Revisie MG ZR 160

Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Revisie MG ZR 160

Bericht door Johan Corbijn »

Beste forumleden.

Ik heb mijn MG ZR 160 2 jaar geleden wegens een verbouwing en een toenemend olieverbruik geschorst en uit de verzekering gehaald, met het voornemen de auto onder handen te nemen wanneer ik wat ruimer in de vrije tijd zat. De hoofdmoot van de verbouwing is inmiddels afgerond en mijn klusauto laat het ook steeds meer afweten, dus is het tijd om aan de MG te beginnen.

De bedoeling is om de koppakking plus toebehoren en versnellingsbak te vervangen. De koppakking is 60.000 km eerder al eens vervangen (km-stand is nu 140.000), maar niet bij een (ex) rover garage en nadien is het blok ook nooit 100% droog geweest. Aangezien het blok nogal wat specifieke eigenaardigheden en kwaaltjes heeft, wil ik jullie vragen wat ik precies nodig heb en waar op gelet moet worden?

Benodigdheden tot nu toe:
- MLS koppakkingset compleet
- Gemodificeerd olieladder
- Distributieset + spanner
- Waterpomp.

Nu las ik ook op het forum dat de ouderwetse koppakking beter hoogteverschillen op kan vangen en dat olieverbruik niet hoeft te liggen aan een gescheurd olieladder, maar de liners die niet op de juiste hoogte liggen.

Wie kan me hier meer over uitleggen en eventueel advies geven?

Alvast bedankt, Johan.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Jouke is de man van de K series (118gtr)
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

wat zijn de klachten dat je de kop en bak los wilt halen ?
En hoeveel olie verbruikt hij op hoeveel km ?

Zie ook het nut van het oude type koppakking even niet, doorgaans geven de liners / hoogteverschil eigenlijk weinig problemen. ( tenzij er een bus verzakt is )

Olierail is idd een upgrade voor ( dikkere versie ) maar die zou ik alleen vervangen als er haarscheurtes in de oude zitten, of echt kapot is.

Let wel op dat als je het vvc systeem loshaalt dit heel voorzichtig doet en dat je even een werkplaatshandboek er bij houd bij het in elkaar zetten van dat systeem ( is echt een klote systeem om te monteren )

Kopbouten mag je hergebruiken mits ze niet opgerekt zijn.
Zet op je materiaallijstje ook even een flesje vloeibare pakking ( loctite 5923, wit potje) en n oliefilter, olie en koelvloeistof
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Olieverbruik zal een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld via de cilinderwanden of klepgeleiders.
Olieverbruik komt vaak voor in combinatie met een kantelende zuiger. Heeft het blok bijgeluiden? De oude pakkingen kunnen inderdaad beter oneffenheden opvangen. De hoogte van de cilinderbussen moet altijd goed zijn, dat dus controleren (0,05mm boven onderblok).
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Vaak is het goedkoper en sneller om er een ander blok in te monteren
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

De bak is gewoon versleten. Die laagste versnellingen leggen niet meer lekker in.

Aan de hoeveelheid olie kan ik geen waarde hangen. Hoe dichter ik het max. oliepijl benader, hoe sneller ik het kwijt ben. Het olieverbruik zelf is misschien niet het grootste probleem, maar wel de smeerboel onder de kap, op de grond na stilstand en de stank bij een draaiende motor.

De olie komt dus naar buiten. Verder heb ik op het nagelen van de vvc (direct na starten goed hoorbaar) geen rare bijgeluiden
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: hij gebruikt dus geen olie,maar markeert gewoon zijn territorium.
Afbeelding
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Zouden jullie de koppakking + toebehoren ook via ebay durven bestellen? Of is dit echt mindere kwaliteit.?

Een voorbeeld van zo'n combinatie:
http://www.ebay.co.uk/itm/MG-Rover-MLS- ... 6575&rt=nc

(Deze combinatie is trouwens niet geschikt voor een zr 160, maar die is er denk ik ook wel te vinden)
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik bestel ze meestal bij shirley

http://www.ebay.co.uk/itm/25-45-75-200- ... 1c02e8476a

en dan de pomp en de riemen origineel

http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-MG-RO ... 20c341f20e
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

koop ze eigenlijk altijd via ebay, die sherley heb ik ze ook wel eens vandaan gehaald.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Bedankt voor alle tips en reacties.

Ik zal dit onderwerp in de nabije toekomst waarschijnlijk nog wel meer gebruiken voor allerhande vragen die opkomen tijdens de reparatie.
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Gebruiken jullie de voorgeschreven tools voor het demonteren van de gedeelde nokkenassen met vvc-mechanisme, of kan het ook zonder (uitsparingen gelijk)?
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nee kan ook prima zonder, alleen aan de rechterkant ff n lineaal o.i.d. langs de lijnen leggen ( afstand is vrij groot )

Wat wel handig is bij het demonteren is dat je de vvc units met de bovenste 2 boutjes vast laat zitten. Op die manier blijven de vvc nokkenassen aan je nokkenasdrager zitten en kun je ze op de werkbank los halen ( boel wil anders nog wel eens uit elkaar vallen, spreek uit ervaring :oops: )
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

De nokkenasdrager hebben we al gedemonteerd, alleen moeten nu de pakkingen van de beide vvc-units nog vervangen worden (dus ook de bovenste boutjes los). Hier staan in de manual wat tools voor voorgeschreven, maar in die manual verwijzen ze nogal snel naar specifieke tools.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

ja, maar het kan dus ook zonder.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ik houd die nokkenas en de steller altijd aan elkaar met een ti rib.
Plaats reactie