Revisie MG ZR 160
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen
Revisie MG ZR 160
Beste forumleden.
Ik heb mijn MG ZR 160 2 jaar geleden wegens een verbouwing en een toenemend olieverbruik geschorst en uit de verzekering gehaald, met het voornemen de auto onder handen te nemen wanneer ik wat ruimer in de vrije tijd zat. De hoofdmoot van de verbouwing is inmiddels afgerond en mijn klusauto laat het ook steeds meer afweten, dus is het tijd om aan de MG te beginnen.
De bedoeling is om de koppakking plus toebehoren en versnellingsbak te vervangen. De koppakking is 60.000 km eerder al eens vervangen (km-stand is nu 140.000), maar niet bij een (ex) rover garage en nadien is het blok ook nooit 100% droog geweest. Aangezien het blok nogal wat specifieke eigenaardigheden en kwaaltjes heeft, wil ik jullie vragen wat ik precies nodig heb en waar op gelet moet worden?
Benodigdheden tot nu toe:
- MLS koppakkingset compleet
- Gemodificeerd olieladder
- Distributieset + spanner
- Waterpomp.
Nu las ik ook op het forum dat de ouderwetse koppakking beter hoogteverschillen op kan vangen en dat olieverbruik niet hoeft te liggen aan een gescheurd olieladder, maar de liners die niet op de juiste hoogte liggen.
Wie kan me hier meer over uitleggen en eventueel advies geven?
Alvast bedankt, Johan.
Ik heb mijn MG ZR 160 2 jaar geleden wegens een verbouwing en een toenemend olieverbruik geschorst en uit de verzekering gehaald, met het voornemen de auto onder handen te nemen wanneer ik wat ruimer in de vrije tijd zat. De hoofdmoot van de verbouwing is inmiddels afgerond en mijn klusauto laat het ook steeds meer afweten, dus is het tijd om aan de MG te beginnen.
De bedoeling is om de koppakking plus toebehoren en versnellingsbak te vervangen. De koppakking is 60.000 km eerder al eens vervangen (km-stand is nu 140.000), maar niet bij een (ex) rover garage en nadien is het blok ook nooit 100% droog geweest. Aangezien het blok nogal wat specifieke eigenaardigheden en kwaaltjes heeft, wil ik jullie vragen wat ik precies nodig heb en waar op gelet moet worden?
Benodigdheden tot nu toe:
- MLS koppakkingset compleet
- Gemodificeerd olieladder
- Distributieset + spanner
- Waterpomp.
Nu las ik ook op het forum dat de ouderwetse koppakking beter hoogteverschillen op kan vangen en dat olieverbruik niet hoeft te liggen aan een gescheurd olieladder, maar de liners die niet op de juiste hoogte liggen.
Wie kan me hier meer over uitleggen en eventueel advies geven?
Alvast bedankt, Johan.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
wat zijn de klachten dat je de kop en bak los wilt halen ?
En hoeveel olie verbruikt hij op hoeveel km ?
Zie ook het nut van het oude type koppakking even niet, doorgaans geven de liners / hoogteverschil eigenlijk weinig problemen. ( tenzij er een bus verzakt is )
Olierail is idd een upgrade voor ( dikkere versie ) maar die zou ik alleen vervangen als er haarscheurtes in de oude zitten, of echt kapot is.
Let wel op dat als je het vvc systeem loshaalt dit heel voorzichtig doet en dat je even een werkplaatshandboek er bij houd bij het in elkaar zetten van dat systeem ( is echt een klote systeem om te monteren )
Kopbouten mag je hergebruiken mits ze niet opgerekt zijn.
Zet op je materiaallijstje ook even een flesje vloeibare pakking ( loctite 5923, wit potje) en n oliefilter, olie en koelvloeistof
En hoeveel olie verbruikt hij op hoeveel km ?
Zie ook het nut van het oude type koppakking even niet, doorgaans geven de liners / hoogteverschil eigenlijk weinig problemen. ( tenzij er een bus verzakt is )
Olierail is idd een upgrade voor ( dikkere versie ) maar die zou ik alleen vervangen als er haarscheurtes in de oude zitten, of echt kapot is.
Let wel op dat als je het vvc systeem loshaalt dit heel voorzichtig doet en dat je even een werkplaatshandboek er bij houd bij het in elkaar zetten van dat systeem ( is echt een klote systeem om te monteren )
Kopbouten mag je hergebruiken mits ze niet opgerekt zijn.
Zet op je materiaallijstje ook even een flesje vloeibare pakking ( loctite 5923, wit potje) en n oliefilter, olie en koelvloeistof
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Olieverbruik zal een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld via de cilinderwanden of klepgeleiders.
Olieverbruik komt vaak voor in combinatie met een kantelende zuiger. Heeft het blok bijgeluiden? De oude pakkingen kunnen inderdaad beter oneffenheden opvangen. De hoogte van de cilinderbussen moet altijd goed zijn, dat dus controleren (0,05mm boven onderblok).
Olieverbruik komt vaak voor in combinatie met een kantelende zuiger. Heeft het blok bijgeluiden? De oude pakkingen kunnen inderdaad beter oneffenheden opvangen. De hoogte van de cilinderbussen moet altijd goed zijn, dat dus controleren (0,05mm boven onderblok).
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen
De bak is gewoon versleten. Die laagste versnellingen leggen niet meer lekker in.
Aan de hoeveelheid olie kan ik geen waarde hangen. Hoe dichter ik het max. oliepijl benader, hoe sneller ik het kwijt ben. Het olieverbruik zelf is misschien niet het grootste probleem, maar wel de smeerboel onder de kap, op de grond na stilstand en de stank bij een draaiende motor.
De olie komt dus naar buiten. Verder heb ik op het nagelen van de vvc (direct na starten goed hoorbaar) geen rare bijgeluiden
Aan de hoeveelheid olie kan ik geen waarde hangen. Hoe dichter ik het max. oliepijl benader, hoe sneller ik het kwijt ben. Het olieverbruik zelf is misschien niet het grootste probleem, maar wel de smeerboel onder de kap, op de grond na stilstand en de stank bij een draaiende motor.
De olie komt dus naar buiten. Verder heb ik op het nagelen van de vvc (direct na starten goed hoorbaar) geen rare bijgeluiden
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen
Zouden jullie de koppakking + toebehoren ook via ebay durven bestellen? Of is dit echt mindere kwaliteit.?
Een voorbeeld van zo'n combinatie:
http://www.ebay.co.uk/itm/MG-Rover-MLS- ... 6575&rt=nc
(Deze combinatie is trouwens niet geschikt voor een zr 160, maar die is er denk ik ook wel te vinden)
Een voorbeeld van zo'n combinatie:
http://www.ebay.co.uk/itm/MG-Rover-MLS- ... 6575&rt=nc
(Deze combinatie is trouwens niet geschikt voor een zr 160, maar die is er denk ik ook wel te vinden)
ik bestel ze meestal bij shirley
http://www.ebay.co.uk/itm/25-45-75-200- ... 1c02e8476a
en dan de pomp en de riemen origineel
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-MG-RO ... 20c341f20e
http://www.ebay.co.uk/itm/25-45-75-200- ... 1c02e8476a
en dan de pomp en de riemen origineel
http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-MG-RO ... 20c341f20e
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen
nee kan ook prima zonder, alleen aan de rechterkant ff n lineaal o.i.d. langs de lijnen leggen ( afstand is vrij groot )
Wat wel handig is bij het demonteren is dat je de vvc units met de bovenste 2 boutjes vast laat zitten. Op die manier blijven de vvc nokkenassen aan je nokkenasdrager zitten en kun je ze op de werkbank los halen ( boel wil anders nog wel eens uit elkaar vallen, spreek uit ervaring )
Wat wel handig is bij het demonteren is dat je de vvc units met de bovenste 2 boutjes vast laat zitten. Op die manier blijven de vvc nokkenassen aan je nokkenasdrager zitten en kun je ze op de werkbank los halen ( boel wil anders nog wel eens uit elkaar vallen, spreek uit ervaring )
-
- MG-R Regular
- Berichten: 56
- Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
- Woonplaats: Terneuzen