Sigaretten aansteker koffer

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
fkoper
MG-R Fanatic
Berichten: 105
Lid geworden op: za okt 24, 2015 11:01 pm
Woonplaats: Beuningen

Sigaretten aansteker koffer

Bericht door fkoper »

Hallo
Hoe kan ik een aansluiting maken in de koffer voor sigaretten aansteker?
( Ivm koelbox)
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Sigaretten aansteker koffer

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: als je handig ben kan je dat zelf doen.
Zijn zat aansluitingen te koop.
De voeding kan je van de constant draad van de trekhaak pakken(indien aanwezig) of extra kabel naar accu leggen.
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Sigaretten aansteker koffer

Bericht door Frankieboy »

Doe het zelf actie is idd. vrij makkelijk te doen!

Als je hem niet op de trekhaak hebt zitten (de meeste hebben die aansluiting niet)...dan moet je de nieuwe kabel echt met een zwevende zekering goed zekeren bij de accuklem. Dit voorkomt brand bij een kortsluiting. Trek de draad nooit buiten het interieur van de auto om. Daar is hij te kwetsbaar. Zorg dat als je hem dus door het interieur trekt. Meestal doe je dat aan de buitenzijde van de linker of rechter stoel onder de vloerbedekking via de zijpanelen van de achterbank naar de kofferruimte. Kies voor een extra dikke draad met een flinke liefst rode isolatie-mantel. Rood is immers een plusdraad en de dikte van de binnendraad is belangrijk voor voldoende aanvoer van stroomgebruik (kijk naar Wattage) van de koelbox die best veel stroom gebruikt. De dikte van de kunststof buitenmantel is natuurlijk ter voorkoming van kortsluiting. Zorg daarom dat de kabel niet in contact komt met klemmend metaal. Zorg dat je sigaretten aansteker een vast montage ophangpunt in de kofferbak heeft. Anders krijg je kortsluiting en isoleer alles goed en degelijk aan de pluszijde.

Ik raad bij een koelbox aan, om je plusdraad via het contact te schakelen. Waarom..... Je loopt even bij de auto weg en vergeet de koelboxdraad uit de sigaretten aansteker te trekken. Afhankelijk van je accu loopt deze van een kwartier tot een half uur helemaal leeg.
Sluit je draad daarom niet op de accu aan, maar op het zekeringenblok onder het dashboard kastje. Gewoon even via het instructieboekje kijken waar de zekering van de sigaretten aansteker zit...en bij de stroomaanvoer zijde van de zekering een degelijke aftakking met een zwevende zekering maken en alles zodanig isoleren dat alles veilig is tegen kortsluiting (liefst solderen). Fabrikanten maken zekeringenblokken bewust zonder uitbreidingsmogelijkheden dus je zult er geen kabelschoen-opsteek-mogelijkheid vinden. In dit geval is het makkelijker om de plusdraad via de rechterzijde van het interieur te trekken.
Benodigdheden zijn oa. een universeelmeter of controlelampje voor de spanning te meten, een soldeerbout, Isolatieband en T-raps....

Succes! :)
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Sigaretten aansteker koffer

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: :thumb: De uitgebreide versie
Afbeelding
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Sigaretten aansteker koffer

Bericht door Frankieboy »

Precies. Ik lees bijna dagelijks op Engelse MG ZT/Rover 75 fora compleet met fotoreeksen...en daar steek je ook echt wat van op! :shock: :D
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Sigaretten aansteker koffer

Bericht door Theo »

Mocht je geen degelijk contradeel aansluiting kunnen vinden dan denk ik dat ik die nog wel heb .
Het valt mij namelijk op dat er mega veel rotzooi te koop is en dat het soms een crime is om iets degelijks te vinden .
Groet Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Plaats reactie