V6 momentjes

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9511
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

V6 momentjes

Bericht door MARTIN »

De meesten weten dat ik veel sleutel aan MG-Rover motoren met een voorliefde voor de V6 K-serie en de 4 cillinder K-serie.

Heb er al veel bevindingen over gedeeld.

Nu het volgende:

De V6 is erg gevoelig voor goed onderhoud.
Vooral de carterontluchting en de olie.
Over dat laatste wil ik iets delen wat ik steeds vaker tegen kom.
Onze auto's worden steeds ouder, en de onderhoudskosten drukken steeds harder op ons budget.
Het onderhoud schiet er vaak bij in omdat onze V6 gekocht worden door jonge mensen vanwege de lage prijs.
Jaartje rijden en weg ermee, vooral als ze horen wat een beurt kost met distributie wissel.

Vaak komt zo'n auto bij mij terecht of bij mede specialisten/kenners.

Koop je zo'n auto met een smeuïge lekkere V6
Reken er dan alvast minimaal 1000 euro bij voor achterstallig onderhoud.
Ben je handig?
Haal dan de carterpan er eens onderuit bij de volgende beurt.
Makkelijker dan je denkt.
Waarom ?

Zie onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je ziet vormt zich in de loop der tijd een dikke laag stroop.
Klonters die los komen kunnen de ingang van de zeef (tijdelijk) blokkeren.
Ik denk dat er daarom zo veel blokken vastlopen of lagerschade oplopen.

Dit zie ik ook veel bij de 4 cillinder k-serie.

Dit specifieke blok had 180dkm gelopen en dus niet extreem veel.

Ga je dit doen in de toekomst?
Schoonmaken met wat benzine gaat uitstekend.
Bij montage niet vergeten er wat vloeibare olie/hitte bestendige sealant aan te brengen.

Mvg Martin
Afbeelding

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Beste Martin,

Allereerst heel veel dank voor deze informatie

Jij laat ons cq mij schrikken met dit soort foto’s en bijbehorende tekst.

Wat mij niet geheel duidelijk is is de oorzaak van deze zooi onderin de carterpan .
Niet of te laat olie verversen .? Verkeerde olie .? Zo ben ik onlangs op jou aanraden overgestapt van 5/40 naar 10/40 of een verstopte carterontluchting ?

Kan wel melden dat mijn Kv6 met 282300 km rijdt als een zonnetje met de aantekening dat dit exclusief kantelde zuigers is bij koude motor.
Echter zoals je zelf vaak aangeeft is dit laatste geen probleem.

Mvg Sceppie van der Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9511
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: V6 momentjes

Bericht door MARTIN »

Niet of te laat olie verversen .? Verkeerde olie .?
Precies dit Theo

Had ik ff moeten vermelden inderdaad.
De KV6 heeft regelmatig verse olie nodig om goed te blijven functioneren (zoals elk blok)
1 x per jaar is een must ook al rij je maar 10dkm
Vele halen de interval van 25dkm toch niet meer.
Indien wel.... Vaker verversen natuurlijk.

Oorzaak is te lang doorrijden en bijvullen met andere olie.
Er zijn een paar hulpmiddelen om dit weg te krijgen.

Een motorflush (€€duur€€)
Of 100ml ATF Dex II toevoegen vlak voor de olie wissel.
Even warmrijden en olie aflaten.
Haalt veel sludge (vocht) weg.

Echter zien is geloven, dus een visuele check is op deze leeftijd/km stand beter.
Zeg vanaf 150 dkm een keer
En bij 300 dkm een keer.
Afbeelding

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Wederom dank voor bijdrage Martin.

Dan wordt mijn Mg Zs 180 goed behandeld .

Elk jaar een olieverversing en onlangs met een toevoeging van Bardahl.
De klepstoters waren bij koude start wat rumoerig, nu totaal stil .
Aanrader dus dat goedje van Bardahl .

Groetjes Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

hugos
MG-R Addict
Berichten: 458
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: V6 momentjes

Bericht door hugos »

Dankjewel Martin daar ga ik spoedig werk van maken! Momenteel 323 Dkm ... Ik gebruik 10W40 en inderdaad dikwijls bijvullend omdat ie nogal wat olie verbruikt... :-(
Als je nog van die tips hebt... welkom!
Grts Hugos
Rover 75 2.5 V6 2001 man Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Afbeelding

hugos
MG-R Addict
Berichten: 458
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: V6 momentjes

Bericht door hugos »

@ Theo:

wat bedoel je precies met 'toevoeging van Bardahl'?
danke!
Hugo
Rover 75 2.5 V6 2001 man Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Afbeelding

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Hallo Hugo.

Dit is de toevoeging met verbluffend resultaat.

https://www.bardahl.nl/product/1022-hyd ... iniger-nl/

Groetjes Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

rofan
MG-R Addict
Berichten: 223
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: V6 momentjes

Bericht door rofan »

Top informatie! Ik wilde een dezer dagen toch mijn jaarlijkse olie beurt doen maar doe mijn carterpan ook meteen maar even , al loopt hij nog steeds als een zonnetje voorkomen is beter dan genezen.

Maar welk merk olie is nu het beste voor de geliefde KV6?
Gr.
Fred.

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Graag gedaan.

Wat betreft merk olie, dat is een Martin vraag denk ik.
Als ik mij niet vergis gebruikt Terpstra waar mijn Zs in onderhoud is Castrol.

Groetjes
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

hugos
MG-R Addict
Berichten: 458
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: V6 momentjes

Bericht door hugos »

Rover 75 2.5 V6 2001 man Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Afbeelding

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Denk het wel Hugo maar wacht even de reactie van Martin af.
Groetjes Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9511
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: V6 momentjes

Bericht door MARTIN »

Zolang de olie de specificatie A3/B4 heeft is het al vlug goed.
Ik gebruik zelf veel shell / kroon olie / en valvoline / Castrol.
Afbeelding

rofan
MG-R Addict
Berichten: 223
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: V6 momentjes

Bericht door rofan »

Is A3/B4 niet alleen voor diesel motoren?

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

Dat gaat over het S of C letter
Groetjes
Laatst gewijzigd door Theo op ma okt 19, 2020 7:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

rofan
MG-R Addict
Berichten: 223
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: V6 momentjes

Bericht door rofan »

top! weer wat geleerd, dankje.

Theo
MG-R Addict
Berichten: 461
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: V6 momentjes

Bericht door Theo »

De S slaat op Benzine en Lpg en de C slaat op Diesel.
Na de S of C komt nog een letter , hoe hoger in het alfabet hoe moderner de olie
Voor mijn oldtimers bijvoorbeeld gebruik ik sf , dit zou niet goed gaan komen in mijn Mg Zs 180.
Groetjes Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres

Plaats reactie