VVC koprevisie oliekeerring actuator
Geplaatst: vr mar 08, 2019 6:55 pm
Misschien een tip wanneer je een revisie doet van de cilinderkop van je VVC K-motor van een 200/25 of een F/TF.
Besteed aandacht aan de oliekeerring van de zuigerstang (tandheugel) van de hydraulische actuator die schuin op de inlaatkant van de kop gemonteerd zit. De originele keerring van de fabriek is niet makkelijk meer te vinden maar is bovendien van een kwaliteit die niet bestand is tegen motorolie met temperaturen van meer dan 150 gr C. Het gevolg is dat deze keerring keihard wordt en krimpt waardoor de afdichting verloren gaat. Dit betekent inwendige olielekkage waardoor de actuator niet optimaal meer werkt maar ook verlies van oliedruk en verminderde smering.
Ik gebruik een Viton keerring die bestand is tegen motorolie tot 200 gr C. De originele keerring heeft een onmogelijke maat voor de buitendiameter maar door de boring in het tussenplaatje van de actuator iets groter te maken kan een courante keerringmaat gebruikt worden. Alles werkt dan weer lekvrij en zonder risico's van ongewilde slijtage.
Besteed aandacht aan de oliekeerring van de zuigerstang (tandheugel) van de hydraulische actuator die schuin op de inlaatkant van de kop gemonteerd zit. De originele keerring van de fabriek is niet makkelijk meer te vinden maar is bovendien van een kwaliteit die niet bestand is tegen motorolie met temperaturen van meer dan 150 gr C. Het gevolg is dat deze keerring keihard wordt en krimpt waardoor de afdichting verloren gaat. Dit betekent inwendige olielekkage waardoor de actuator niet optimaal meer werkt maar ook verlies van oliedruk en verminderde smering.
Ik gebruik een Viton keerring die bestand is tegen motorolie tot 200 gr C. De originele keerring heeft een onmogelijke maat voor de buitendiameter maar door de boring in het tussenplaatje van de actuator iets groter te maken kan een courante keerringmaat gebruikt worden. Alles werkt dan weer lekvrij en zonder risico's van ongewilde slijtage.