Aankoopgids MG-F en TF

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Aankoopgids MG-F en TF

Bericht door Barbour »

Afbeelding

Ga je op zoek naar een MG-F of TF, of heb je er al één op het oog? Hier een compact overzicht van dingen waar je op moet letten.

Uiteraard zijn zaken als een complete, gedocumenteerde onderhoudshistorie altijd een pré, maar je hoeft hem niet meteen te laten staan als dat niet zo is. Let dan wel goed op de algemene staat van de auto, is alles congruent? Een lage km stand maar versleten pedalen is natuurlijk vreemd, om maar wat te noemen. Hieronder een aantal specifieke aandachtspunten.

Carrosserie
De bovenzijde van zowel de F als de TF is niet bijzonder roestgevoelig, indien de carrosserie dáár al roest vertoont heb je vrijwel zeker te maken met een verwaarloosd exemplaar en dan kun je eigenlijk beter meteen al rechtsomkeert maken. Let ook op speling van de deurscharnieren. Erg afwijkende carrosserienaden kunnen wijzen op een slecht gerepareerde schade..
..maar ook op een "slechte dag" van de assembleur in de fabriek :stick:

Roest treedt bij de MG en TF body meestal op aan de dorpels, en dan vooral daar op waar plastic en metalen onderdelen bij elkaar komen en waar zich vocht en vuil kan ophopen, zoals bij de luchtinlaten vóór de achterwielen en de dorpeluiteinden, achter de aansluiting op de kunstof binnenspatborden. Bij de F zit op de dorpel, onder het portier, een verticale naad waar je goed naar moet kijken.

De cabriokap
De soft top is een punt van aandacht. Die kap is af fabriek van mohair, en een nieuwe kap van goede kwaliteit inclusief montage gaat richting €1000,-. Het mechaniek mag niet vervormd zijn, moet soepel werken en uiteraard geen gaten in de kap. Dat geeft overigens geen garantie dat de kap niet lekt, vooral de aansluiting van de zijruiten op de rubbers lekt vaak. Een hardtop is best fijn, staat in de zomer in de weg maar daar zijn weer handige beugels voor. Tweedehands kost een redelijk nette tot mooie hardtop zo rond de € 250 tot € 500. Of je gaat een keer op vakantie naar Engeland met je MG en koopt er daar eentje voor £125.

Interieur
Het interieur is best fraai ontworpen, helaas is de materiaalkeuze niet heel geweldig en is de afwerking typisch Engels, het voldoet allemaal, maar verwacht geen "premium" materialen en houd ook rekening met een rammeltje of iets wat spontaan uit-of afvalt. De stoelen zitten behoorlijk goed maar zijn slechts basic verstelbaar, het stuur is (bij late F-jes en de TF) alleen naar boven en beneden bij te stellen. Ben je boven de 1.85m dan moet je echt eerst goed checken of je er lekker in past.

Een muffe lucht in de auto duidt op lekkage, en die kan verschillende oorzaken hebben, de aansluiting van de zijruiten op de rubbers van de kap, maar ook de luchtinlaat onder de paravaan is altijd verdacht. Check op natte ondertapijten, het is niet meteen een reden om hem te laten staan, maar het kan nog wel een aardige zoektocht worden en op termijn de elektronica in de auto aantasten.

Afbeelding

Voor sommige mensen zitten de pedalen te dicht bij elkaar, smalle schoenen zijn eigenlijk een must. Het schakelen hoort de auto bijna Japans te doen, want het is een Japanse versnellingsbak. Als het niet goed voelt zijn meestal de kabels van het schakel mechanisme aan vervanging toe, dat is best een dure grap. Let op de bediening van spiegels en ramen, een nieuw/goed raammechanisme is vrij moeilijk te vinden, en dus duur.

Chassis, wielophanging, remmen.
Maak een afspraak om de auto op de brug te kunnen bekijken en kijk tijdens de inspectie vooral goed naar roestvorming aan het (te dun gelakte) subframe en de bevestiging daarvan op het chassis. Het chassis zelf levert meestal minder problemen op, maar let goed op sporen van schade of slecht laswerk. De stalen leidingen van de koelvloeistof die naar de voorkant van de auto lopen roesten van binnenuit en zijn na 20-30 jaar gegarandeerd maar niet altijd zichtbaar gaar, vervangen voor RVS is verstandig en niet duur.

De standaard remschijven rondom voldoen voor normaal gebruik, maar eigenlijk ook niet meer dan dat, mijn huidige TF heeft de zogenaamde "big brake" kit, met grotere remschijven en rode remklauwen vóór, dat is wel een must voor de sportievere rijder. Check uiteraard ook de remleidingen. De achterste remklauwen zijn van matige kwaliteit, controleer ook de werking van de handrem, meestal werkt die namelijk niet en dat is afkeur voor de APK.

De wielophanging, en met name het subframe en de bovenzijde van de voorste draagarmen zijn zoals gezegd vrij gevoelig voor roest. De draagarmen zijn gelukkig niet duur. Neem bij vervanging meteen de rubbers van het onderstel mee. Zijn de banden ongelijkmatig versleten dan moet de uitlijning zeker worden gecontroleerd. Trekt de auto daarna nog steeds naar één kant dan kan dat ook aan de elektrische stuurbekrachtiging liggen.

De F EN TF zijn door het middenmotor concept gevoelig voor de juiste banden, koop het liefst Toyo Proxes TR1 of Falken ZIEX 914 banden. Goedkope (Chinese!) banden zijn soms levensgevaarlijk.

Het hydragassysteem overtuigt bij de F, als het goed werkt tenminste, in comfort en wegligging.

Alles moet uiteraard goed vastzitten en correct op hoogte zijn afgesteld. Vloeistof bijpompen is vrij eenvoudig, maar de vering wordt wel steeds harder door verlies van stikstofgas. Nieuwe veerbollen worden helaas niet meer gemaakt, een refurbished setje kan tegenwoordig wel, maar kost inclusief montage en inleveren van de oude veerbollen al gauw meer dan € 500,-.

De TF heeft normale vering, maar is dan ook veel sportiever (of minder comfortabel, wat je wil), uiteraard zijn schokdempers na 20-30 jaar meestal wel gaar.

Motorisch
De K-serie motor (ook de VVC) is dus géén Honda derivaat maar door Rover zelf ontwikkeld. Het is technisch gezien een mooi, geavanceerd motorblok, helaas is het onvoldoende aangepast voor het gebruik als middenmotor.

Afbeelding

De motor mag eigenlijk geen olie gebruiken en kan in de basis als behoorlijk robuust worden beschouwd. Problemen worden meestal veroorzaakt door het complexe koelsysteem en een thermostaat die eigenlijk op de verkeerde plek in het koelsysteem zit. Koelvloeistof gebruik kan overigens meerdere oorzaken hebben, het hoeft niet direct de koppakking te zijn.

Verwaarlozing of gebrekkig onderhoud aan het koelsysteem leidt door het middenmotorconcept (met die thermostaat dus op de verkeerde plek) tot oververhitting van de motor en beschadiging van de pakking van de cilinderkop. De distributieriemset is niet duur, maar wel vrij lastig te vervangen en daarom al gauw begrotelijk, dit moet om de 5 jaar of elke 100.000 km, vergeet daarbij de spanners en de waterpomp niet.

Onderdelen/onderhoud
Er zijn momenteel vrijwel geen problemen met reserveonderdelen MGF. XPart is verantwoordelijk voor de service en de levering van reserveonderdelen voor MG-Rover voertuigen. Onderdelen zijn over het algemeen niet duur. Regulier onderhoud zoals olie en remmen kan prima bij een goede vakgarage, maar het is eigenlijk wel aan te bevelen één van de vele specialisten op te zoeken.

Bespaar, nogmaals, en met klem, nóóit op banden!!

Kosten:
Mijn F had toen ik hem in 2018 kocht achterstallig onderhoud, de afgelopen 3 jaar heb ik c.a. €1800,- uitgegeven aan noodzakelijk onderhoud, waaronder o.a. RVS koelleidingen, laagwater alarm, nieuw expensievat, banden etc. Dat is €50/mnd. Belasting is c.a. €35/mnd, en een basis verzekering vanaf €20 in de maand.

Afbeelding

Voor iets meer dan €100,- in de maand staat hij er dus, dat is exclusief brandstof (E5 of Euro 98 graag) en afschrijving (die zet ik zelf op nihil, een goede wordt waarschijnlijk alleen maar méér waard)

Een goedkope F of TF hoeft niet persé slecht te zijn, maar je kunt er volledig op leeglopen als er wél mee is geragd maar geen fatsoenlijk onderhoud is gepleegd. Je bent zo meer dan €1000 kwijt om de basis op orde te brengen. Goede exemplaren worden zeldzaam en in het buitenland wordt er blijkbaar wel een fatsoenlijke prijs voor betaald, ze verdwijnen dus rap.

De F oogt het vriendelijkst, is elegant en ook vrij comfortabel als de vering in orde is, een redelijk goede F heb je vanaf c.a. €3500. Houd bij goedkopere wagens rekening met kosten voor (achterstallig) onderhoud. De jongste zijn inmiddels ook 22 jaar oud.

Afbeelding

De TF oogt wat agressiever, wat sportiever en een redelijk goede TF met minder dan 2 ton op de klok heb je met een beetje mazzel vanaf c.a. €5000. Een echt mooie jubileum uitvoering met lage km stand rond de ton en complete historie maar zo het dubbele.

Conclusie
Met een goed onderhouden F of TF waarvan de koppakking en distributie aantoonbaar zijn vervangen kun je vele jaren plezier hebben voor relatief weinig geld.

Tot zover, ik hou me uiteraard aanbevolen voor aanvullende opmerkingen en feedback :drive:
Laatst gewijzigd door Barbour op zo mei 01, 2022 10:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
0b5cur1ty
MG-R Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: wo jun 09, 2021 11:26 pm
Woonplaats: Schoonhoven

Re: Aankoopgids MG-F en TF

Bericht door 0b5cur1ty »

Mooi overzicht. :thumb:
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Aankoopgids MG-F en TF

Bericht door Barbour »

Dank je wel..
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Plaats reactie