Aanschaf MG TF

Plaats reactie
Camino
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 21, 2021 10:16 pm
Woonplaats: Ledeacker

Aanschaf MG TF

Bericht door Camino »

Mijn naam is Rien en in het voorstel topic kun je meer over mij lezen. Ik heb nog geen MG maar wil een MG TF aanschaffen. Voordat ik dat ga doen wil ik eerst veel meer weten over de auto. Tot nu toe is het zo dat ik voor deze auto kies omdat ik hem mooi vind.
Ik heb tal van vragen maar om te beginnen wil ik vooral meer over de volgende zaken weten.
Zijn specifieke zaken waar ik op moet letten?
Zijn er specifieke bouwjaren waar ik beter van af kan blijven omdat in die productie jaren specifieke problemen zijn?
Welke motor moet ik voor kiezen? Ik zit nu m.n. naar de 135 pk versie te kijken omdat die ook het meeste aangeboden wordt. Verder moet ik nog uitzoeken of de motorversies gedurende de productie jaren zijn veranderd.
Ik zie ze met uiteenlopende kilometerstanden. Een lage km stand lijkt soms aantrekkelijk maar hoeft natuurlijk niet zo te zijn omdat er bij iedere auto specifieke problemen komen rondom een bepaalde kilometerstand. Ik kijk nu vooral onder de 100 k maar of dit slim is weet ik niet.
Is het verstandig om te vragen of bepaalde onderdelen al of ooit vervangen zijn?
Kortom, ik heb tal van vragen en er zullen er nog wel meer komen.
Het enigste wat ik wel zeker weet is dat ik een links gestuurde auto wil.
Ik hoop hier veel meer over de auto aan de weet te komen en overigens zou ik het liefste een kenner mee nemen als ik er een op het oog heb. Een forum is er toch om elkaar ook te helpen dus wellicht is dit mogelijk. Ik woon in het Brabantse in Ledeacker in het.mooie Land van Cuijk.
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door Barbour »

Hoi, even zo uit de losse pols, maar gebruik ook vooral de zoekfunctie van het forum ;)

Technisch:
Koppakking is het grootste probleem, oorzaak ligt in de constructie en de plaatsing van de motor, door oververhitting geeft de koppakking de geest, maar ook de kop zelf kan "zacht" worden waardoor de hele kop vervangen moet worden, dit vervangen gebeurt dan meestal in combi met de distributieriem en waterpomp. Dure operatie.

Verder geven koppelingscilinders nog wel eens de geest.

Roest
Over het algemeen zijn de F en TF aan de bovenzijde weinig roestgevoelig. Let wel op lekkage langs de kap en de ruiten, een muffe geur binnen is een teken aan de wand. Verder is er op de latere modellen bezuinigd op roestpreventie, vooral subframe en dorpels daarom goed bekijken. Zie ook mijn aankoop advies.

Algemeen:
Een goeie met onderhoudshistorie, waarvan koppakking en dergelijke zijn vervangen is de beste keus al zie je die niet voor weinig met lage kilometerstand. Achterstallig onderhoud kan zo maar duur worden, al zijn de meeste onderdelen niet duur en goed verkrijgbaar, het zijn vaak de uren die er in gaan zitten.

Het is een sportwagen, je loopt dus echt leeg op een slecht onderhouden afgeragd exemplaar.

Octagon Trade zit bij jou in de buurt, neem met hen contact op.

Gebruik mij (Wilfred) als referent.
Laatst gewijzigd door Barbour op do aug 05, 2021 12:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Camino
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo apr 21, 2021 10:16 pm
Woonplaats: Ledeacker

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door Camino »

Bedankt voor je reactie :D
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door Barbour »

Graag gedaan, succes met zoeken, al iets op het oog?
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door arjan_m »

Hi Camino, wat zoek je?

Ik weet diverse F / TFjes te koop, van 'in-verrekkes-goeie-staat' tot 'goed, met een klein beetje werk'.
Stuur me maar een pb.

Alles hangt af van je budget, wat wil je uitgeven?
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
TFlover
MG-R Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: wo jul 01, 2020 4:18 pm
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door TFlover »

hoi Camino,

hierboven al de nodige nuttige adviezen. Octagon Trade werd al genoemd. Zij kunnen je goed adviseren. Veel TFrijders komen daar voor onderhoud en upgrades. Zelf hebben ze prive o.a. 4 TF's. Interessant en gewild zijn vooral de limited editions (zoals de 80th anniversary) of special editions ( zoals de Oxford). Exemplaren met airco zijn handig omdat de kleine ruimte soms snel kan beslaan met de kap dicht. Een 115 pk versie zou ik niet kiezen.

succes en straks veel plezier met jouw TF. Nb zelf rijd ik een groene 80th met 135 pk die via Octagon Trade getuned is.

gr. Jos
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Aanschaf MG TF

Bericht door Barbour »

Hoi Rien,

Heb je al een leuke TF gevonden??
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Plaats reactie