Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

75 en 75 Tourer
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

Beste liefhebbers van de 75,

Een recent bericht op de website van Autoweek over de Rover-erfenis stuurde mij op verkenningsreis in de wereld van Rover en dan met name de 75. Twaalf jaar geleden startte ik met het sleutelen aan een toen net aangeschafte Volvo V70, 2.5T op lpg uit 1997. Met vallen en opstaan, dat moet ik wel zeggen. Maar nu 135.000 km verder en met een km-stand van 352.000 km roffelt hij nog lekker voort en de laatste tien jaar heeft hij geen garage meer gezien. Als is er altijd wat, echt altijd. Maar nooit iets ernstigs.

Ik kijk nu al even de 75-wereld aan en het begin te kriebelen. Maar, bezint eer ge begint. Dus ik heb even wat vragen, mede ingegeven door mijn sleutelervaring.
- zijn er goede exploded views beschikbaar met alle onderdeelnummers en andere dealerinformatie voor deze auto? (Van Volvo heb ik Vida van Volvo op de computer (gebruikt de dealer ook) O zo handig! Met foutcodeverklaringen en montage-instructies)
- hoe zit het met de onderdelenvoorziening en dan de specifieke onderdelen als interieur- en exterieuronderdelen, zoals bevestigingsmateriaal, schakelaars, chroomwerk, badges en leidingen bijvoorbeeld? (Gaat om alles wat je niet bij Winparts, Autodoc of Carpardoo en consorten kan bestellen).
- als onderdelen uit Engeland moet komen, hoe lang duurt dan dan en kom en er dan nog extra kosten bij omdat het invoer is? En is RimmersBros dan de leverancier?
- de auto is vast uit te lezen via de obd, maar is er ook programmatuur voor je pc om via een Kll-kabel bijvoorbeeld de computer uit te lezen op foutcodes?

Als dit allemaal niet beschikbaar is, wordt zelf sleutelen wel een hele uitdaging, denk ik.

Nu ik ben benieuwd...
Laatst gewijzigd door Marinus op di jul 04, 2023 3:27 pm, 8 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Ontdekkingsreis in de wereld van seventy five: wat vragen

Bericht door MARTIN »

hoi

de 75 is een zeer betrouwbare auto ...mits goed onderhouden.
rimmerbros heeft mooie tekenigen bij zijn onderdelen , en ander is er wel een cd in omloop.
bijna alles is nog te bestellen vi rimmer of hiet in nl bij damen en kroes in boxtel.
uit engeland is vrij duur geworden , dus ik wijk uit naar nl of de
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Ontdekkingsreis in de wereld van seventy five: wat vragen

Bericht door Marinus »

Ja, dat betrouwbare heb ik ook vernomen: beste auto die Rover ooit heeft gemaakt. Wel spannend wat daar na 20 jaar nog van over is.

Wat betreft die onderdelen: kun je bij Damen en Kroes alles bestellen op nummer wat je op de tekeningen bij RimmersBros of op die cd kunt vinden? Of moet je daarvoor uitwijken naar Duitsland om invoerrechten en zo te voorkomen? En bij welke site moet je dan zijn?

Dit is voor mij wel een cruciaal dingetje. Dat ik wat langer moet wachten, vind ik niet erg. Dat ik stad en land af moet stropen om iets te vinden wel. (De Volvo-dealer levert drie keer daags, direct op nummer via de e-mail. Als het niet uit Zweden moet komen tenminste, zoals een steuntje voor een remleiding laatst. Beetje verwend, denk ik.)
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Ontdekkingsreis in de wereld van seventy five: wat vragen

Bericht door MARTIN »

damen en kroes kan het meeste wel leveren.

gewoon een mail naar Astrid sturen met het onderdeel nr,,,,of omschrijven wat je zoekt.

info@damenenkroes.nl
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zijn dit de kwaaltjes van de KV6 / 2.5?

Bericht door Marinus »

Dat met de onderdelen ijkt wel goed te komen dus.

Nog even over de KV6: dit heeft wat kleine probleempje begreep ik, zoals:
- inlaatspruitstuk, met name de bediening van de kleppen, zowel het mechanische deel als de motortjes voor de aansturing. Ik begreep dat zowel het spruitstuk als de motortjes gereviseerd voor handen zijn.
- kunststof thermostaathuis kapot. Kan gewoon vervangen worden.
- kantelende zuigers: komt voor, kan geen kwaad.
- olievervuiling in inlaatspruitstuk door carterventilatie, op te lossen met een catchcan.
- koppakking: schijnt niet veel voor te komen, maar zijn daar ook die versterkte pakkingen voor beschikbaar?

Dit klopt toch, of zijn er nog meer kwaaltjes bekent?
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Zijn dit de kwaaltjes van de KV6 / 2.5?

Bericht door rofan »

Ik zou persoonlijk de oil catch can er niet tussen zetten om de " olie vervuiling " tegen te gaan. Dit smeerd het inlaatspruitstuk waardoor het mechaniek van de kleppen minder snel slijt , althans dat is mijn beleving. Bij dmgrs.co.uk kan je verbeterde versies van het termostaathuis kopen, om dit te vervangen hoef je niet de halve motor uit elkaar te halen.
Verder top motor zo als eerder geschreven wel optijd zijn onderhoud geven.
Suc6
Fred.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Zijn dit de kwaaltjes van de KV6 / 2.5?

Bericht door MARTIN »

te veel olie in de inlaat is het gevolg van slechte carter ontluchting, zorg dat dat op orde is.
dan heb je die hele olie opvangbak niet nodig.

bij mijzelf komt er amper een druppel uit.
maar begin dan met kleppendeksels los,
vervang de zeefjes 4x
prik de gaatjes door van de carterontluchting.
zorg dat de ontluchtings pijpjes vrij zijn van prut.
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: En de d-riemwissel bij een kv6?

Bericht door Marinus »

Aha, ik snap hem. Kwestie dus van vervuilde carterventilatie.

Nog even over de distributiewissel. Dat gaat wat anders dan bij een 5-cilinderlijnmotor natuurlijk. Ik zag dat de kv6 maar liefst drie riemen heeft. De hoofdriem aan de voorkant en twee kleinere voor de nokkenassen aan de achterkant.

Bestaan er blokkeertools voor de nokkenassen? En mogelijk voor de krukas, als is dat misschien niet nodig als daar goede markeringen zitten (die verdraaid waarschijnlijk toch niet makkelijk uit zichzelf)? Ik ben niet zo van de tippex namelijk.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: En de d-riemwissel bij een kv6?

Bericht door MARTIN »

er is een locking tool kit, en in mijn opinie essentieel.
en vervang altijd de nokkensastandwielpoulie bouten. (mooie scrable punten)
dit zijn rekbouten en worden vaak vergeten met alle gevolgen van dien.
want om alles op tijd te zetten moeten ze allemaal los.
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door Marinus »

Dat is mooi, dat je de boel kan blokkeren. Altijd wel zo safe.

Even iets minder technisch:

Wat me ook opvalt in interieur: de bekleding op de deurpanelen laat bij de meeste auto's los.

Is dit makkelijk te herstellen, of zijn die deurkaarten ook van een soort geperste kartonvezelachtige panelen, die aan elkaar geplakt zijn? Waardoor ze nauwelijks zonder schade te scheiden zijn om de bekleding te vernieuwen?
Emiel
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: vr mei 04, 2018 3:04 pm
Woonplaats: Hollandscheveld

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door Emiel »

Goed te herstellen, het schuim achter de bekleding verpulvert, daardoor laat het los. Enige oplossing is de deurkaart eruit halen, reinigen, opnieuw verlijmen en nieuwe bekleding plakken. Er zijn filmpjes van en oo net engelse forum vind je antwoord op haast al je vragen.
R75 Connoisseur SE 2,5V6 auto in Moonstone green, White gold en Dorchester red, allen met personal line interiors.
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door Marinus »

Fijn, dat dat je herstellen is.

In Engeland lijken ze nog heel actief met deze auto's te zijn: gewoon een complete scene, zo op het eerste gezicht. Ik kwam dit weekend net fora tegen met enorm veel informatie, zoals mg-rover.org en the75andztclub.co.uk Wist ik veel dat ze in twee fabrieken zijn gemaakt: Cowley (BMW) en Longbridge (Phoenix). En dat in Longbridge bezuinigen op de auto's zijn doorgevoerd in de loop der jaren. Eens kijken of ik ze bij de modellen op Markplaats en Gaspedaal kan terugvinden.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door MARTIN »

Inlaat kan niet gereviseerd worden.
Wel geüpdatet motortjes.
Die je kan bestellen via mij.
Laatst gewijzigd door MARTIN op ma jul 05, 2021 10:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door Marinus »

Oké, ik dacht dat ik ergens een gereviseerd inlaatspruitstuk tegenkwam in Engeland. Zag er als nieuw uit. Maar niet erg goed op gelet eerlijk gezegd.

Nog even wat anders: vanavond was ik nog even bezig met mijn Volvo, met name het dashboard. Het frame van plastic begint redelijk te desintegreren nu de weekmakers vervlogen zijn. Al verschillende reparaties met gaas en epoxylijm gedaan om de boel bij elkaar te houden..

Is de kwaliteit van het plastic van het dashboard van de 75 nog een beetje te doen? (Ik heb ook nog een Toyota Previa van 2002 en daar geeft het plastic geen krim bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door MARTIN »

kwaliteit van dasch is top.
de bekleding op de deurpanelen ed zal uiteindelijk opnieuw gedaan moeten worden.
het is niet de bekleding zelf of de lijm.
maar de 3mm schuimlaag lost gewoon op
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: De roestduivel bij de 75

Bericht door Marinus »

Weer wat puntjes erbij voor de 75. :D

Nog even over de roestduivel: dat is iets waar de Volvo nog nauwelijks last van heeft, na bijna 25 jaar.

De 75 ook niet, begreep ik, alleen de kokerbalken lijken (zoals bij zoveel auto's) een zwak punt. Al zeggen ze in Engeland dat de Cowley-modellen (1999/2000) daar gevoeliger voor lijken te zijn dan die van Longbrigde (na 2000).

Is de roestduivel bij de kokerbalken van buiten goed te zien vanaf de onderkant of zit dat achter afdekmateriaal?

En zijn er nog meer puntjes om op te letten qua roest?
Plaats reactie