Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door Docklands »

Ik wil op de ZS parkeersensoren in gaan bouwen.
Heb een leuk setje op de kop weten te tikken maar er staat niets in over het wel of niet kunnen installeren met een trekhaak.
Heeft iemand tips of ervaring met het achteraf inbouwen van parkeersensoren.
Hoeveel centimeter moet hij van de trekhaak verwijderd zijn zodat de sensor deze niet lezen kan.
Welke hoek hebben de sensoren gemiddeld?
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door Dr Doggystyle »

ik heb uiteraard een MK2 dus dat is anders
maar zo ziet het bij de mijne eruit, misschien dat je er wat aan hebt

de trekhaak is achteraf gemonteerd
Afbeelding
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door Docklands »

Zaten bij jou de sensoren al standaard in de bumper?
En ik vraag me af tussen het verschil van de originele sensoren en after-market systemen.
Want als er geen verschil zit zou ik de maatvoering van de 45 van me Pa kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26464
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door Dr Doggystyle »

bij mij zaten ze idd er al standaard op.
dat durf ik niet te zeggen maar ik ga er toch vanuit dat ze allemaal wel onder dezelfde hoek zullen moet werken ?
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
tijs
MG-R Regular
Berichten: 44
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 3:52 pm
Woonplaats: Geldrop

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door tijs »

die trekhaak maakt opzich niet uit, ik heb toen op mijn 45 later een trekhaak gezet (sensoren zaten er al op)
de sensoren detecteren verandereing, die trekhaak opzich zien ze dus niet, want die is altijd aanwezig.
de lak die er overheen zit detecteren ze immers ook niet, tenzij deze los begint te bladeren, dan geeft het direct signaal alsof je ergens tegenaan zit.(omdat de sensor dan de "luchtbel" onder de lak meet)

je zou de mistlamp draad kunnen gebruiken uit je stekkerdoos (die kan je naar massa schakelen) om je parkeer sensoren uit te zetten als je er een aahanger achter hangt. weet niet of de standaard parkeersensoren draadboom daar al in voorzien, anders een extra (onderbreek) relais ertussen.

(of gewoon zorgen dat je een beetje soepel kunt achteruit rijden met aanhanger, dan piept hij ook niet zo lang ;) )
Gebruikersavatar
Docklands
MG-R Core
Berichten: 1438
Lid geworden op: za jul 26, 2003 10:14 pm
Woonplaats: Midwoud

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door Docklands »

Op de parksensoren zit helaas niet zo'n draadje.
Enkel een + en een -
Vind het wel een intressant verhaal wanneer je Een stekker aansluit op de stekker door dat hij dan uitgaat.
Handig als je een fietsendrager achterop de auto hebt hangen.

Waar moet er dan een onderbreken of relais tussen?

Wat de sensoren betreft denk ik dat het wel iets kan uitmaken of hij wel of niet de trekhaak ziet.
Heb namelijk proef gereden in een ZT waarbij de parkeersensoren het bleven doen bij inschakelen achteruit.
Maar dit kan ook veroorzaakt zijn door een defecte parkeer sensor.

Heb gisteren nog een beetje zitten dokteren met de afstand van de parkeersensoren. (Met lekker veel plakband, en deze worden inderdaad niet gezien als het er strak op zit ;) )
De afstand gebruikt van die van me Pa en dat ging goed.
Nu hopen als ze een kleine 4 cm dieper zitten in de bumper dat, dat nog steeds zo is.

Maar dat schakelen vind ik erg intressant :H:
tijs
MG-R Regular
Berichten: 44
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 3:52 pm
Woonplaats: Geldrop

Re: Parkeersensoren achteraf inbouwen MG ZS + trekhaak

Bericht door tijs »

als ze alleen een + en - hebben wordt het makkelijker :)

je zet een breek relais tussen de + of de -

je moet maar eens goed een stekkerdoos bekijken, als ik me niet vergis is het de grijze draad. die zit aan een soort druk schakelaartje in de doos, die indrukt als je de stekker erin steekt.
het idee is, dat je die kunt gebruiken om een relais aan te sturen om je mistlicht op de auto uit te zetten als er een aanhanger aan zit (met mist licht) schijnt iets te zijn van een regel dat je mistlampen op de auto dat niet mogen werken als je een aanhanger met mistlampen hebt , maar dat is meestal niet, dus gebruiken mensen die draad niet) die kun je dan dus ook gebruiken om een parkeersensor uit te zetten.

je hebt namelijk een 7 polige stekker, en daarvan gebruik je er maar 6 ofzo.

wat je ook kan doen is een relais tussen de + of - van de sensoren, en een los knopje (evt kan het dan ook zonder relais) waarmee je die draad onderbreekt, dan is het ook uit.
voor het gemak zou ik die ook ergens onder de auto maken, of in de kofferbak, zodat er bij kan als je de aanhanger aan koppelt.

je zou in beide gevallen met een normaal 4 polig breek relais kunnen werken. (of een losse schakelaar die voldoende ampere kan hebben, dan kan het zonder relais, maar moet je wel zelf de schakelaar omzetten)
die hebben 2 pootjes welke "onderbroken" wordt bij. die 2 pootjes zet je tussen je + of - (maakt eigenlijk niet echt uit)
de andere 2 pootjes zijn de schakeling, 1 daarvan zet je aan een geschakelde + bijv contact of (achteruitrij)verlichting (mits je met je lampen aan rijd) de andere hang je aan je "schakeling" ( in de stekker bijvoorbeeld) die naar massa schakelt.
(mocht die stekkerdoos toch een + geven op de draad, hang je het andere poortje aan de massa)
als het circruit van de laatste 2 genoemde poortje rond is, dan zal het relais onderbreken.

let dus wel op dat je een breek relais pakt, en geen maak.

edit--
ik zit nu nog eens naar stekkerdozen te kijken online, maar zie zo geen voorbeeld, en grijs is de verkeerde kleur denk ik, heb de rover verkocht, maar daar zat de mogelijkheid wel in de doos!
Plaats reactie