Pagina 1 van 2

V6 momentjes

Geplaatst: do okt 15, 2020 9:48 am
door MARTIN
De meesten weten dat ik veel sleutel aan MG-Rover motoren met een voorliefde voor de V6 K-serie en de 4 cillinder K-serie.

Heb er al veel bevindingen over gedeeld.

Nu het volgende:

De V6 is erg gevoelig voor goed onderhoud.
Vooral de carterontluchting en de olie.
Over dat laatste wil ik iets delen wat ik steeds vaker tegen kom.
Onze auto's worden steeds ouder, en de onderhoudskosten drukken steeds harder op ons budget.
Het onderhoud schiet er vaak bij in omdat onze V6 gekocht worden door jonge mensen vanwege de lage prijs.
Jaartje rijden en weg ermee, vooral als ze horen wat een beurt kost met distributie wissel.

Vaak komt zo'n auto bij mij terecht of bij mede specialisten/kenners.

Koop je zo'n auto met een smeuïge lekkere V6
Reken er dan alvast minimaal 1000 euro bij voor achterstallig onderhoud.
Ben je handig?
Haal dan de carterpan er eens onderuit bij de volgende beurt.
Makkelijker dan je denkt.
Waarom ?

Zie onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet vormt zich in de loop der tijd een dikke laag stroop.
Klonters die los komen kunnen de ingang van de zeef (tijdelijk) blokkeren.
Ik denk dat er daarom zo veel blokken vastlopen of lagerschade oplopen.

Dit zie ik ook veel bij de 4 cillinder k-serie.

Dit specifieke blok had 180dkm gelopen en dus niet extreem veel.

Ga je dit doen in de toekomst?
Schoonmaken met wat benzine gaat uitstekend.
Bij montage niet vergeten er wat vloeibare olie/hitte bestendige sealant aan te brengen.

Mvg Martin

Re: V6 momentjes

Geplaatst: do okt 15, 2020 1:35 pm
door Theo
Beste Martin,

Allereerst heel veel dank voor deze informatie

Jij laat ons cq mij schrikken met dit soort foto’s en bijbehorende tekst.

Wat mij niet geheel duidelijk is is de oorzaak van deze zooi onderin de carterpan .
Niet of te laat olie verversen .? Verkeerde olie .? Zo ben ik onlangs op jou aanraden overgestapt van 5/40 naar 10/40 of een verstopte carterontluchting ?

Kan wel melden dat mijn Kv6 met 282300 km rijdt als een zonnetje met de aantekening dat dit exclusief kantelde zuigers is bij koude motor.
Echter zoals je zelf vaak aangeeft is dit laatste geen probleem.

Mvg Sceppie van der Theo

Re: V6 momentjes

Geplaatst: do okt 15, 2020 3:59 pm
door MARTIN
Niet of te laat olie verversen .? Verkeerde olie .?
Precies dit Theo

Had ik ff moeten vermelden inderdaad.
De KV6 heeft regelmatig verse olie nodig om goed te blijven functioneren (zoals elk blok)
1 x per jaar is een must ook al rij je maar 10dkm
Vele halen de interval van 25dkm toch niet meer.
Indien wel.... Vaker verversen natuurlijk.

Oorzaak is te lang doorrijden en bijvullen met andere olie.
Er zijn een paar hulpmiddelen om dit weg te krijgen.

Een motorflush (€€duur€€)
Of 100ml ATF Dex II toevoegen vlak voor de olie wissel.
Even warmrijden en olie aflaten.
Haalt veel sludge (vocht) weg.

Echter zien is geloven, dus een visuele check is op deze leeftijd/km stand beter.
Zeg vanaf 150 dkm een keer
En bij 300 dkm een keer.

Re: V6 momentjes

Geplaatst: do okt 15, 2020 4:26 pm
door Theo
Wederom dank voor bijdrage Martin.

Dan wordt mijn Mg Zs 180 goed behandeld .

Elk jaar een olieverversing en onlangs met een toevoeging van Bardahl.
De klepstoters waren bij koude start wat rumoerig, nu totaal stil .
Aanrader dus dat goedje van Bardahl .

Groetjes Theo

Re: V6 momentjes

Geplaatst: za okt 17, 2020 9:17 pm
door hugos
Dankjewel Martin daar ga ik spoedig werk van maken! Momenteel 323 Dkm ... Ik gebruik 10W40 en inderdaad dikwijls bijvullend omdat ie nogal wat olie verbruikt... :-(
Als je nog van die tips hebt... welkom!
Grts Hugos

Re: V6 momentjes

Geplaatst: za okt 17, 2020 9:19 pm
door hugos
@ Theo:

wat bedoel je precies met 'toevoeging van Bardahl'?
danke!
Hugo

Re: V6 momentjes

Geplaatst: za okt 17, 2020 9:33 pm
door Theo
Hallo Hugo.

Dit is de toevoeging met verbluffend resultaat.

https://www.bardahl.nl/product/1022-hyd ... iniger-nl/

Groetjes Theo

Re: V6 momentjes

Geplaatst: zo okt 18, 2020 8:41 am
door rofan
Top informatie! Ik wilde een dezer dagen toch mijn jaarlijkse olie beurt doen maar doe mijn carterpan ook meteen maar even , al loopt hij nog steeds als een zonnetje voorkomen is beter dan genezen.

Maar welk merk olie is nu het beste voor de geliefde KV6?
Gr.
Fred.

Re: V6 momentjes

Geplaatst: zo okt 18, 2020 10:10 am
door Theo
Graag gedaan.

Wat betreft merk olie, dat is een Martin vraag denk ik.
Als ik mij niet vergis gebruikt Terpstra waar mijn Zs in onderhoud is Castrol.

Groetjes

Re: V6 momentjes

Geplaatst: zo okt 18, 2020 5:35 pm
door hugos

Re: V6 momentjes

Geplaatst: zo okt 18, 2020 5:45 pm
door Theo
Denk het wel Hugo maar wacht even de reactie van Martin af.
Groetjes Theo

Re: V6 momentjes

Geplaatst: zo okt 18, 2020 11:33 pm
door MARTIN
Zolang de olie de specificatie A3/B4 heeft is het al vlug goed.
Ik gebruik zelf veel shell / kroon olie / en valvoline / Castrol.

Re: V6 momentjes

Geplaatst: ma okt 19, 2020 1:07 pm
door rofan
Is A3/B4 niet alleen voor diesel motoren?

Re: V6 momentjes

Geplaatst: ma okt 19, 2020 1:55 pm
door Theo
Dat gaat over het S of C letter
Groetjes

Re: V6 momentjes

Geplaatst: ma okt 19, 2020 6:54 pm
door rofan
top! weer wat geleerd, dankje.

Re: V6 momentjes

Geplaatst: ma okt 19, 2020 7:08 pm
door Theo
De S slaat op Benzine en Lpg en de C slaat op Diesel.
Na de S of C komt nog een letter , hoe hoger in het alfabet hoe moderner de olie
Voor mijn oldtimers bijvoorbeeld gebruik ik sf , dit zou niet goed gaan komen in mijn Mg Zs 180.
Groetjes Theo