koelprobemen f / tf

Plaats reactie
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

koelprobemen f / tf

Bericht door JD »

Kwam dit verhaal tegen, had er nog nooit van gehoord. Iemand bekend mee en weet of het klopt ? :?

had er nog nooit van gehoord ( en ook niet echt interesse in gehad ) maar o.a. op de duiste forums stikt het van dit soort verhalen


Heb je een MG F en rijd je de winter door, dan is het niet of je het al heb meegemaakt maar meer wanneer komt het. Voor zomerrijders zal het wat langer duren. Voor mij was het de 2e keer en wel ongeveer 30.000 km na de eerste. De eerste keer had ik een stoommachine waar ook James Watt trots op was geweest.

De eerste keer
Het begon die dag al met steeds moeilijker starten. Opeens was het raak en ging de pakking geheel door. Ik legde een dikke vette stoomwolk over een rechte weg van zo’n 3 km lang voordat ik stopte en echt niet meer durfde. Het was nog maar 1 km naar huis, maar we hebben haar gesleept.
De tweede keer was wat minder spectaculair. In de file en de temperatuurmeter liep maar op. Water bijgevuld, maar steeds onregelmatiger lopen. Ik was er al weer bang voor, niet weer hè! Een specialist die avond er bij en die zei: ”ik heb positief nieuws voor je, je diagnose is juist”.
Een derde keer gaan we niet meer meemaken, dus zoeken naar de bron van deze ellende. Op internet staat het. Het kan niet uitblijven dat hij stuk gaat.

Een aantal redenen van het probleem
Een MG F van 1997 of ouder heeft nylon bussen voor het centraliseren van de cilinderkop op het motorblok. Die breken en de boel verschuift. De kopbouten zijn 45cm lang, dus schuiven kan het.
De cilinderwand is 3 mm dik. Daar moet de pakking op afsluiten. De originele koppakking is een dun slap ding, dat niet veel kan hebben. En hij moet zoveel doen. Een echte constructiefout in het koelcircuit. [foto 1: MGF: constructiefout in het koelcircuit]
Er zijn twee warmwater circuits, die van de kachel en die van de radiator. De thermosstaat zit in de retour van de radiator. De retour van de kachel loopt over de bovenzijde van de thermostaat. In de winter wordt een MG F best snel lekker warm (hebben velen vast nooit ervaren). Het retour van de kachel maakt dan ook de thermostaat warm, die gaat open en dan krijgt de motor een plons koude koelvloeistof uit de radiator.
Als het winter is kan dit gemakkelijk onder nul zijn. Er is ruim voldoende koude koelvloeistof in een MG F; er zit immers heel wat slang onder de auto door naar de radiator voorin. De thermostaat gaat weer dicht. Het geheel begint opnieuw. En zo krijgt het blok heet-koud-heet voor zijn kiezen en dat vindt hij niet leuk.

Als het te laat is
Gebruik in ieder geval de nieuwe koppakking van de Land Rover Freelander. Deze bestaat uit drie lagen en is veel sterker dan de MG-versie. Of je nieuwe kopbouten en de rest ook gaat vervangen, laat ik graag aan de techneuten over, daar zijn de adviezen erg divers over.

De oplossing gevonden op internet
De originele thermostaat haal je er als eerste uit (een onvoorstelbare vingeroefening, wat een plek). Dan op naar de sloop op zoek naar twee op elkaar passende thermostaathuizen (ik heb wel 200 auto’s bekeken). [foto 2: thermostaathuis]
Eén thermostaathuis met een extra ‘bypass’-aansluiting van 8 mm. In mijn geval van een Rover 416 (dat kan dan nog). De andere thermostaat zonder extra’s gesloopt van een Hyundai (kan eigenlijk niet, maar niet verder vertellen). Deze plaats je met een thermostaat van 74 graden voor in de heengaande leiding van de radiator. Dat is de onderste aansluiting links voor. Plek zat daar. In de retour maak je een T-stuk om de bypass aan te sluiten. [foto 3: T-stuk om de bypass aan te sluiten]
Ik kon niets vinden en heb het zelf gemaakt van twee stukjes buis. Eén stuk 34 mm en een stukje van 8 mm. De standaard thermostaat kan je niet meer gebruiken. Neem er een van 74 graden gezien het temperatuurverschil tussen voor bij de radiator en achter bij de motor.

De werking
Gedurende het opwarmen van de motor gaat er een beetje koelvloeistof door de bypass, langs de radiator . Dit vermengt zich in het originele thermostaathuis met de koelvloeistof dat uit de retour van de kachel komt. Als het water 74 graden bereikt, gaat de thermostaat open en zal de koelvloeistof door de radiator gaan. Een geleidelijke opwarming is bereikt. [foto 4: Links de oude originele pakking, rechts de tweedelige Rover modificatie-pakking].
Internet geeft de metingen aan van deze ombouw. Ik ben zeer tevreden, het werkt. Aan het koelgedrag van de auto merk je niets. Ik denk wel dat zij er komende winter langer over doet om op temperatuur te komen. Degenen die ook eens een koppakking hebben vervangen van een MG F, weten dat je dat er graag voor over hebt. Het vervangen van een koppakking op zo’n ding is alsof je door de opening van een brievenbus moet met je handen. De meeste lol zit in het inlaatspruitstuk. Je komt knokkels en een extra elleboog te kort.

Open einde
Dit verhaal heeft natuurlijk een open einde. Kan niet anders, want ik weet natuurlijk nog niet hoe ik de volgende 30.000 km doorkom. Als het goed gaat horen jullie me niet. Als ik weer last heb van het HGF-syndroom, dan meld ik mij.

Bron: http://webcache.googleusercontent.com/s ... =firefox-a
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

In mijn ogen niet helemaal kloppend. Die nylon pasbussen zijn wel een zwak punt, maar deze zitten ook in de latere k serie motoren. Hiervoor worden al jaren stalen busjes meegeleverd bij de koppakkingen.

Dat thermostaatverhaal is een bekende, bij de tf is dit veranderd en de koppakking was nog net zo snel lek. Ook niet echt een oplossing dus. Het is natuurlijk ook niet zo dat een thermostaat in 1 keer van dicht naar open gaat.

De plaatsing van de thermostaat in de retour zorgt juist voor minder grote temperatuurverschillen.

Als een pakking meerdere keren na zo weinig kilometers weer stuk gaat dan gaat er iets mis bij de montage...
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Bekend verhaal en de update naar een PRT word bij F-jes regelmatig gedaan.

Maar zoals Arjan al zegt, als het probleem binnen korte tijd weer terug is mankeert er waarschijnlijk iets aan de manier waarop de reparatie is uitgevoerd.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie