Pagina 1 van 1

VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: vr mar 08, 2019 6:55 pm
door XC-XW
Misschien een tip wanneer je een revisie doet van de cilinderkop van je VVC K-motor van een 200/25 of een F/TF.
Besteed aandacht aan de oliekeerring van de zuigerstang (tandheugel) van de hydraulische actuator die schuin op de inlaatkant van de kop gemonteerd zit. De originele keerring van de fabriek is niet makkelijk meer te vinden maar is bovendien van een kwaliteit die niet bestand is tegen motorolie met temperaturen van meer dan 150 gr C. Het gevolg is dat deze keerring keihard wordt en krimpt waardoor de afdichting verloren gaat. Dit betekent inwendige olielekkage waardoor de actuator niet optimaal meer werkt maar ook verlies van oliedruk en verminderde smering.
Ik gebruik een Viton keerring die bestand is tegen motorolie tot 200 gr C. De originele keerring heeft een onmogelijke maat voor de buitendiameter maar door de boring in het tussenplaatje van de actuator iets groter te maken kan een courante keerringmaat gebruikt worden. Alles werkt dan weer lekvrij en zonder risico's van ongewilde slijtage.

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: za mar 09, 2019 7:54 pm
door Barbour
Kijk, dat zijn de betere tips.

We zouden eigenlijk een keer gezamenlijk een koprevisie FAQ in elkaar moeten knutselen.

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: zo mar 10, 2019 6:04 pm
door XC-XW
Goed idee.
De meeste relevante informatie is wel te vinden in het werkplaatshandboek.
Het als één geheel demonteren en monteren van de inlaat-nokkenassen met hun VVC excentrieken is wel heel belangrijk. Anders vallen de glijblokjes uit hun sleuven en is eigenlijk de juiste passing al verloren. (De blokjes werden op de fabriek met de hand geselecteerd om een optimale passing te vinden in hun sleuven zonder gerammel en getik). Vandaar ook dat bij vervanging alleen complete units te krijgen zijn van twee nokkenassen met een excentriek.
Het op tijd zetten van de excentrieken met de roterende getande regel-as is ook een nauwkeurig karweitje maar met een paar zelfgemaakte stukjes gereedschap (haakse pennen) is het ook goed te doen.
Verder is het aan te raden om, bij een VVC die nog geen geluiden maakt, aandacht te schenken aan de smering. Verversen en kwaliteit van de motorolie en eventueel een toevoeging, bijv. Molycote, kan ook op hoge km-standen narigheid voorkomen.
Al met al is het een prachtig systeem waar de ware liefhebber zich goed mee kan vermaken.

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: ma mar 11, 2019 1:47 am
door Johan Corbijn
Interessante en bruikbare informatie. Heb enkele jaren geleden nog een origineel revisiesetje kunnen bemachtigen (met o.a. een nieuwe keerring en zuiger). Maar wat bedoel je precies met geluiden van de VVC, elk VVC-blok heeft toch het kenmerkende 'ratelen'?

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: ma mar 11, 2019 7:02 pm
door XC-XW
Ratelen en tikken van de VVC komt voor bij hogere km-standen maar is meestal een gevolg van te veel speling of beschadiging van de glijblokjes in hun sleuven. Natuurlijk niet te verwarren met de enkele tik van een falende klepstoter.

Re: VVC koprevisie oliekeerring actuator

Geplaatst: di mar 12, 2019 9:52 am
door Barbour
VVC'S klinken en beetje als een ouderwetse naaimachine, als ze echt gaan ratelen en tikken is dat meestal te wijten aan slijtage.

Maar zoals gezegd, de uitdrukking "lopen als een naaimachine" lijkt wel uitgevonden voor vvc motoren.