Onderhouds-intervallen 'Rover 75' 1.8 Liter.

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Onderhouds-intervallen 'Rover 75' 1.8 Liter.

Bericht door VandenPlas »

M'n Rover 75 is (op 2 weken na) 5 jaar oud en de teller staat bijna op de 100.000 km. Zat van de week het instruktie-boekje van de auto door te bladeren. Want ik vroeg me eigenlijk af wanneer de distributie-riem en de spanrol vervangen moeten worden. Het bedrijf (Toyota-dealer) waar ik de auto een jaar geleden kocht beweerde dat dit pas bij de 150.000 km moet gebeuren. Dit lijkt me nogal lang, maar in het instruktie-boekje kan ik helemaal niks vinden hierover. Ook over de bougies kan ik geen informatie vinden. Weet ook niet of je deze gewoon bij de onderdelenboer om de hoek kan halen? Dus misschien dat iemand antwoord op deze vragen heeft.... Het gaat hier om een 1.8 uitvoering (01-2001).

BvD. vr. gr. Jeroen :roll:
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

150.000 km is veel te lang. Dat zou voor de diesel nog aan de hoge kant zijn.

Voor de K-serie is het 80.000 km of 5 jaar, dus het wordt hoog tijd ;).

Zitten de bougies er vanaf nieuw in? Dan zijn die waarschijnlijk inmiddels ook wel aan vervanging toe :P.
Maar dat is op zich wel te zien, of ze aan vervanging toe zijn (het zijn ook niet echt de kosten).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Kwam wel een oud topic tegen op deze site, maar dit ging over een KV6 uitvoering van de R-75. Bij deze moetie bij 140.000 km of 6 jaar vervangen worden. Zie ook:

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=754

Anders wordt het hoog tijd om een afspraak bij de Rover-dealer te maken.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Waarschijnlijk maken de riemen bij een KV6 wat minder scherpe bochten, waardoor ze het minder zwaar te verduren krijgen en langer meegaan. Maar de riem van een 4 cylinder K-serie moet bij 80k vervangen worden.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Als ik me niet vergis heeft een Kv6 maar 1 riem. En dat betekent gewoon dat dezelfde hij veel minder snel slijt, omdat de krukas veel vaker rond moet om dezelfde tand tegen te komen.

gevonden
Afbeelding
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

KV6 heeft 3 riemen.
Vervangen ervan is zo'n 12 uur werk en kost bij de dealer zo'n 1500 euro als ik me niet vergis :shock:.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

:shock: 3? Ik zie er echt maar 1 distributieriem.
Ik zie wel nog een kleintje beneden, ik weet niet wat dat is, maar wellicht een secundaire oliepomp.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: ).

In dit topic is mooi te zien hoe de riemen vervangen worden bij een KV6 (weliswaar een 2.0 KV6).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Striker schreef:Ze zijn idd niet alle 3 te zien (daarom heb ik m'n post inmiddels aangepast), er zitten er 2 aan de ene kant van het blok en nog één aan de andere kant: één hoofdriem voor de timing en 2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: ).
Ah die zullen voor de balans-assen zijn gok ik dan. Een V6 is zo'n beetje het meest instabiele motor-ontwerp, dus de kans is groot dat er 1 of twee balans-assen aanwezig zijn.

Maar hoe dan ook de distributie-riem zelf, is lang, en daarom gaat hij langer mee.

En de anderen zijn nooit zo belangrijk, natuurlijk is het heel vervelend als je oliepomp, balansassen, dynamo, whatever er mee kappen. Maar dan heb je niet meteen motorschade. (oliepomp=>oliedruk te laag=> Ecu stopt de motor)
Laatst gewijzigd door 118GTR op ma jan 02, 2006 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Striker schreef:2 "balancing" riemen (maar vraag me niet waar die voor dienen :oops: )
ahum
om te balanceren? :oops: :lol: :lol:
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Zo ver kwam ik idd ook wel :lol:, maar wat er precies gebalanceerd moet worden wist ik niet :). Maar dat is dankzij Jouke dus ook weer opgelost 8).
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

Vervangen ervan is zo'n 12 uur werk en kost bij de dealer zo'n 1500 euro als ik me niet vergis .
1500 Euri !!! Blij dat ik geen KV6 heb!

Ik ben in ieder geval weer wat wijzer geworden en ga vanmiddag toch maar even langs de dealer voor een afspraak. :idea:

Thanx !
----------------------------------------------------------------------------------

edit: Kom net bij de MG-Rover dealer (Hoeke, Hoofddorp) vandaan en de werkplaats-chef liet het onderhouds-schema zien voor een R-75 (mk1)met 1800 K-series motor (hand-geschakeld). En die interval van 150.000 km of 6 jaar blijkt toch te kloppen! Dus in mijn geval kan die nog één jaar mee. Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

VandenPlas schreef:Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.
Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets :P. Maar dat is dan mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door Striker op di jan 03, 2006 4:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

een KV6 heeft 1 disrtributieriem aan de voorkant van het blok en aan de achterkant 2 (een per bank) dewelke de nookenassen verbind.
Gebruikersavatar
VandenPlas
MG-R Freak
Berichten: 975
Lid geworden op: zo aug 08, 2004 7:04 pm
Woonplaats: Haarlem
Contacteer:

Bericht door VandenPlas »

@ Striker

VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.

Mmm, dat is voor het eerst dat ik dat hoor, zo leer je nog eens iets . Maar dat is dan mooi meegenomen.
Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan. :D
Afbeelding

Rover 75 MK1 Connoisseur (2001) , Austin 1100 Glider (1969), MG B GT MK1 (1967)

MvG. Jeroen
Gebruikersavatar
Roverforever
MG-R Freak
Berichten: 774
Lid geworden op: di sep 14, 2004 7:55 pm
Woonplaats: heist op den berg/wi

Bericht door Roverforever »

VandenPlas schreef:@ Striker

VandenPlas schreef:
Blijkbaar wordt er voor de R-75 1800 K-serie een andere riem of construktie gebruikt t.o.v. oudere MG-Rover modellen met een 1800 K-serie blok.

Dat lijkt me dan de enige verklaring dat een cambelt op een R-75 K4 zolang kan blijven zitten. Wel opmerkelijk. Is idd mooi meegenomen dan. :D
zou toch maar even checken,bel even een Roverdealer
Plaats reactie