oplopende temperatuur 75 2.5 V6

75 en 75 Tourer
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Beste allemaal,

Nav mijn probleem met koelvloeistof, zie vorige posts, heb ik nog een probleempje.
Als het koud wordt wil mijn vrouw niet mee, want ze heeft het zo koud. Constateer ik dat mijn linkerkant warm is en haar rechterkant ijskoud.
Voormalige Rover dealer zei: electronische klepjes werken niet. We zullen een deel moeten slopen om erbij te kunnen. Is wel minimaal een dag werk.
Had ik dus geen zin in. Nu lees ik op dit forum dat het zo maar zou kunnen zijn dat er vuil in de kachelradiator zit. Forum advies: Als je de slagen los haalt en tegengesteld aan de stroomrichting met de tuinslang spoelt, eventueel met of zonder vaatwasmachinewasmiddel, het euvel weleens verholpen zou kunnen zijn. Maar is de kachelradiator geen onderdeel van het totale koelsysteem? Dan loop ik weer de kans op een luchtbel in het systeem. Of is er een eenvoudige manier.

Ik hou me aanbevolen.

Met groet Anton
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door MARTIN »

1e ontluchting nippel zit rechts naast het blok,
de slang die van rechtsonder de radiateur naar boven komt , en in de bocht richting zijkant blok zie een zwart gekarteld schijfje zitten.
dat is de ontluchtingsnippel.
linksom losdraaien .

2e garage heeft gelijk, spoelen zal niet helpen.
het is een klep die electriesch gestuurd word.
Afbeelding
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Beste Anton, Martin, Frank & Fred,

Mijn conclusie tot dusver:

Het expansie tankje zit te laag gemonteerd..? Zo ook zit de ontluchtingsnippel in de radiateurslang op een wat lager laag niveau. Niet echt gemakkelijk krijg je het systeem hiermee luchtbel vrij. Frankieboy geeft daarentegen een prachtige verhandeling in deze topic als tweede die reageert na Anton. ‘t Is even lezen maar zeer de moeite waard. Het gaat overigens bij Frank wel over een 1.8 blok, wellicht is bij nader onderzoek de situatie anders bij een KV6 blok.

Na verder onderzoek geef ik later de resultaten...

Hij heeft zelf een ontluchtingsnippel gecreëerd op het hoogste punt en de expansietank naar ook een hoger niveau verplaatst zodat je het systeem gemakkelijk zelf kunt bemannen op de juiste wijze naast die van de professionele en minder makkelijke vacuüm methode.

Wellicht zal Frank meer in detail hierop ook nog wel reageren...
Laatst gewijzigd door A class of its own op za mei 04, 2019 7:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Ja Raymond, want hoe kunnen we dit bij de V6 realiseren.
We wachten op Frank.
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Frankieboy »

Vervolg:
Inderdaad..deze topic gaat over het V6 blok en niet over mijn jarenlange ervaring met het 4 cilinder K1.8 blok. Het feit dat ik inhaakte is als volgt. Ook al heeft het 6 cilinderblok wellicht wat meer koelingsruimte rond de zuigerbussen....Ik verwacht nl. parallellen met de koeltechnische problemen van deze door Rover zelf geproduceerde motorblokken in het algemeen. Vandaar dat ik eigenlijk ook vroeg naar kennis-ervaringen van de 6 cilinder eigenaren over dit onderwerp. De kluwen van waterslangen voor alle R75 motorblokken maakt het optisch volgen van koelwaterstromen praktisch onmogelijk en er zijn gelukkig online schema's te vinden waarin je het een en ander in kleuren beter kunt volgen. Je zult zien dat alles net anders loopt dan je verwachtte. Keilwaterstromen van onder naar boven zijn geen uitzondering ECHT!

Oplossing voor (algemeen) makkelijk op het hoogste punt ontluchten!
Ik ondervond dat bij mijn blok de standaard ontluchtingsnippel (rechts naast het blok) lager zat dan die van de kachelslangen aansluitingen richting schutbord. En dus is het eigenlijk een betere plek om daar bij de kachelslang uitgang een ontluchtingsnippel tussen te plaatsen. Verwarming op hoogst zetten (is sowieso noodzakelijk bij ontluchten) en je hebt de ideale situatie om alle ongewenste lucht te verwijderen. Sommige Aziatische automerken hebben zo'n losse kachelslang-doorvoerstukje met een ontluchtingsnippel. Bij specifieke Aziatische autoslopen weten ze dat merk type auto wel te vinden. Een Toyota dealer heeft zoiets niet standaard op voorraad liggen.

Daarmee heb je per definitie nog geen luchtbel uit je cilinderkop gehaald.
Feit is dus dat je eigenlijk in ieder motorblok op het hoogste punt (cilinderkop) een ontluchtingsnippel zou moeten hebben.
Je kunt hiervoor Let op! van het 4 cilinderblok!! het kleine koelwateraansluitpunt links op het inlaatspruitstuk benutten door daar een kunststof T stukje met uitloopslangetje tussen te zetten. Natuurlijk de nodige kleine klemmetjes aanschaffen en alles monteren maar uiteindelijk b.v. met een massieve pen (afgezaagde bout) het korte koelwaterslangetje afsluiten. Slangklemmetje erom het en klaar is de extra ontluchtings-mogelijkheid. Uiteraard nooit ontluchten als de motor kokend heet is. Dat spreekt vanzelf.

Ik ben voor een twee in een oplossing gegaan! Het gesloten koelsysteem.
Rover heeft zelf voor een open koelsysteem gekozen en dat was in mijn ogen geen goede set.
Ik heb van een oudere Renault een wit doorzichtig expansievat van ca. 20 cm hoog gekocht waar een onderaansluitpunt voor een dunne slang op zit zodat hij altijd naar het laagste punt kan leeglopen. Zo'n expansievat heeft ook een vuldop die overmatige druk laat ontsnappen maar zal dit niet snel hoeven doen. Ik heb dit vat met een beugel op het hoogste punt links van het midden net onder de motorkap gemonteerd. Vervolgens verbonden met een zelf geplaatst kunststof T-stukje dat ik op het dichtst bijzijnde punt heb aangesloten van de dunne koelwater aansluitpunt.... ** :slotje2: links bij het inlaatspruitstuk Let op! van het 4 cilinderblok!! Nu ontlucht de motor altijd en automatisch. En kun je het koelwaterniveau optisch bijhouden.

Daarnaast moet er een oplossing gemaakt worden voor de afsluit/overdrukdop van het bestaande ondoorzichtige koelwater expansievat dat veel te laag zit... en die de nodige roulatie van het koelwater (nu deel van het gesloten koelsysteem) tegenhoudt. Dop de in/uitgang van de dunne slang aansluiting bij de vuldop goed af en zorg voor een nieuwe open aansluiting hoog mogelijk in het expansievat voor de dunne roulatieslang die toch echt een functie heeft. Ik heb zelf een totaal andere vuldop gemonteerd met sigaflex kit (geweldig hoogwaardig spul). Wie de bestaande vuldop wil behouden doet er goed aan om deze aan de binnenzijde goed dicht te kitten omdat we geen overdruk op twee plekken willen laten weglopen. Je kiest in dit geval voor de overdrukregeling op het hoge alternatieve doorzichtige expansievat.

** :slotje2: Let op! Draai voor de zekerheid dit aansluitpunt even los met een pijpsleutel of lange dopsleutel. Dit is een nippel en het kogeltje zot vaak vast met roest en drap. Dus gangbaar maken is van belang. Ik heb zelf het ivm. het gesloten koelsysteem het kogeltje verwijderd.

Wie het koelsysteem optimaal wil laten werken kiest zoals eerder gezegd voor de externe druk en temperatuurgevoelige PRT thermostaat. Deze R75 modificatie was al veel langer standaard bij de Freelander. De bestaande thermostaat achter de waterpomp moet dan verwijderd worden.

Succes!
Laatst gewijzigd door Frankieboy op zo mei 05, 2019 8:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Beste Frank,

Hartelijk dank voor je uitgebreide uiteenzetting dat eigenlijk een soort handleiding is geworden.
Ik denk dat Raymond hier ook blij mee is.
Ik ga het bestuderen met een technicus want dat ben ik niet.
Mag ik een keertje bij je langskomen? Ik kom een keer per maand in Hilversum dus dat zou ik dan kunnen combineren.
Ik hou je op de hoogte van mijn verdere ontwikkelingen, maar voorlopig heeft het vacuüm vullen van onder af aan goed gewerkt.

Fijn weekend, Anton
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Frankieboy »

Je bent altijd welkom!

Ja je kunt het gefaceerd doen want het is natuurlijk wel een karwei maar zeer zeker de moeite waard.
Begin eens met een slangenset (Rover modificatie) via Ebay te kopen. Ik heb hier nog een goede gebruikte slangenset liggen voor een externe PRT thermostaat. Dan heb je al een verbetering!

Feitelijk is het lastigste dat bestaande expantievat van een kleine wartel voor een dunne slangaansluiting te voorzien. En de vuldop van zijn overdrukfunctie te ontdoen, waardoor je daar alleen maar een kijkgaatje hebt en je de zelf inwendig afgedichte vuldop echt volledig kunt afsluiten.

Het lijkt er op dat Rover zijn 75 model inspireerde op blijvend garageonderhoud. En dan nog liefst bij een Rover dealer.

Voor de K1.8 motor die aan de kleine is voor het gewicht van de auto, was dat de goden verzoeken.

groet,

Frank
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Beste Frank,

Eveneens hartelijk dank voor je vervolg bijdrage, best wel een complexe materie aan het worden. Desalniettemin probeer ik wel het hoofd "koel" te houden... :D

Allereerst ben ik mij aan het concentreren op de in en outs van de KV6 v.w.b. de koeleigenschappen, zoals ik al eerder meldde laat ik van mij horen als er resultaten boven water komen. Wat ik tot dusver met je deel is dat ook het expansietankje van de KV6 wat hoger gemonteerd had/zou kunnen worden vermits er plek is..?
Wat ik ook heb gevonden, voor de "time being", is de officiële KV6 vul e/o navulmethode door MGR voorgeschreven. Ik voeg hem hierbij toe voor jullie:

1. Breng Loctite 242 aan op de eerste drie schroefdraden van de aftapplug van het cilinderblok. Draai aan tot 20 Nm.

2. Verwijder de ontluchtingsschroef van de radiateurslang.

3. Verwijder de bout waarmee het expansievat is bevestigd en til deze zo hoog mogelijk op, ongeveer 125 mm. Dit is nu het hoogste punt van het systeem!

4. Vul nu rustig het koelsysteem (inhoud +/- 7.5 liter) tot een niveau van de hals van de expansietank zodat er een gestage stroom koelvloeistof uit het ontluchtingsschroefgat van de radiateurslang komt. Breng nu de ontluchtingsschroef van de slang weer aan en draai deze vast.

5. Vul de expansietank (nog steeds in opgetilde positie) verder af totdat het niveau de nek bereikt en blijft stilstaan. Breng de tank weer aan op de carrosserie en draai de bout aan tot 5 Nm.

6. Start de motor in en schakel de ECON-knop in om de airconditioning uit te schakelen (dit om te voorkomen dat de ventilator van de radiateur continue in werking treedt).

7. Met expansietankdop eraf, de motor laten lopen bij 1.500 - 2.500 rpm, zo nodig nog wat navullen om het koelvloeistofniveau vlak onder de expansietankhals te krijgen. Pas wanneer het niveau begint te stijgen weer de dop monteren.

8. Laat de motor met hetzelfde toerental draaien totdat de radiateurventilator start, en verminder vervolgens tot stationair totdat hij stopt (in praktijk is dit misschien niet haalbaar, stel in dat geval vast dat de motor meer dan 90 ° heeft bereikt, indien mogelijk door de IPK-diagnose te activeren).

9. Laat de motor ten minste 30 minuten afkoelen en vul de expansietank zo nodig niet hoger dan de markering 'MAX'. Als dit niet zichtbaar is, verwijdert u het koelmiddel totdat dit wel zo is (in praktijk zal het bijvullen na een reis van drie of vier keer nodig zijn).

Wellicht draagt dit bij tot een voorlopige edoch eenvoudige verbetering...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Dank je wel Raymond.
Erg handig op dit ter beschikking te hebben.
Ongelofelijk dat Rover dit wel met MG bezitters heeft gecommuniceerd en niet met Rover rijders.
Op dit moment rijdt mijn Rover zonder enig probleem. Gisteren weer een stuk probleemloos gereden.
Met groet, Anton
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Fijn om te horen dat tot dusver alles prima gaat en dat je zorgeloos van het rijden kunt genieten... O ja Anton, MGR staat voor MG & Rover tesamen! 😉
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Beste Allemaal,

Zoals beloofd hierbij even een update over het "luchtbel/koelvloeistof" vraagstuk.

Voordat ik verscheidene, door Frank z'n wel gewaardeerde adviezen/modificaties, zou gaan uitvoeren allereerst gekozen voor de volgende methode. Niet geheel afdoende maar echter wel een poging in de goeie richting. Diverse malen na een aantal ritten (5x) de vuldop, met warme motor, van de header tank verwijderd. Eerst ontsnapt dan de druk in het systeem waarna er een duidelijk gorgelend geluid hoorbaar is, lucht wat ontsnapt dus...

Het tankje daarna gedemonteerd, 10 cm opgelicht en enigszins bijgevuld. Moeilijk zichtbaar te peilen niveau v.w.b. de inwendige min/max tekens, eenmaal op het max teken aangekomen zegt je gevoel dat er misschien wel wat te weinig in zit... Maar een merkteken is een merkteken nietwaar?

Het vervolgplan is om deze procedure nog wat keren te herhalen om zo een optimaal als mogelijk resultaat te behalen. Ben nog in conclaaf hoe en waar een eventuele ontluchtingsnippel op een zo hoog mogelijk punt te realiseren is op mijn KV6 motor. Wel is het zo dat door tal van discussies op dit Forum ik zover ben dat m'n "klacht", het snel aanslaan van de koelventilator, in tegenstelling tot voorheen deze nu niet meer zo snel aan slaat... ;)

Kortom, wel een stapje verder!
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door rofan »

Misschien een beetje een beun vraag maar als je de voorkant van de auto flink schuin zet zodat het expansievat het hoogste punt word heb je dan ook niet het gewenste effect dat de lucht verdwijnt?
gr.
Fred.
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Je hebt hier een punt Fred, zeker het proberen waard! Laat je mijn ervaringen hierna weten...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6 ROOD ALARM

Bericht door Anton de Vilder »

Ik dacht dat we het lek boven water hadden. Maar helaas, gisteren na zo'n 400 km probleemloos gereden te hebben sloeg de temp meter weer op hol. Gelijk aan de vorige keer. Radeloos wordt als je dat weer ziet gebeuren.
Is dus de vraag, trekt ze ergens luncht naar binnen, want na het vacuüm vullen zou er geen lucht meer in kunnen zitten. En probleemloos 400 km gereden.
Nu herinner ik me dat je vroeger een koelsysteem af moest persen onder druk. Ik dacht dat tegenwoordig met de moderne motoren niet meer nodig is dus daar zou het niet ik kunnen zitten.

Wie oh wie geeft licht in deze duisternis?????
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Vervelend Anton, heel vervelend... Hoe zit het met je koelvloeistofniveau, gemeten met afgekoelde motor en afgelezen aan de zijkant van de expansietank. Het makkelijkst gaat dit bij schemerlicht wanneer je een lampje (van je telefoon bijv.) rechtsboven op het tankje houdt!
Laatst gewijzigd door A class of its own op zo mei 12, 2019 9:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door rofan »

heb je ook al gekeken of de temperatuursensor niet helemaal meer werkt zo als zou moeten, en zou als het expansievat leeg is dit niet komen omdat de luchtbel uit de cilinderkop verdwijnt :think:
gr.
Fred
Plaats reactie