de veiling verkocht en waarschijnlijk weet de nieuwe eigenaar niet eens wat hij in handen heeft.
Deze computer is ook bij de veiling verkocht en waarschijnlijk weet de nieuwe eigenaar niet eens wat hij in handen heeft.
Job.
'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

'73 P5B Sal. Zirkon/Silverbirch
'95 827 Coupe Carribean
'97 820Si LE Charcoal
'99 600SDi Zircon
'94 220 Coupe Charc.
'96 220 Coupe Charc.

- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat klinkt echt bezopen, de dealers betalen zich helemaal blauw aan die test apperatuur en dan is er nog een super-variant die ze niet krijgenroverjob800 schreef:Waar is MG-Rover's vliegende ambulance gebleven. Dit was de supercomputer van de importeur. Deze kon bij problemen die normaal niet uitgelezen konden worden te hulp worden geroepen. Dan kwam iemand van de importeur met deze computer naar de dealer en las daar de boel uit.



Laatst gewijzigd door 118GTR op do jan 26, 2006 4:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Het heeft even geduurd voor ik kon reageren maar allemaal bedankt voor de reacties!
Ik heb na veel zoeken contact gezocht met de fabrikant van de CVT bak, ZF getriebe in Belgie. Na het beschrijven van het probleem hebben zij mij eerst aangeraden om een connector te controleren. Er kan namenlijk water in deze connector lopen (die zit onder de aandrijfas). Connector zat onder het vet en heb deze goed schoongemaakt en met waterafdrijvende contactspray behandeld. Dat leek het probleem verholpen te hebben maar helaas na een paar dagen weer hetzelfde.
ZF getriebe weer gebeld en de zaak uitgelegd. Ze sturen me nu een vervangde GIU (Gearbox Interface Unit) op die misschien het probleem kan zijn. Ik mag deze unit een maandje proberen en kan zo voorkomen dat ik zo'n ding moet kopen terwijl ik niet zeker weet of het hieraan ligt.
Geweldige service van een zeer behulpzame fabrikant! Daar kan mijn MG dealer nog wat van leren.
Ik heb na veel zoeken contact gezocht met de fabrikant van de CVT bak, ZF getriebe in Belgie. Na het beschrijven van het probleem hebben zij mij eerst aangeraden om een connector te controleren. Er kan namenlijk water in deze connector lopen (die zit onder de aandrijfas). Connector zat onder het vet en heb deze goed schoongemaakt en met waterafdrijvende contactspray behandeld. Dat leek het probleem verholpen te hebben maar helaas na een paar dagen weer hetzelfde.

ZF getriebe weer gebeld en de zaak uitgelegd. Ze sturen me nu een vervangde GIU (Gearbox Interface Unit) op die misschien het probleem kan zijn. Ik mag deze unit een maandje proberen en kan zo voorkomen dat ik zo'n ding moet kopen terwijl ik niet zeker weet of het hieraan ligt.
Geweldige service van een zeer behulpzame fabrikant! Daar kan mijn MG dealer nog wat van leren.

Even een update van mijn MGF CVT Steptronic prerikelen, misschien heeft iemand er nog eens iets aan bij eenzelfde probleem.
De GIU heb ik vervangen en dat loste helaas het probleem niet op. ZF getriebe is vervolgens naar Nederland gekomen en hebben naar de versnelling gekeken. Proefrit gemaakt en de monteur hoorde direct dat het hoofdlager versleten was maar de fout met het toerental trad nu natuurlijk niet op.
MG op brug gezet en na drie uur sleutelen was het hoofdlager vervangen (achteraf gezien had ik er nog maar een paar duizend Km mee kunnen rijden), nieuwe transmissieolie olie & filter, nieuwe oliepomp, nieuwe valve-unit, nieuwe park-neutral switch en nieuwe afdekkap.
Die monteur is echt een vakman die, door aan de peilstok te ruiken, me kon vertellen dat er verkeerde olie door de dealer was gebruikt.
Heel netjes en profi door ZF getriebe geholpen tegen een minimum aan kosten. Na dit alles loopt alles veel soepeler en stiller en kan de CVT bak weer jaren mee. Alleen is het probleem nog steeds niet opgelost
Natuurlijk meteen weer gebeld en ik ga nu de "throttle position switch" vervangen door een exemplaar van ZF getriebe.
Ik hou jullie op de hoogte!
De GIU heb ik vervangen en dat loste helaas het probleem niet op. ZF getriebe is vervolgens naar Nederland gekomen en hebben naar de versnelling gekeken. Proefrit gemaakt en de monteur hoorde direct dat het hoofdlager versleten was maar de fout met het toerental trad nu natuurlijk niet op.
MG op brug gezet en na drie uur sleutelen was het hoofdlager vervangen (achteraf gezien had ik er nog maar een paar duizend Km mee kunnen rijden), nieuwe transmissieolie olie & filter, nieuwe oliepomp, nieuwe valve-unit, nieuwe park-neutral switch en nieuwe afdekkap.

Die monteur is echt een vakman die, door aan de peilstok te ruiken, me kon vertellen dat er verkeerde olie door de dealer was gebruikt.
Heel netjes en profi door ZF getriebe geholpen tegen een minimum aan kosten. Na dit alles loopt alles veel soepeler en stiller en kan de CVT bak weer jaren mee. Alleen is het probleem nog steeds niet opgelost

Natuurlijk meteen weer gebeld en ik ga nu de "throttle position switch" vervangen door een exemplaar van ZF getriebe.
Ik hou jullie op de hoogte!
De waarde die deze sensor doorgeeft kan wel dmv. een T4 uitgelzen worden. Niet elke dealer maakt er echter werk van om naar de naakte cijfers te kijken. Meestal doorlopen ze een aantal testen en that's it. Het bestuderen van de cijfertjes kan soms ook tot een oplossing leiden.Natuurlijk meteen weer gebeld en ik ga nu de "throttle position switch" vervangen door een exemplaar van ZF getriebe.
De TPS vervangen lijkt me eigenlijk nog niet zo slecht. Bruno kan beamen dat een foutieve sensor soms eigenaardige reacties kan uitlokken.
Nou eerlijk gezegd is het een van de laatste mogelijkheden die ik nog heb om het probleem op te lossen. Het zou best kunnen dat het aan de TPC ligt, aangezien dat ding volgens mij ook door het motormanegement wordt gebruikt. Ik heb ook sterk de indruk dat de motor lang niet zo lekker loopt als de fout optreedt, daar heb ik vandaag weer lang naar mogen luisteren.
Ik heb de TPC vandaag met de post binnengekregen en ga 'm gelijk morgen inbouwen en een paar testritjes maken. Meer volgt nog.
Ik heb de TPC vandaag met de post binnengekregen en ga 'm gelijk morgen inbouwen en een paar testritjes maken. Meer volgt nog.
Nou ik heb de sensor vervangen maar dat loste het probleem nog steeds niet op.
Naar de dealer geweest en nog eens alles laten uitlezen, dat koste natuurlijk weer de hoofdprijs 98,- euro. De monteur had geen idee waar ie op moest letten, maar gelukkig heb ik meegekeken en ik zag een mogelijke fout in de communicatie tussen de ECU en GIU (Gearbox interface unit).
Misschien is het een kabelbreuk of iets dergelijks. Dus alles maar eens doorgemeten en de contacten gecontroleerd. Daar zit iets niet lekker denk ik en ik ga nu de twee draden vervangen waarover de communicatie tuusen die twee units loopt, trial en error dus.
Verhaal zonder eind en ik wordt er een beetje moedeloos van maar geef nog niet op!

Naar de dealer geweest en nog eens alles laten uitlezen, dat koste natuurlijk weer de hoofdprijs 98,- euro. De monteur had geen idee waar ie op moest letten, maar gelukkig heb ik meegekeken en ik zag een mogelijke fout in de communicatie tussen de ECU en GIU (Gearbox interface unit).
Misschien is het een kabelbreuk of iets dergelijks. Dus alles maar eens doorgemeten en de contacten gecontroleerd. Daar zit iets niet lekker denk ik en ik ga nu de twee draden vervangen waarover de communicatie tuusen die twee units loopt, trial en error dus.
Verhaal zonder eind en ik wordt er een beetje moedeloos van maar geef nog niet op!
Wellicht een oorzaak
Ik heb een Steptronic uit 2002. Bij mij varieerde het toerental ook enkele malen. Een week later stond ik langs de kant van de weg.
Het bleek dat er 2 tanden van het kroonwiel waren afgebroken. Deze waren lekker vermalen in het differentieel, maar hadden ook de CVT aangetast. Deze is toen (gelukkig onder garantie) in Tilburg geheel gereviseerd.
Daarna is het toerental nooit meer anders geweest dan hij zijn moest. Of beide met elkaar te maken hebben weet ik niet zeker.
Het bleek dat er 2 tanden van het kroonwiel waren afgebroken. Deze waren lekker vermalen in het differentieel, maar hadden ook de CVT aangetast. Deze is toen (gelukkig onder garantie) in Tilburg geheel gereviseerd.
Daarna is het toerental nooit meer anders geweest dan hij zijn moest. Of beide met elkaar te maken hebben weet ik niet zeker.