Revisie MG ZR 160

Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Bedankt voor de reacties, ik ga het ook zonder proberen.

Ik zat laatst wat te googlen en kwam toen dit tegen. Misschien wel interessant.

http://cmmgrcc.org/notes-cylinder-head- ... ?nggpage=1

De koelkanalen in mijn kop waren wel wat groter als op de foto's, maar ook wel met gietresten.

Het volgende in de tekst vond ik ook wel opmerkelijk:
"I did notice that the ball in the coolant connection on the inlet manifold to the bleed line is missing. One of the little brass tangs is bent outward. I’ve been told that removing the ball is a somewhat common modification. With the ball missing there will be a constant flow of coolant to the expansion tank. Before reinstalling the intake manifold make sure that this little ball is not sticking, if stuck it would keep air from escaping from the engine."

Weet iemand hier iets meer van? Bij mijn weten zit dat balletje (volgens mij meer een kegeltje) er bij mij nog in, maar als het niets toevoegd en alleen maar problemen op kan leveren, gaat het eruit.
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Hoe spannen jullie de distributieriem van een ZR 160 (handmatige spanner)?
Ik heb niet de bewuste veer, maar hoe te doen zonder?
Gebruikersavatar
Joren
MG-R Freak
Berichten: 628
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:29 pm
Woonplaats: Westerbork

Bericht door Joren »

Ik heb nog een veer liggen als je daar wat aan hebt.
Overigens vertrouw ik niet volledig op de veer, als de spanner wat moeilijk beweegt staat ie al snel te slap.
Ik doe het puur op gevoel dus kan het niet uitleggen.
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nee, kan ook prima zonder.
Gewoon opspannen tot je hem een kwartslag kan draaien.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

Een kwartslag draaien? Dat snap ik niet helemaal.

@Joren. Ik wil wel zo'n veer. Dan kan ik die gebruiken als referentie.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Zo ver opspannen totdat je de riem op het lange gedeelte max een kwart slag kan draaien. ( is een algemene vuistregel )

Mocht je twijfelen kun je er misschien beter even een automonteur bijhalen en vragen of die hem even wil spannen voor je.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

En als hij het zelfde geluid begint te maken als een supercharger (hoge gier toon) staat ie te strak
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Die veer kun je beter weglaten, volgens mij schreef rover dat zelfs voor. Het veertje is zoiezo niet sterk genoeg om de riem te spannen.
Gebruikersavatar
Joren
MG-R Freak
Berichten: 628
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:29 pm
Woonplaats: Westerbork

Bericht door Joren »

Het veertje is wel interessant voor een indicatie. Ik heb hem ook nog een stukje strakker gezet overigens.

Je moet de veer idd niet laten zitten als je klaar bent met spannen.
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Ben het met Arjen eens, is een veertje van niks :?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Veertje inderdaad altijd weglaten.

Gaat alleen maar roesten en met veel pech roest hij een keer kompleet door en valt dan naar beneden waar hij je distributieriem kan mollen. (door tussen de riem en het krukastandwiel te vallen)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Johan Corbijn
MG-R Regular
Berichten: 56
Lid geworden op: ma mar 02, 2009 8:20 pm
Woonplaats: Terneuzen

Bericht door Johan Corbijn »

De ZR draait weer, heeft ondertussen al zo'n 200 km gelopen en is ook weer volledig straat legaal (APK, verzekerd en de schorsing opgeheven). Alles lijkt zo op het eerste gezicht in orde.

Ik heb de spanning van de distributieriem tijdens de APK laten controleren, en deze was goed. Een afkeurpunt bij de APK was het raken van de KW voordempers met de stofhoezen van de homokineten. Is er hier iemand die ook met KW's rijdt en eenzelfde probleem heeft?

Het is nu 'opgelost' door de hoes iets verder over de as te trekken, maar bij inveren of draaien raakt hij nog.

Heeft er nog iemand een goed advies betreffende remblokken (Mintex, Ferodo)? Ze moeten niet te hard zijn, maar toch wel een rondje Nurburgring aankunnen.
Plaats reactie