Heb er al veel bevindingen over gedeeld.
Nu het volgende:
De V6 is erg gevoelig voor goed onderhoud.
Vooral de carterontluchting en de olie.
Over dat laatste wil ik iets delen wat ik steeds vaker tegen kom.
Onze auto's worden steeds ouder, en de onderhoudskosten drukken steeds harder op ons budget.
Het onderhoud schiet er vaak bij in omdat onze V6 gekocht worden door jonge mensen vanwege de lage prijs.
Jaartje rijden en weg ermee, vooral als ze horen wat een beurt kost met distributie wissel.
Vaak komt zo'n auto bij mij terecht of bij mede specialisten/kenners.
Koop je zo'n auto met een smeuïge lekkere V6
Reken er dan alvast minimaal 1000 euro bij voor achterstallig onderhoud.
Ben je handig?
Haal dan de carterpan er eens onderuit bij de volgende beurt.
Makkelijker dan je denkt.
Waarom ?
Zie onderstaande foto's.




Zoals je ziet vormt zich in de loop der tijd een dikke laag stroop.
Klonters die los komen kunnen de ingang van de zeef (tijdelijk) blokkeren.
Ik denk dat er daarom zo veel blokken vastlopen of lagerschade oplopen.
Dit zie ik ook veel bij de 4 cillinder k-serie.
Dit specifieke blok had 180dkm gelopen en dus niet extreem veel.
Ga je dit doen in de toekomst?
Schoonmaken met wat benzine gaat uitstekend.
Bij montage niet vergeten er wat vloeibare olie/hitte bestendige sealant aan te brengen.
Mvg Martin