Shit Happens !!! Koppakking van m'n R-75 doorgeslagen !!

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Shit Happens !!! Koppakking van m'n R-75 doorgeslagen !!

Bericht door VandenPlas »

Verleden week toen ik na het werk naar huis reed wilde de kachel van m'n R-75 niet warm worden. Thuis gekomen toch maar even onder de
motorkap kijken..... En ja hoor! Expansie-tankje van koelsysteem vol met mayonaise (motor-olie) en peilstok van motor-olie eveneens onder de smurrie. En ongeveer één liter olie was verdwenen. Tijdens het rijden heb ik verder geen waarschuwingen op het dashboard gehad. En de motor liep verder normaal. Gelijk een afspraak gemaakt bij de dealer in Hoofddorp. Het blijkt inderdaad de koppakking te zijn die is doorgeslagen. T'is natuurlijk flink balen. Zou eigenlijk niet mogen voor zo'n 'jonge' wagen. Even heb ik eraan gedacht om m'n Rover aan de kant te slingeren en wat anders te gaan kijken. Maar anderzijds is deze auto mij tot nu toe uitstekend bevallen, ondanks de problemen die er nu zijn. En ik zou niet weten welke andere auto qua rij-eigenschappen en uitstraling in de buurt komt van m'n R-75. Dus momenteel wordtie gerepareerd en komt er gelijk een ge-upgrade koppakking in. Deze wordt geleverd via 'Land Rover' en wordt sinds kort gebruikt voor de 'Freelander' die ook voorzien is van het 1800 K-serie blok welke ook problemen heeft/had met de koppakking. Tevens wordt gelijk de distributie-snaar en spanrol vernieuwd, want deze was over een half jaar toch aan de beurt. Johan Kruyf zou zeggen; 'elk nadeel heb z'n voordeel'. En zo is het ook! :) Hopelijk in de loop van volgende week heb ik m'n auto weer terug.
Laatst gewijzigd door VandenPlas op vr mar 03, 2006 3:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

klote voor je!!!
gelukkig is ie niet warm gelopen...
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Dat is idd ook m'n geluk geweest! Ik was gelukkig niet ver van huis en reed niet op de snelweg toen het optrad. Nadat ik de motorolie heb bijgevuld heb ik hem heel voorzichtig naar de dealer gereden die voor mij bijna om de hoek zit.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Hate to burst your bubble, maar die "geupgrade" koppakking van Ford is helaas ook niet zalig makend. Het is gewoon een simpele kwestie dat Ford geen zin meer had om die pakkingen in te kopen, als ze zelf een afdeling hebben die ze kan maken. Bovendien wilden ze dolgraag de klanten laten zien dat ze er mee bezig waren, maar de pakkingen hebben niet een volledige test ondergaan.

En omdat Rover/Powertrain failliet is hebben ze ook geen contracten meer die moeten worden nageleeft.

De koppakking schijnt overgens wel beter te zijn op het gebied van de seals(die rode meuk op de koppakking), maar weer minder t.b.v. de afdichting van de cylinders.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Ik had het topic hierover gelezen op het engelse MG-Rover forum. Bij die nieuwe koppakking is het belangrijk dat de 'liners' en de cilinderkop goed vlak zijn. Anders ben je nog niet echt van de problemen af. Bij de MG-Rover pakking is idd die rode silicone smurrie die problemen geeft.
Een expert op het Engelse forum wist te melden dat die nieuwe (Landrover) pakking eigenlijk door MG-Rover/Powertrain was ontwikkeld voor de EU-IV uitvoering van de K-serie motor. Door het faillisement van MG-Rover is dit blijven liggen, maar Land Rover heeft het weer opgepakt. Blijft natuurlijk lastig om aan te geven of deze pakking beter is of niet. Time will tell! Heb wel gelezen over MG-R 's met K-serie motoren die al aan hun 2de of 3de koppakking toe waren binnen korte tijd. Dus je zou denken, bijna slechter kan het niet. :?
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Is ook een bekend probleem met de R75 1.8, motor is eigenlijk een beetje aan de kleine kant voor zo'n dikke wagen.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Is ook een bekend probleem met de R75 1.8
Helaas zijn er ook veel verhalen over MG-F/ TF 's met dezelfde problemen, maar dit komt waarschijnlijk mede door de midden-motor opstelling bij deze wagens. Ook de 1600's in de 200/400, 25/45 zijn niet altijd even probleemloos wat koppakkingen betreft.
wellicht een CDT kopen?
Bij de R-75 2.0 CDT (BMW-blok) hoor je af en toe problemen met de koppeling en koppelings-cilinder. Schijnt ook niet goedkoop te zijn om te laten repareren.

Zo is er altijd wat :shock:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Dutch
MG-R Core
Berichten: 3387
Lid geworden op: vr aug 08, 2003 10:00 am
Woonplaats: Hengelo (ov)

Bericht door Dutch »

Gewoon laten repareren en dan lekker weer luxe de nodige km erop rijden.
Idiots are so much fun... no wonder every village wants one!
Afbeelding
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Gewoon laten repareren en dan lekker weer luxe de nodige km erop rijden.
:biertje:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

Dergelijke problemen zijn nooit tof. Gellukig is de engine niet warm geworden. De 1.8 heeft die problemen vooral in de 75 en de Freelander wegens het zware gewicht van de auto. De 45 en 25 1.8 schijnen nagenoeg probleemloos te zijn. Bij de 1600 was het een probleem van oververhitten (door expansiedop) waarna de koppakking door sloeg.

Natuurlijk loont het de moeite om dit te laten reparen. Voor je volgende wagen kan je een CDT(i) nemen. Een tip: belast de motor niet te erg,nooit boven de 4000rpm komen en ook de hele lage toeren (-1750) mijden.

Nog veel geluk met de 75
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Bedankt voor de tips. Zal h'm goed in de gaten houden als ik m'n Rover volgende week weer terug heb. D.w.z. ook de koelvloeistof en olie extra in de gaten houden. Nu deed ik dat al iedere week. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de motor niet oververhit is geweest. :)
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

FF een update-je ! Heb van de week m'n R-75 weer opgehaald met een verse koppakking. Omdat alles toch open lag heb ik gelijk de cambelt en spanrol laten vervangen. De multi-riemen waren aan vervanging toe, dus die zijn nu ook nieuw. Hopelijk kan ik er voorlopig weer even tegenaan.
Moet zeggen dat het Rovertje weer lekker rijdt en hij pakt ook beter op.
Dus waarschijnlijk heeft dat koppakking-probleem al langer gespeeld voordat het 'terminaal' werd. (Een aantal weken voordat het optrad moest ik een 1/2 l. olie bijvullen).
In ieder geval blij dat ik weer lekker kan toeren!! :)
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

fijn om te horen dat alles weer gerepareerd is en dat je weer van je 75 kunt genieten ;)
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Plaats reactie