Pipercross viper tov standaard airbox

Ferry83

Pipercross viper tov standaard airbox

Bericht door Ferry83 »

Hallo allen,

Hebben mensen ervaring met de pipercross viper in een TF160? Deze heb ik nu een jaartje gemonteerd zitten, maar blijf het idee houden dat deze gewoon slechter presteert (afgezien van het geluid;)) dan de standaard airbox.
En dan met name in het middengebied.

Denk eraan om een pipercross inlegfilter te pakken en twee x slang naar de sidevents.
Gebruikersavatar
Joren
MG-R Freak
Berichten: 628
Lid geworden op: ma sep 23, 2013 6:29 pm
Woonplaats: Westerbork

Bericht door Joren »

Ik vindt al die powerfilter etc allemaal onzin, er zijn vaak genoeg tests gedaan waarbij ze zelfs slechter uit de bus komen dan de standaard luchtfilters.
Het beste is gewoon het standaard luchtfilter met een goede koude luchttoevoer.

Die dure inlegfilters maken echt geen verschil met de standaard filters. Bovendien filteren die schuimversies voor geen meter, tenzij je ze elke week wil wassen en inolieën.
Bovendien is een beetje onderdruk vaak zelfs gewenst voor het koppel onderin de toeren. Tenzij jij je motor zo hebt aangepast dat hij het dubbele aan lucht nodig heeft, voldoet de standaard filter echt prima.

Verkoop die Viper voordat hij wegrot ( je moest eens weten hoe ik de mijne aantrof ..). Ze leveren nog best wel wat op.
Dan haal je gewoon 2 slangen die je naar de sidevents legt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs »

Op de ZS levert het wel vermogen winst ;)
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Ferry83

Bericht door Ferry83 »

De enige winst die ik aantrof na montage was eigenlijk dat ik mijn ontluchtingsnippel van de koeling kon bereiken zonder de boel open te gooien:)

Ik haal de boel eruit, en zet het tekoop. Had de boel wel mooi pas gemaakt allemaal met alu buis en verloop.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

Over het beter presteren zijn de meningen nogal verdeeld.
Denk dat je met een standaard motor hooguit 1 pk wint.
Daarnaast word een openluchtfilter vaak in een warme motorruimte geplaatst en pakt hij daar warme lucht vandaan, en warme lucht bevat minder zuurstof als koude lucht en dat zou volgens de theorie weer vermogen kosten.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs »

Tja ik had toch ongeveer 125pk met de Piper alleen op rollerbank
Net als MGPete ;)
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Gebruikersavatar
Yme
MG-R Freak
Berichten: 574
Lid geworden op: zo dec 13, 2009 10:16 pm
Woonplaats:
Locatie: Assen

Bericht door Yme »

Ben zelf geen fan van open lucht filters maar dat kwam ook omdat ik voor gesloten inductie kits ben gegaan, kost wel een paar goede knaken maar dan heb je ook wat. Heb in beide auto's nu de ITG Maxogen kit gebruikt en verschil is duidelijk aanwezig.
Daily drive: Scarlet Rose (MG ZR 160, @172pk/191NM)
Project:

MGCC Membership no: 117137
MG ZR Commision no: 10024
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

mg-zs schreef:Tja ik had toch ongeveer 125pk met de Piper alleen op rollerbank
Net als MGPete ;)
Maar heb je het ook geprobeerd met een standaard luchtfilter dan ?

Was destijds zon testfilmpje van k&n met eemw mini, dat leverde ook iets van 5 pk op.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs »

Denk niet dat een standaard filter meer geeft
Piper wordt vooral bij de 1.8 gebruikt.
ITG bij de V6
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Ferry83

Bericht door Ferry83 »

Denk vooral ook dat het design van het luchtfilterhuis mee zal spelen. En die is bij de TF dan toch goed ontworpen naar mijn idee. Ben benieuwd nu ik de standaard weer ga monteren met koude lucht aanvoer.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Bericht door Johnny_D »

Zoon ding werkt het beste als je al meer power hebt, en een turbo bijvoorbeeld
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

mg-zs schreef:Denk niet dat een standaard filter meer geeft
Maar dan is nog de vraag of dat door het filter komt of dat de auto dat vermogen zonder dat filter ook heeft :?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
mg-zs
Hairpin Hater
Berichten: 3757
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 11:18 pm
Woonplaats: Maastricht

Bericht door mg-zs »

Een Zs heeft officieel maar 117 ;)
Lijkt mij stug dat onze meer heeft gekregen.
Afbeelding

Commission No. ZS-005354

MG ZS
Rover Tourer
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: het probleem bij de T{F} is dat hij al vlug zijn eigen warme tot zeer warme lucht aanzuigt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan
MG-R Addict
Berichten: 358
Lid geworden op: di jan 22, 2008 10:56 pm
Woonplaats: Assen

Bericht door Johan »

En dat probleem is te verhelpen met een gesloten filterhuis icm een goede aanvoerbuis bij de luchthapper aan de bestuurderszijde.
Johan
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

mg-zs schreef:Een Zs heeft officieel maar 117 ;)
Lijkt mij stug dat onze meer heeft gekregen.
Maar het kan wel.

Bij onze laatste dyno-meet waren er ook 2 ZR105's die vrij standaard al op 120pk zaten, bij MG Rover weet je het maar nooit.

Om de echte vermogenswinst van een modificatie te weten zul je toch eerst met de standaard auto op de dyno geweest moeten zijn.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie