Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Emiel
MG-R Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr mei 04, 2018 3:04 pm
Woonplaats: Hollandscheveld

Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door Emiel »

Hoi,

ik wil graag mijn automatische versnellingsbakolie vervangen. Ik heb hiervoor de specifiek voorgeschreven olie Jf403E voor nodig. Voor zover ik gezien heb, kan ik die alleen in Engeland vinden bij Rimmerbros en op Ebay (geen verzending mogelijk). Is dat te doen om 2 of 3 jerrycans van 5 liter te bestellen? De transport-douanekosten zijn daarmee echt hoog. En komt het dan wel heel aan...mijn vraag is, is er een alternatief of weet iemand waar ik de juiste olie binnen Nederland of Europa vandaan kan halen?

Iemand ervaring?

Alvast bedankt.

Grt Emiel
R75 Connoisseur SE 2,5V6 auto in Moonstone green, White gold en Dorchester red, allen met personal line interiors.

zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 246
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door zwelgje »

Ik haal/bestel het bij een lokale land-rover dealer.
Soms in 5liter, soms in 1liter verpakkingen, soms moeten ze het bestellen, dan enkele dagen later ophalen.
De freelander kv6 automaat is dezelfde bak, daarom kun je het daar krijgen. Niet goedkoop, ook niet te duur en dan weet ik zeker dat de bak er niet lastig van gaat doen, want de niet juiste specificatie kan blijkbaar problemen geven (snel, of later).

Als je het zelf wil doen zijn er wel een paar zaken waar je op moet letten: aftapplug waar zit die, niveau controle plug (ook aan de onderkant!), er gaat maar 4liter van de 8liter uit...., er is geen filter en het juiste niveau na het vullen is bij 40Celsius van de vloeistof in de bak en loopt er aan de onderkant uit ;)
Met goede voorbereiding en inlezen, afprinten van informatie op www.the75andztclub.co.uk zal het lukken. Er is zelfs een manier de 8liter te vervangen, zelf niet gedaan en de automaten draaien als een tierelier. Vervang de ATF wel elke 60.000km (KV6 nu op 240.000km, diesel op 310.000km)

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur

Emiel
MG-R Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr mei 04, 2018 3:04 pm
Woonplaats: Hollandscheveld

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door Emiel »

Hoi Rob,

Hartelijk dank voor de reactie. Dat is een goed idee, ik heb het bekeken en het is leverbaar. Weliswaar ruim 2x zo duur als in Engeland, maar het is er tenminste. Goeie tip! Ik ben voornemens om de verversing in 3 x te doen, zoals naast de volledige vervanging ook op de site van de Engelse club staat aangegeven. Ik ben daar vrij actief op, maar top dat je daar naar verwijst, noodzakelijke informatie om het zelf te doen. Ik ga de eerste keer gewoon de circa 4 liter vervangen. Ik meet de uitgekomen hoeveelheid (wegen en meten) en doe dezelfde hoeveelheid plus een beetje erbij. Dan de procedure volgen en het niveau via de level plug controleren. Heb een infrarood thermometer, die wil ik gebruiken. Of zal Toaf en of Torque het ook kunnen meten? Daarna 100 km rijden en na afkoeling weer opnieuw. Dan is in totaal 75% vervangen. Even aanzien wanneer dan de derde keer vervangen.

Mochten er nog tips zijn, ik hou me aanbevolen :D

Bedankt,

Groet Emiel.
R75 Connoisseur SE 2,5V6 auto in Moonstone green, White gold en Dorchester red, allen met personal line interiors.

hugos
MG-R Addict
Berichten: 480
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door hugos »

:thumb:
Rover 75 2.5 V6 2001 man Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit Cremewit/antracietgrijs
Afbeelding

Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door A class of its own »

Beste Emiel,

Als ik goed geïnformeerd ben is er zeker in NL een goed alternatief verkrijgbaar voor de Jatco JF403E olie. Het is de Eurol 1100 ATF olie met zelfs nog betere specificaties als de origineel voorgeschreven van destijds. Normaal direct leverbaar bij bijvoorbeeld:
https://www.olievoordeelshop.nl/nl/artn ... gJ_d_D_BwE

Ook een verhaal wat wellicht positief kan bijdragen is dit:

The gearbox oil what is used was Eurol ATF1100, and not Texaco JF403. When this firm (who did the flush) is overhauling an automatic gearbox for a Rover 75 also the Eurol ATF1100 oil is used, and they have done many without any complaints. This oil has a better spec then the original JF403 from Texaco. I have phoned Eurol oil laboratory in Holland before my appointment for the flush, and I was assured that ATF1100 is indeed the right oil for my gearbox. Eurol also told me that a gearbox oil flush is much better than the normal gearbox oil change because there is almost no pollution of the new oil by the old oil.
Unlike the procedure of Rover that the automatic gearbox should be filled on an gearbox temperature of 35degr. Celsius, the firm who did the flush did not do this. When flushing or when filling a automatic gearbox after an overhaul gearboxes are always filled at ambient temperature. The oil will expand if it’s getting on it’s working temperature, but I was promised that that would be no problem at all.


When I called transmission experts, there are not many who can do an automatic gearbox flush here in Holland. And those who can like to be a bit mysterious about the procedure. For instance being present at the procedure is not done, and if you can, taking pictures is not allowed. All transmission experts who I have spoken to told me the Jatco gearbox can be filled with another oil as long as the replacement oil is at least the same spec or higher than the original. Most normal driven automatic gearboxes with problems are caused mainly by NOT refreshing the gearbox oil on time. Gearbox change intervals should be between 80000km for a new gearbox, and 50000km when the gearbox has done 150000km or more to be safe. No need to change the gearbox oil what is written in some manuals of car brands is just a marketing issue.
Not one specialist has told me different.

Down to earth it is not all that high tech as I expected, but very effective! If you have a ramp or car lift to put the car on it could be a DIY job if you want. The big advantage of a flush is that all the old oil is replaced instead of just 55%.

This post is only intended to share my experience of flushing an automatic gearbox. NOT to start the discussion about gearbox oil again! The decision to do a gearbox flush is that I want the best for my car, this is also the reason why another (in my opinion better) oil was used. I have done 150km after the flush now and the gear changing is some smoother than before.

I hope this post will help others to make their own choice what to do when the gearbox is due for a service.
(Artikel overgenomen vanuit https://www.the75andztclub.co.uk/forum/ ... hp?t=51630)

Succes met de juiste keuze… :)
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)

Emiel
MG-R Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: vr mei 04, 2018 3:04 pm
Woonplaats: Hollandscheveld

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door Emiel »

Beste Raymond,

dank voor je reactie en de tip. Ik neem het mee in de overweging, maar ik neig op dit moment naar het aanschaffen via een Landrover dealer van de JF403E. Dit omdat de meeste experts op het UK-forum toch zeggen bij die ATF te blijven. Toch goed om er van op de hoogte te zijn en ik ga kijken of ik de technische eigenschappen in een vergelijkende tabel kan hijsen om eventuele verschillen te zien. We moeten tenslotte ook zelf blijven denken:).

Ik hoop er volgend weekend mee aan de slag te gaan, ik laat weten hoe ik ben gevaren.

Dank voor de hulp, ook Hugo via Whatsapp, we hebben prachtige wagens, maar we worden steeds afhankelijker van elkaars kennis. Mooi dat dit op de forums tot uiting komt.

Groeten,

Emiel
R75 Connoisseur SE 2,5V6 auto in Moonstone green, White gold en Dorchester red, allen met personal line interiors.

Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 353
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Jatco JF403E versnellingsbakolie automaat 2,5V6 R75

Bericht door A class of its own »

Beste Emiel,
Wat je schrijft is zeker waar, vooral ook zelf blijven denken èn overwegen…

Nogmaals erg veel succes gewenst!
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)

Plaats reactie