Hydragas MGF

Plaats reactie
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Hydragas MGF

Bericht door XC-XW »

De MGF is uitgerust met een veersysteem dat Hydragas heet.
Het is overgenomen van eerdere Austin Rover modellen zoals Metro en Rover 100.
Zolang de auto jong is werkt het redelijk goed maar helaas verdwijnt heel langzaam de hoeveelheid stikstof in de veerelementen.
De auto zakt daardoor steeds lager en van tijd tot tijd kan dit gecompenseerd worden door meer vloeistof in het systeem te pompen.
Het gevolg is dat auto steeds stugger wordt en dat de wielstanden variëren met de veerhoogte van de wagen.
Bij mijn 22 jaar oude F was het comfort dermate achteruit gegaan dat er iets aan gedaan moest worden.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals de veerbollen opnieuw met stikstof laten vullen of in plaats van de veerelementen schroefveren te monteren zoals bij de TF. In de praktijk zijn hier diverse aanbieders voor.
Ik vond op het internet een aanbieding waarbij het complete Hydragas systeem met de bovenste draagarmen en schokdempers vervangen wordt door een z.g. coil-over set, een veer met daarin een demper en een speciale nieuwe bovenste draagarm.
De man die dit ontworpen heeft (en zijn bedrijf) heet Mike Satur en kreeg veel positieve reacties.
Ik heb ook gekozen voor deze set en inmiddels gemonteerd. Het resultaat vind ik verbluffend goed. Het is een forse investering maar het geeft zoveel meer rijplezier dat ik er geen spijt van heb.
Heeft iemand ook ervaring met de Coil-Over set van Mike Satur?
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Hydragas MGF

Bericht door Barbour »

Kijk, dat is interessante informatie.

Kun je iets zeggen over de kosten, en heb je misschien een linkje?
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
XC-XW
MG-R Fanatic
Berichten: 117
Lid geworden op: wo feb 27, 2013 11:52 pm
Woonplaats: Molenlanden

Re: Hydragas MGF

Bericht door XC-XW »

Google Mike Satur en je vindt alles.



edit :
linkje
https://www.mikesatur.co.uk/MGF-Coil-ov ... AD-version
Gebruikersavatar
Edgar
MG-R Freak
Berichten: 1108
Lid geworden op: za okt 14, 2006 5:27 pm
Woonplaats:

Re: Hydragas MGF

Bericht door Edgar »

Heb bij mijn '99 F nog een goede gebruikte veerbol gekregen en is al sinds jaar stabiel. Maar het wordt een probleem, ja. Nieuw niet te krijgen. Goede gebruikte een lotto spel. Dacht ook aan die veren, maar dat werd me te gek, en de veerbol is nu ok na vervanging.
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Hydragas MGF

Bericht door arjan_m »

Een bedrijf is Herkenbosch (L) - Cowa autoparts, levert gereviseerde bollen. Deze zijn beter dan de originele, omdat het rubber geen lasnaad heeft na de revisie. Set rondom kost geloof ik 450 euro, je kunt ze ook door hem laten monteren.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Hydragas MGF

Bericht door A class of its own »

Beste Enthousiasten,

Inhakend op Arjan z'n posting las ik zojuist op Facebook de volgende nieuwsflits:

MG Car Club Holland komt met "Een MG-F aan stikstof-infuus". Dit om de gasveerbollen opnieuw te voorzien van stikstof. De Hydrogas-veerbollen bestaan uit 2 delen. Onderste deel met vloeistof (navulbaar) Dit is nodig om de auto op hoogte te zetten, en bovenste deel met stikstof voor de vering (Tot op heden niet navulbaar!). Dus vloeistof is naast stikstof altijd aanwezig. Na verloop van tijd is de stikstof verdwenen en veert de auto niet meer.
Peter Soons heeft een oplossing bedacht om ze niet meer met vloeistof te hoeven vullen, maar alsnog met stikstof, wat zeer ten goede komt aan de vering van de MG-F.


Dit is te zien tijdens British CARS & Lifestyle op 9 & 10 maart! Kortom, twee vliegen in één klap, leuke Britse beurs en Hydragas upgrading voor je MG...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Hydragas MGF

Bericht door arjan_m »

Dat is bij de bollen van Cowa ook, met extra ventiel bovenop. Heb ze vandaag nog gezien daar.

Leuk bedrijf, echte liefhebbers, en een paradijs voor MG-(T)F fanaten. Bartstensvol onderdelen... :dance:
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Hydragas MGF

Bericht door A class of its own »

Leuk Arjan, dat er blijkbaar nog meerdere bedrijven zijn die dit doen.
Voor de liefhebbers al met al een leuke en zinvolle informatie!
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Roderick
MG-R Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: zo jun 14, 2020 10:23 am
Woonplaats: Mijnsheerenland

Re: Hydragas MGF

Bericht door Roderick »

Hoi XC-XW, ik heb ook de coil conversionkit aangeschaft en wil hier graag wat over bespreken.
mrvie
MG-R Regular
Berichten: 50
Lid geworden op: di jun 16, 2020 1:07 am
Woonplaats: Rotterdam

Re: Hydragas MGF

Bericht door mrvie »

Hahah hyragas, Dat brengt me terug naar wat tijden zeg. Zeker als 1 kant leeg is gelopen :mrgreen:. De coil conversion kit lijkt me ook een veel betere oplossing dan ook.
Basantsa
MG-R Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di jul 07, 2020 8:21 pm
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hydragas MGF

Bericht door Basantsa »

Heb net refurbished bollen geplaatst die navulbaar zijn en nieuwe Monroe,s er onder en ook verkorte pennen onder de veerbollen auto staat nu ongeveer op 33cm center wiel spat scherm helemaal blij mee wat een wegligging.
Plaats reactie