Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
Barbour
MG-R Addict
Berichten: 396
Lid geworden op: di mei 01, 2018 12:35 pm
Woonplaats: Zwolle

Re: Loslatende deurbekleding herstellen?

Bericht door Barbour »

MARTIN schreef: ma jul 05, 2021 10:56 pm kwaliteit van dasch is top.
de bekleding op de deurpanelen ed zal uiteindelijk opnieuw gedaan moeten worden.
het is niet de bekleding zelf of de lijm.
maar de 3mm schuimlaag lost gewoon op
Is een meer voorkomend probleem uit die tijd, er is foam gebruikt dat onder invloed van warmte gewoon desintegreert, de inhoud van hoofdband van mijn dure sennheiser HD565 Ovation was ook opeens compleet verdwenen, alleen het kunstleren omhulsel bleef over.
Marinus schreef: di jul 06, 2021 11:20 am De 75 ook niet, begreep ik, alleen de kokerbalken lijken (zoals bij zoveel auto's) een zwak punt. Al zeggen ze in Engeland dat de Cowley-modellen (1999/2000) daar gevoeliger voor lijken te zijn dan die van Longbrigde (na 2000).

Is de roestduivel bij de kokerbalken van buiten goed te zien vanaf de onderkant of zit dat achter afdekmateriaal?

En zijn er nog meer puntjes om op te letten qua roest?
Probleem is, net als bij de F, TF, en veel andere merken (ook Saabs) uit die periode er kunststof binnenschermen werden toegepast.

Daar waren twee problemen mee, ten eerste de bevestiging, vaak in de steenslagzone, maar ook vocht en vuil dat zich achter de binnenschermen ophoopte, als het er maar lang genoeg blijft broeien is daar geen roestbescherming tegen bestand.

Dus kijk vooral goed ACHTER de binnenspatborden.
Safety fast :drive:
-------------------------------------

MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: De roestduivel bij de 75

Bericht door MARTIN »

je kan het zien bij de krik punten (onder)
en haal altijd die krikpads er terug af als je klaar ben met de krik.
zorg dat de afwatering vrij is
Afbeelding
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: De roestduivel bij de 75

Bericht door Marinus »

Oke, dus achter de wielkuipen kijken en bij de krikpunten aan de onderkant. Dat is nog te doen :) .

Dat foam is inderdaad een dingetje: de dakhemel van mijn Volvo laat daardoor ook langzaam los. Een kwaal die de 75 ook kent, begrijp ik. Is even een werkje, maar met nieuwe hemelbekleding wel op te lossen.

Nou ja, ik heb nu wel een beeld van de 75, denk ik.

Ga nu me eens goed oriënteren op het aanbod. Valt me op dat er best wat auto's zijn met een relatieve lage km-stand voor de leeftijd. Het moet wel een 2.5 V6 worden, liefst van de voor de facelift. Kennis is er op de forums ook genoeg te vinden.

Het mooie zou zijn: een senior die er jaren in heeft gereden en een nieuwe d-riem of koppakking het investeren niet meer waard vindt gezien de dagwaarde van zijn auto.

Dank voor de tips en informatie!
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

'k Ben al een poosje zo hier en daar rustig aan het kijken naar een mooie 2.5 V6. De foto's op internet tonen altijd een mooier plaatje dan de auto's daadwerkelijk zijn. Of er is geen onderhoudsgeschiedenis, of ze zijn behoorlijk aan de prijs voor een bijna 25 jaar oud hok.

Nu had ik laatst twee auto's te pakken die bij een koude start een grote walm aan vieze rook uitbraakten. Ik laat de verkoper dan een even de auto starten en gasgeven. Ik vermoed aan de lucht te ruiken dat dit meeverbrande olie is. Een van de auto's had er nog geen 2 ton opzitten.

Is er een bekende probleem die dit veroorzaakt bij een KV6? Lekkende klepseals, verstopte carterventilatie, verkleefde olieschraapveren? Of nog iets anders?

Wie heeft hier ervaring mee? Verstopte carterventilatie is nog wel te verhelpen, lijkt mij. En een motorflush kan helpen tegen verkleefde olieschraapveren. Lekkende klepseals is wel van een andere orde natuurlijk.
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Bart-K »

Een nette 75 met weinig kilometers en goede onderhoudshistorie ga je echt niet meer voor een prikje op de kop tikken tegenwoordig, het worden langzamerhand zeldzame youngtimers die door de liefhebbers op waarde geschat worden.

Als ik kijk waar diverse exemplaren binnen de club op getaxeerd zijn voor de verzekering dan zijn vraagprijzen tussen de 6k en 10k niets te hoog.

Je kunt hier ook altijd een link of foto plaatsen van de 75 waar je interesse in hebt of waar je al naar bent wezen kijken, wellicht kent iemand hier de auto's of hun geschiedenis.

Een goed onderhouden KV6 moet eigenlijk geen reden hebben om een beetje te roken bij een koude start, dit is ook niet iets wat vaak voorkomt.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

Zoek ook geen auto in concoursstaat, maar eentje met wat werk aan de dorpels bijvoorbeeld of aan het onderstel, d-riem, bumpers of de binnenbekleding. Gewoon een leuk sleutelprojectje waar weer een goede auto uit kan voortkomen, zonder complete restauratie.

Roken bij koude start, daar loop ik ook niet voor weg, mits ik een beetje kan inschatten wat het is en hoe het verholpen kan worden. Vandaar mijn vraag.
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

Vorige week ook nog een ander gezien: ook weer vieze, vette rook bij de koude start. Was deze: https://www.autofirst-smalbraak.nl/occa ... 6-sterling

Had in 2017 zijn laatste beurt gehad en sindsdien was er maar 3000 km mee gereden. Veel werk aan, teveel. Carrosserie was netjes, maar bij een krikpunt was de dorpel zichtbaar hersteld.
Pieter
MG-R Regular
Berichten: 79
Lid geworden op: vr dec 16, 2016 11:55 am
Woonplaats: Groningen

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Pieter »

Ja zoals wel vaker bij oudere luxe auto's is goedkoop duurkoop. Bij oud Rover dealers willen nog wel eens mooie exemplaren staan die daar ook altijd in onderhoud zijn geweest. Lijst met garages die nog onderdelen leverancier zijn van officiële Rover onderdelen:http://www.xpartcommunications.com/dist ... butors.pdf

Ik ben laatst bij Rovee Veenis geweest voor een andere Rover. Daar stond een op het oog mooie 75, ik heb deze niet uitgebreid bekeken maar is misschien iets voor jou: https://www.rovee-veenis.nl/occasions/r ... gallery-27

Succes met je zoektocht, de pareltjes zijn er nog wel en met goed zoeken rij je straks heerlijk rond.
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

Ja, die roomwitte heb ik gezien. Laatste ook nog ergens een Wedgewood bleu. Maar deze bedrijven maken de auto's vaak weer top (of ze zijn dat nog) en verkopen ze dan voor een hoge prijs.

Voor is mij daar geen lol aan te beleven, als hobbysleutelaar. Ik draai mij hand niet om voor wat werk, als het maar te doen is. Ook qua investeringen. De uren zijn voor mezelf. Maar misschien zijn hier weinig mensen die zelf sleutelen. Op het volvo850forum wemelde het daarvan, maar dat wordt het inmiddels behoorlijk stil.

Vandaar mijn vraag: moet je een rokende KV6 per definitie laten staan? Of is daar nog wel wat aan te redden, afhankelijk van de oorzaak?
Pieter
MG-R Regular
Berichten: 79
Lid geworden op: vr dec 16, 2016 11:55 am
Woonplaats: Groningen

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Pieter »

Ik durf je daar bij de kv6 geen antwoord op te geven. Er zijn hier zeker op het forum een aantal thuissleutellaars dus misschien even wachten tot dat hun antwoord geven. Er zijn een aantal Engelstalige forums voor de 75, daar is heel veel op vindbaar. https://www.mg-rover.org/ & https://www.the75andztclub.co.uk/forum/ Wat ik weet van de kv6 is dat als ze op het juiste moment hun onderhoud hebben gehad het hele fijne motoren zijn met een prachtig geluid.
Herman1977
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jul 03, 2019 10:19 pm
Woonplaats: Putten

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Herman1977 »

Wij rijden inmiddels bijna 5 jaar rond met onze 75 2.0 V6. Gekocht met 204.000 km voor € 1250.- , na de aankoop groot onderhoud gepleegd t.w. grote beurt, distributie riemen, remschijven en blokken, automaatbakolie vervangen en wat zaken die achterstallig waren. Dit was een investering van nog eens ca. € 1700.- maar vanaf die tijd onderhoud volgens het boekje gepleegd (immers een nieuwe auto krijgt ook onderhoud volgens het boekje) en tot op heden ruim 95.000 km verder nog altijd doet hij wat hij moet doen, zonder noemenswaardige zaken.

Olieverbruik is op een verversing van 15.000 km ongeveer 1 l en brandstof verbruik is op lange afstanden bij normale temperaturen (ca. 20 gr) 1:12. Ook nu zijn we net terug van vakantie en hebben een reis gemaakt door Noorwegen en Zweden (3900 km) zonder ook maar 1 enkel probleem.

Inmiddels zijn beide dorpels aan de achterzijde wel hersteld, maar dit mag ook na 23 jaar. Wat reiniging wel aan te bevelen is om de wielkuipen eens een keer los te halen en dan alles flinks schoon te spoelen. Ook onder de motorkap de afwateringsgaten te controleren, het kan namelijk voorkomen dat bij verstopping er water naar binnen komt hierdoor.

Wat betreft het zwaar roken van de motor bij koude start kan dit duiden op teveel olie in het inlaat spruitstuk, dit zuigt hij dan namelijk mee via de inlaat kleppen en gaat half verbrand door de uitlaat weer naar buiten. Reinigen van het inlaat spruitstuk helpt daarbij ook. Ik had dit namelijk bij de aankoop van mijn auto (was 15 jaar van dezelfde eigenaar geweest 75 plusser). Na nieuwe olie en reinigen was het euvel verholpen en tot op heden heeft dit probleem zich niet meer voorgedaan. Wel heb ik ongeveer 3 jaar geleden een vervangend inlaatspruitstuk gevonden en deze met gemodificeerde VIS motoren gemonteerd van een 45 V6 en deze zit inmiddels al weer ca. 60.000 gemonteerd en is nog steeds geruisloos. Meestal 1 x per jaar met de grote beurt gaat het spruitstuk er af en reinig ik het.

Kortom een hele betrouwbare auto, al is mijn motto wel "je doet het goed of je doet het niet'' en het goed doen kost soms wel geld. Maar over het algemeen zit ik op een kilometerprijs de afgelopen 90.000 km van ongeveer 14 cent en klaag daar absoluut niet over, Groot gedeelte doe ik overigens wel zelf aan de auto.
Marinus
MG-R Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: do jun 24, 2021 10:14 am
Woonplaats: Woerden

Re: Zwaar rokende KV6'en bij koude start: wat is het probleem?

Bericht door Marinus »

Hoe komt die olie in het inlaatspruitstuk? Afkomstig van een verstopte carterventilatie? Of veroorzaakt door korte stukjes rijden waardoor de olie vaker neerslaat in het spruitstuk door een op zich goed functionerende ventilatie?
Plaats reactie