krakend geluid links voor.

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

krakend geluid links voor.

Bericht door Paulus Potter »

Sinds enige tijd een krakend geluid. Heb stuurkogel reeds vervangen. Stabilisatorstang is 1,5 jaar geleden gedaan. Iemand een idee wat het kan zijn. Stuurkolom??? Is daar iets aan te smeren??? Geluid is er alleen als ik aan het stuur draai. Rechtuit geen probleem.
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Barbour »

Gekraak is meestal afkomstig van rubbers in de ophanging.
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Paulus Potter »

Bedankt voor je reaktie. Maar welke rubbers zijn dat ,waar zitten ze en zijn ze makkelijk te vervangen?
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Frankieboy »

Krakend geluid juist ook bij stilstand met het stuur draaien...duidt vaak op een verrot en verroest lager bovenin de schokbreker. De zogenaamde Macpherson strut bearing. Laat iemand met geopende motorkap daar luisteren terwijl je aan het stuur draait en je weet meer. Is de werking van de schokbreker ook matig. Dan is het raadzaam om de complete MecPherson schokbreker te vervangen. Als de schokbreker nog goed presteert kunt je ook een los schokbrekerlager met bijpassende onderdelen oa. op eBay.de (Duitsland) kopen. Dat scheelt tijd en invoerrechten. Voor dit karwei moet je de schokbreker wel laten zakken. Een Macpherson schokbreker is een belangrijk gecombineerd onderdeel van de stuurinrichting, remschijf, vering etc. etc.
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Paulus Potter »

Het krakend geluid links voor was toch weer het stabilistor stangtje. Voor de 3de keer nu al vervangen. Nu zegt men na de APK keuring dat er een veer achter gebroken is en vervangen moet worden. Ik heb zelf het achterwiel verwijderd maar ik zie geen gebroken veer???????. Moet dat niet duidelijk zichtbaar zijn????
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Frankieboy »

Bekent fenomeen:
Bij mij was ook niks zichtbaar toen ik in de eerste instantie met een lamp bij de rechter veer ging kijken. Maar na een grondig onderzoek bleek dat er door de inwerking van roest in de eerste 4 cm een chip aan de basis van de schroefveer was afgebroken. Dat is van buiten af nauwelijks zichtbaar en ondanks dat de werking van de veer nog optimaal was, moet deze voor de APK toch worden vervangen. Goed kijken waar de veer aan de onderzijde in rust! Ik heb beide achterveren vervangen. Succes!
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door MARTIN »

Afbeelding


Dat zie je dus bijna niet.
Kwam er 1 x mee door de keuring.
Ligt een beetje aan de apk meester.

Maar je wil geen kapotte veren
Afbeelding
Paulus Potter
MG-R Regular
Berichten: 81
Lid geworden op: do aug 04, 2016 7:47 pm
Woonplaats: Heiloo

Re: krakend geluid links voor.

Bericht door Paulus Potter »

Bedankt voor je reactie en foto's. Precies op de zelfde plek. Dus blijkbaar een bekend fenomeen.
Plaats reactie