Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Valtera
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 25, 2022 9:14 pm
Woonplaats: Haarlem

Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Valtera »

Beste mensen,

Om het verhaal makkelijk te maken zal ik mijn voorsteltopic hier even heel kort en bondig samenvatten:
- gek op Rover 75
- nu geen auto, wil een LPG
- tijdelijke auto nodig om door te sparen voor wat leuks (zal wel een 75 worden waar ik dan zelf wel even gas in bouw)
- zelf "in de auto's" en 25 jaar automonteur geweest waarvan ook nog een paar jaar bij een Rover dealer (tijd van net de 600, 75 was nog niet uit)

En dus nu zoek ik een auto -liefst ook lpg- voor een tijdje, jaartje misschien van een euro of 500 zodat ik mooi kan sparen.
Wat wil het toeval? Er staat er ene op MP -een tourer die ik minder mooi vind- voor 550 euro! Eén en één is twee; doe mij die maar!
De verkoper geeft aan dat hij vooral van binnen niet netjes is en zelf zag ik al dat de tellerstand niet klopt. Hij staat op 276K maar daar zal je minstens 200K bij op moeten tellen. Vind ik geen probleem voor een tijdelijke auto die ik na dat jaartje waarschijnlijk toch wel naar de sloop moet brengen.
Of als het meevalt -ik kan er tenslotte zelf veel aan doen- hou ik hem wel (veel?) langer. Kan ik nog meer sparen en ik rij wel in een heerlijke 75 alvast.

Nu weet ik nog maar erg weinig van mijn tijd bij Rover helaas. Er ligt een 1,8 liter in en is dat nou een K of een Honda motor?
Niet erg belangrijk, wat mijn vraag eigenlijk is: wat zijn zwakke punten waar ik op moet letten bij deze auto?
Let wel dat het een auto is van 500 en dus kan ik best wat hebben, maar hij "moet" wel even een jaartje vooruit kunnen natuurlijk.
Naast de distributieriem (die ik er ws toch gelijk zelf nieuw omleg ongeacht wat er op het kaartje staat) waarnaar kijk ik het best?

Bedankt alvast!
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Frankieboy »

Het gaat hier bij deze Rover 75 om de K 1.8 Rover motor.
Laatst gewijzigd door Frankieboy op di apr 26, 2022 5:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Frankieboy »

Beste Valtera,

Deze Rover 75 K 1.8 motor is zoals je wellicht weet een beetje underpowered bij een gewicht van 1300-1350 kg. wegende auto. Tel daar je accessoires, je benzine en LPG tank, trekhaak en je eigen gewicht bij op en je zit al snel over de anderhalve ton. Op zich niets mis mee....denk maar eens aan de Volvo Amazone's met gelijke motorinhoud die zonder problemen 3 tot 4 keer de klok rond reden. Bovendien kun je met de K1.8 behoorlijk zuinig rijden. MAAR de 1.8 is nergens over-gecompenseerd. Het blok heeft inwendig en langs de losse zuigerbussen maar net voldoende koelcapaciteit. Dus als het even tegenzit met zomers filerijden met net iets te weinig koelvloeistof, dan heb je redelijk snel een doorzwetende en een paar weken later een lekke koppakking. Bedenk daarbij dat LPG een nog heter verbranding heeft en dan heb je een zeer rijder nodig die weet dat koelen de zwakke plek van deze motor is. De geforceerde koeling pakt net niet alle risico's weg. Kortom vele Rover 75 met een K 1.8 motor hebben al eens de verbeterde meerlagen koppakking gemonteerd gekregen. Deze koppakking is herkenbaar aan het 3 cm brede lipje dat een cm buiten het blok uitsteekt. Laat dus het koelgedeelte op druk afpersen en neem de tijd om dit eens een uur of 4 aan te kijken. Daalt de druk niet, dan zit je goed. Maar bedenk idd. ook dat je voor die 550 euro geen praatjes kunt hebben. De rubberen pakking van het met koelvloeistof gekoelde inlaatspruitstuk kan namelijk ook nog wel eens lekken. Blijkt alles goed te zijn, ga er dan rustig mee om. Easy does it. Al mag je er ook af en toe pittig mee optrekken. Het monteren van een externe PRT thermostaat is een merkbare verbetering die ik zelf ook doorgevoerd heb. Wel de oude thermostaat verwijderen. ;)

Succes.
Valtera
MG-R Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: ma apr 25, 2022 9:14 pm
Woonplaats: Haarlem

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Valtera »

Kijk, dat is nuttige informatie! Bedankt!

Tja, ik ben een rustige rijder en voor tijdelijk ben ik niet zo bang om weinig vermogen te hebben.
Koeling zal ik even op letten ja. Die thermostaat kan ik zo even niet vinden, maar zal er nog even beter in duiken.
Maar ook de koelfan zal ik dan wel wat eerder in laten gaan, misschien handmatig zelfs zodat ik het goed in de hand heb.
rovik88
MG-R Regular
Berichten: 34
Lid geworden op: wo apr 06, 2022 4:52 pm
Woonplaats: Overijssel

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door rovik88 »

Net gereageerd op je voorstel topic, maar goed... Zelf vind ik de 1.8 te onbetrouwbaar (moet veel te hard werken en de koelcapaciteit houdt al niet over, zoals reeds aangegeven). Al helemaal voor zo'n zware auto als de 75. Zou ook voor een tijdelijke auto (jaartje ofzo) niet mijn keus zijn. Dan zou ik zeggen: Koop een betrouwbaardere Japanner (of Duits) met een lagere wegenbelasting op LPG en houd het een jaartje uit tot je een mooie 75 voorbij ziet komen. Je kunt dan al het extra geld wat je overhoudt aan belasting en verzekering opzij zetten voor de auto die je eigenlijk zoekt. Dat heb ik ook gedaan (6-7 jaar in een Ford Fiesta 1.4L op LPG gereden).

Just my 2c :)
1994 Rover 827 Si Automaat met Honda V6, Nightfire Red Pearlescent
1985 Rover SD1 2600 VdP Manual, Moonraker Blue

'When this baby hits 88 miles per hour, you're gonna see some serious s**t' - Dr. Emmett Brown (Back to the Future 8))
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Bart-K »

Voor €500 koop je eigenlijk nergens meer een fatsoenlijke auto die het een jaar als daily gaat volhouden.

Moest ik voor dat geld een Rover uitzoeken zou ik toch gaan voor een 600, hoe mooi een 75 ook is.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Tijdelijke Rover 75 op LPG kopen; waarop te letten?

Bericht door Frankieboy »

Allemaal voors en tegens....

Kijk er is een wens voor een tijdelijke R75 en dan ook nog eens op LPG aangeboden voor zo'n laag bedrag. Feitelijk kun je daar natuurlijk geen buil aan vallen. Maar qua betrouwbaarheid moet ik Bart geheel gelijk geven. De R75 is een uitgelezen chique model en biedt veel gadgets. Ook een echte British Rover met wat onderhuidse BMW onderdelen. De Rover 600 is een stuk minder chique en in mijn ogen zelfs wat saai en zichtbaar voor 60% - 70% Honda Prelude . Maar deze wat saaie Rover 600 heeft zijn betrouwbaarheid in alle gelederen bewezen. Een super betrouwbaar en zeer zuinig no nonsense blok en een zeer goede carrosserie met een uiterst comfortabel rijgedrag. Voorbeeldje...Ik reed met de Rover 620 met zijn twee literblok inclusief behoorlijk beladen auto en 1000 kg caravan onder de honderd precies 1 op 12. Een R75 met een 1.9 blok moet in dat specifieke geval dan veeel harder werken. Maar ja het oog wil ook wat. De R75 met de meest betrouwbare motor is mijn inziens dan toch die diesel (van BMW) die makkelijk een ton of vier meegaat. Al haal ik nu natuurlijk wel de R75 V6 eigenaren op mijn hals die met gemak de vier ton hebben weggestreept. En ja zo'n diesel ligt voorlopig helemaal uit de publieke gratie. Allemaal voors en tegens....Ik zou nu niet meer terug willen naar de Rover 620. De R75 is een tijdloos model. ;)
Plaats reactie