De eerste 3000 km in een Zs 180.....

Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

De eerste 3000 km in een Zs 180.....

Bericht door Theo »

Hallo Allen.

Misschien weten jullie het nog , Op marktplaats stond een ZS 180 er werd melding van gemaakt op dit forum en ik [ theo] werd de nieuwe eigenaar.
Nu na de eerste 3000 km wil ik jullie graag mijn ervaringen vertellen.

De eerste rit was van Eindhoven naar Friesland en het regende zo nu en dan behoorlijk . Wat mij opviel was dat de zs ook in de regen zijn goede rijeigenschappen behield .
Was dus een impreza 4x4 gewend maar de Zs stelde mij absuluut niet teleur.
Wat mij ook niet teleurstelde was het verbruik 1:9 , heel netjes en ook nog op lpg [3!] :D

Wat mij tijdens de proefrit al opviel was de hoogte van het koppelingspedaal , [ te hoog dus] het bleek dat een borgveer te zijn die losgeraakt was .
Ook viel mij bij de eerste koude start op dat ik een bepaald mechanisch geluid hoorde uit/ bij de motor.
Dacht gelijk aan het VIS systeem of een hydraulische klepstoter die bleef hangen.
Henk Terpstra uit Kollum kwam met de diagnose dat een kantelende zuiger de oorzaak moest zijn, absoluut geen probleem.
Schijnt veel meer voor te komen en het geluid is er maar even.
Speurwerk op met name Engelse site,s bevestigde wat Henk Terspra al aangaf , kan geen kwaad en komt meer voor.

Wat ook opviel was een licht jankend geluid uit de versnellingsbak zo tussen de 60 en 100 km.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik een perfectionist ben die niets wil horen , want de personen die het geluid ook hoorden vonden mij maar een zeikerd. :oops:
In ieder geval ; Henk Terpstra ververste de olie [ Special Bardahl] en het geluid is voor 50% weg.
Kijk het is van zich zelf een heel stille auto en er moet natuurlijk altijd wel iets zijn wat je hoort .

Samenvattend tot nu toe : ben heel tevreden , De Zs heeft een perfecte wegligging , lekker veel vermogen , je kunt er heel vel in rijden maar ook als een bejaarde op zondag..
Ga maar na ; in de 5 de toeren laten zakken tot ca 1000 gas geven en de motor geeft geen krimp .
Dat is echte klasse en beter dan al die hitsige wagens die op toeren gehouden moeten worden..

Tot zover mijn eerste ervaringen , wordt vervolgd

Mvg theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
tutuur

Bericht door tutuur »

kijk dit is leuk om te lezen :D nu moet je alleen je undermessage even veranderen want de zs is er toch al :P
Gebruikersavatar
Joep
MG-R Addict
Berichten: 305
Lid geworden op: do apr 10, 2008 6:35 pm
Woonplaats: Brabant

Bericht door Joep »

Goed te horen dat hij bevalt! 50 in zijn 5 is inderdaad geen probleem ;)
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

fijn dat de ZS bevalt, als je hem echt ff wil testen, over een maandje gaan we naar de nurburgring ;) :twisted:
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Bericht door Theo »

tutuur schreef:kijk dit is leuk om te lezen :D nu moet je alleen je undermessage even veranderen want de zs is er toch al :P
Deal Tutuur , gelijk aangepast..
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: leuk om te horen dat hij bevalt
Kijk het is van zich zelf een heel stille auto en er moet natuurlijk altijd wel iets zijn wat je hoort .
het mooiste is gewoon de motor/uitlaat,ik heb op zich een leuke radio maar deze staat meer uit dan aan. ;)
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

MARVON schreef:...het mooiste is gewoon de motor/uitlaat...
Helemaal met die Janspeed die eronder hangt bij de 180 van Theo ;) 8)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

Bart-K schreef: Helemaal met die Janspeed die eronder hangt bij de 180 van Theo ;) 8)
:cry: i now
Afbeelding
tutuur

Bericht door tutuur »

MARVON schreef: :cry: i now
you know :lol:
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: sorry , was weer eens aan het racen over mijn toetsenbord ;)
Afbeelding
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

de eerste 3000 km

Bericht door Theo »

Hallo een ieder.

Weten jullie wat mij nu opvalt :?:

Inhoudelijk gaat er niemand in op de technische zaken die ik aangeef. :?
Zijn jullie allemaal rijders en geen sleutelaars ....
Ben toch wel benieuwd of andere eigenaren met een KV6 motor iets herkennen.

Mvg theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
tutuur

Bericht door tutuur »

ik ben opper sleutelaar heb alleen totaal niks te maken met een zs naast dat ik het ongelovelijk vette auto's vind :P
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: de eerste 3000 km

Bericht door MARTIN »

Theo schreef:Hallo een ieder.

Weten jullie wat mij nu opvalt :?:

Inhoudelijk gaat er niemand in op de technische zaken die ik aangeef. :?
Zijn jullie allemaal rijders en geen sleutelaars ....
Ben toch wel benieuwd of andere eigenaren met een KV6 motor iets herkennen.

Mvg theo
:mrgreen: ik mag mijzelf een echte sleutelaar noemen.
maar wat jij een kantelende zuiger noem ,daar geloof ik niet in.
dus waarom daar een discussie over starten.
wel kan de inlaat kan gaan rammellen en de vis motor kunnen storingen geven.{microswitch op printplaat laat los}
de één heeft er last van , de ander niet.
het zelfde geld voor het gieren van de bak.
het komt vaker voor,bij de één wel en de ander niet.
ik heb er geen last van.
wat ik wel heb dat soms mijn toerental wat danst bij stationair.
tussen de 500 en de 1000 gaat hij heen en weer totdat hij onder de 500 schiet en stilvalt.
maar hee het is engels dus dat neem je voor lief, en deze machine moet je op toeren houden, dan is de smile het grootst.
ikzelf ben ook een perfectionist , en het meest erger ik mezelf aan het onderstel van mijn stoel die bij elke hobbel kraakt op de rail.
inspuiten met vetspray helpt maar even.
een perfecte wagen bestaat niet{nee ook geen rolls}
dus geniet gewoon van je zs....doe ik ook ;)
Afbeelding
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Bericht door Theo »

maar wat jij een kantelende zuiger noem ,daar geloof ik niet in.
dus waarom daar een discussie over starten.


Hallo Marvon. en andere lezers uiteraard.

Lijkt mij juist een goed idee om daar over te discuseren :) Kijk ik baseer mij op de mening van een specialist die een jaren lange ervaring heeft met kv6 motoren.
En als ik op pistonslap kv6 zoek wordt zijn mening bevestigd .
Waar baseer jij je op Marvon. :?:

Die zaken die jij aangeeft als probleempjes daar heb ik weer in het totaal geen last van, zo zie je maar weer hoe de probleempjes varieren.

Trouwens ik ben zelf ook best wel een sleutelaar maar voor heel specifiece zaken raadpleeg ik graag een specialist.

Groet uit elfstedentochtland

theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: de speling op een zuiger/cilinderwand is zo klein dat je niet kan spreken van een kantellende zuiger,koud meer dan warm.
als je zo als jij zegt de zuiger kan horen dan zit er naar mijn idee iets goed mis.
Afbeelding
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Bericht door Theo »

Tock maak ik mij geen zorgen Marvon.

Vond oa dit op internet

Found this, originally posted by the legendary Dr Dave..


Steve - the 'tap' when cold on a K Series engine is nothing to worry about - it's simply piston slap. The pistons have a thermal expansion insert to control the expansion of the actual piston - naturally the pistons are at their loosest when cold, hence the tapping noise.

In simple terms, piston slap occurs when the piston is forced rapidly against the side of the engine cylinder wall. The more clearance between the piston and cylinder wall, the louder the knock. Controlling piston slap is a complex process. Too little clearance between the piston and the cylinder wall and the parts will score and fail. Too much clearance and you get a knock. It doesn't help that usually the piston and cylinder are made of different materials and have different expansion rates, as all K Series pistons are.

Several features are used in piston design to reduce slap. To keep the piston close to the cylinder yet allow room for expansion, the piston skirt (the part that slides against the cylinder) is tapered - it is bigger at the bottom than at the top. The top of the piston expands more, where the extra clearance is, because of higher heat at the top of the piston. The bottom always remains close to the cylinder.

Pistons are also [sometimes] made oval shaped. The large part of the piston is close to the cylinder, while there is clearance on the smaller sides. As the piston expands, heat is transferred into the smaller sides, so the piston becomes more round. Thus, the large sides of the piston always stay close to the cylinder and piston slap is avoided.

There are several other piston features to counter piston slap, such as offsetting the piston pin position, but I think you get the idea. Too much clearance between the piston and the cylinder and we hear that Knock, knock, knock.

In the past, the sound of piston slap meant trouble. Worn cylinders, damaged piston skirts, or cracked pistons were common causes, and all meant expensive repairs. Now things have changed.

Engine designs have changed to make them more compact, lighter, with less internal friction, and higher revving. To do all this, piston design had to change, and some of the major changes are shorter piston skirts and straight piston skirts. The short, straight skirts allow the piston to rock more in the cylinder, and we hear it as piston slap.

Closer manufacturing tolerances have helped reduce piston clearances and slap, but some engines need more piston clearance to allow for piston expansion. During the first few minutes of operation, the piston can expand several thousandths of an inch, yet clearances are typically in the one to two thousandths of an inch. Fortunately, the cylinder also expands, or we would find pistons seized.

If you really want to hear piston slap, listen to a DOHC 16V Cosworth-turbo engine as in the Escort/Sierra - then you'll be alarmed, believe me, I was!

Mvg theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Plaats reactie