ZR probleempjes

Plaats reactie
Rik_Bakker
MG-R Newbie

ZR probleempjes

Bericht door Rik_Bakker »

Hallo,

Ik ben Rik 18 jaar en heb recent mijn eerste auto gekocht, een hele mooie MG ZR mrk 2 uit 2004 met 95000km op de teller. Nu zijn er wel een paar dingentjes waar ik wat vragen over heb na twee maandjes, misschien dat jullie me er wat mee kunnen helpen.

De verwarming/airco knoppen doen het niet allemaal even goed:
-De eerste twee ventilatiestanden doen het niet, alleen de 3e en 4e.
-Het veranderen van warm naar koud gaat heel stroef en voelt niet goed.

Met de sleutel kan ik alleen de deur openen en niet weer op slot doen, hoort dit? Verder wil ik ook een reservesleutel erbij, met een kastje, maar die gaat tussen de 200 en 300 euro kosten... Kan dit niet goedkoper?

Is de enige manier om de kofferbak open te maken met de afstandsbediening? Zit er niet ergens een hendel verborgen ofzo?

Ook neemt de motor koelvloeistof, heb hier nog niet naar laten kijken bij de garage en rij met een extra fles bij me voor het geval dat. Hebben jullie ideeën waar dit aan licht?

Als jullie me kunnen helpen met deze vragen zou dat super zijn!
MARTIN
MG-R Core

Re: ZR probleempjes

Bericht door MARTIN »

Kabeldoorvoer achterklep
Ligt waarschijnlijk een breuk contact te maken
Lost al veel problemen op.

Vent standen kost je een nieuwe resistor.
Zijn niet duur, heb er zelfs nog een paar op voorraad.

Extra ab kan goedkoper, maar inlezen kan alleen via t4 computer.

En ja, koppakking
Hoogstwaarschijnlijk lek
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss

Bericht door Bart-K »

Koelvloeistofverbruik zou goed een lekke koppakking kunnen zijn.
Kofferklep kan bij een mk2 alleen open met de afstandsbediening
Afstandsbediening kan wel iets goedkoper, maar niet veel, je kunt proberen er op ebay eentje te vinden maar let dan wel heel goed op dat de barcode erbij zit anders is hij niet in te lezen op je auto. Voor dit inlezen heb je een T4 nodig die ze bij de meeste oud-dealers nog wel hebben staan.

Met het verhaal van de lekke koppakking zou ik teruggaan naar de verkoper want als hij zo snel na aankoop kapot gaat (of al kapot was, wat mij aannemelijker lijkt helaas...) moeten ze je daar op zijn minst in tegemoet komen. Zelfs een particuliere verkoper heeft hierin meer plichten dan menigeen denkt.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
rovik88
MG-R Regular

Bericht door rovik88 »

Ik zou bij een onafhankelijke garage een compressietest en koelvloeistof druktest laten doen. Als je de auto bij een garage hebt gekocht, dit niet bij dezelfde garage laten doen. Er zijn simpelweg teveel rotte appels in de branche. Compressietest is niet duur en kan snel aanwijzing/uitsluitsel geven mbt koppakking. Een koelvloeistof druktest kan laten zien waar het weglekt, mocht het toch niet binnenin de cilinders weglekken of toch een lekke slangaansluiting en/of thermostaathuis blijken te zijn. Als je de olie vuldop eraf draait, heb je daar binnenin dan ook een mayo-achtige substantie in zitten of veel condens? Ook witachtige rook uit de uitlaat dat erger is dan ‘normaal’ bij warme motor?

Bart heeft gelijk mbt je rechten. Vooral proberen je recht (en gelijk) te halen, maar wees ervan bewust dat de bewijslast en onderbouwing bij jou ligt als de verkoper moeilijk gaat doen (tenzij het een Bovag garage is, dan heb je wat meer opties). Jij moet kunnen aantonen dat dit mankement (of mankementen) er was voordat je de auto kocht. Daarbij moet je ook aannemelijk kunnen maken dat de verkoper van mankement(en) op de hoogte was en/of had kunnen zijn en dit aan jou had moeten mededelen.

In de praktijk heb je, ondanks je gelijk, toch het nakijken in 9/10 gevallen. Proberen tot een compromis te komen door te onderhandelen werkt vaak het beste. Als je hard erin gaat, kun je ook een harde reactie verwachten ;)

Tot zover mijn paar duiten in het zakje.
Groetjes, rovik88

1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue
Rik_Bakker
MG-R Newbie

MARTIN schreef: do okt 17, 2024 6:01 pm Kabeldoorvoer achterklep
Ligt waarschijnlijk een breuk contact te maken
Lost al veel problemen op.

Vent standen kost je een nieuwe resistor.
Zijn niet duur, heb er zelfs nog een paar op voorraad.
Waar doel je precies op met het eerste stuk?

Zou ik contact kunnen opnemen voor een nieuwe resistor?
Rik_Bakker
MG-R Newbie

Bedankt allemaal voor de reacties, ik ga even kijken hoe ik het aan ga pakken met de koppakking.
MARTIN
MG-R Core

Bericht door MARTIN »

Bij de scharnieren, daar breekt er wel eens een kabeltje.
Contact is mogelijk, stuur maar een berichtje
Afbeelding
Plaats reactie