Pagina 1 van 4

oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: do apr 25, 2019 2:57 pm
door Anton de Vilder
Beste allemaal,
Ik heb een eigenaardig probleem. Vrijdag reed ik weg en na ca. 75 km liep plotseling de temperatuurmeter op. In het control schermpje, boven midden, flitste heel even de temperatuurmeter op. De temperatuurmeter links liep na enige tijd weer terug en ging toen jojojen. Toen ik terug moest exact hetzelfde. Weer na ca. 70 km begon het verhaal. Na enige KM´s bleef de temperatuurmeter op rood staan. Ben toen gestopt omdat ik ervan uit ging dat er een probleem met het koelwater was. Wellicht ergens een lekje waardoor verlies. Maar toen ik na enige tijd de radiateurdop ervan af haalde stond het koelwater exact iets boven MAX. En het water kookte ook niet toen ik gestopt was.
Na enige tijd doorgereden met hetzelfde probleem en gelukkig toch de thuishaven bereikt. Mijn garage weet het niet. Zegt dat de termostaat gewoon open gaat. Dat wist ik ook al anders rij je niet 70 km zonder probleem.
Ze zeiden natuurlijk meteen dat het een lekke koppakking kon zijn, maar dat heb ik weggewuifd want het is geen 4 cilinder, die hadden toch dat probleem, en ze verliest ook geen koelwater.
Wie weet welk probleem hieraan ten grondslag ligt.
Alvast veel dank voor jullie reacties.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: vr apr 26, 2019 1:23 am
door Frankieboy
De 4 cil heeft idd vaak snel een lekke koppakking. Maar de 6 cilinders die ik met een lekke koppakking aangeboden heb zien staan (en op sloperijen staan) zijn ook talrijk. Het probleem ontstaat vaak bij een niet meer garage onderhouden auto. Men vult dan het koelwater bij zoals bij de gemiddelde auto....En daar zit em de kneep! Alleen de BMW dieselmotor en de V8 motor kent deze malaise niet....
Zorg daarom dat je het koelsysteem vult zoals dat in het garageboek voor de Rover 75 staat beschreven. En dat is niet bij de radiateurschroefdop zoals je zou vermoeden. Als de motor goed heet geweest is, ontaat er al snel een luchtbel in de cilinderkop. Vanaf de radiateurdop bijvullen zorgt niet dat die luchtbel verdwijnt. Dan zit je in een vicieuze circel van opnieuw weer heetlopen en zo ontstaat weer makkelijker een echte lekke koppakking. Vul dus het koelwater van onderen af aan en trek het met vacuum naar boven. Alleen dan doorbreek je de vicieuze cirkel van luchtbellen in de cilinderkop(pen) en dus opnieuw heetlopen. Probleem is natuurlijk dat zelfs de meest handy mensen thuis niet zo'n koelwater bijvul systeem hebben staan. Ik ook niet. En ik wil niet steeds naar de garage om op een mogelijke luchtbel te laten controleren.
Er zit een ontluchttingsnippel op een radiareurslang. Maar die zit niet op hoogte (en communniceerd niet) met de bovenste koelruimte(n) in de cilinderkop. Zelf ontluchten van de cilinderkop is dus standaard eigenlijk niet goed mogelijk. Ik heb dus op mijn 4 cil een T stukje met een extra onluchtingnippel op de dunne bovenste koelwaterslang van de cilinderkop geplaatst. En zo kan ik dat nu zelf regelen. En dat voorkomt dus weer opnieuw een lekke koppakking.
Daarnaast heb ik een redelijk doorzichtig overloopreservoir op het hoogste punt zelf onder de motorkap geplaatst en zo hou ik keurig netjes en zichtbaar de stand van het koelwater bij. Het originele reservoir laat namelijk van buitenaf niets zien van het inwendige koelwaterniveau.
Er is ooit een externe thermostaat modificate set met bijpassende slangen op de markt gekomen die de waterdoorstroming beter reguleert. Ik heb deze zelf met een temperatuurgevoelige maar tevens ook drukgevoelige thermostaat (PRT thermostat) gemonteerd. Het is de inverstering waard. MG ZT / R75 PRESSURE RELIEF THERMOSTAT ( GENUINE MG ROVER ) PEM101021 Je kunt het een en ander vaak op Ebay aangeboden zien staan. Je moet dan wel de oude thermostaat verwijderen. Good riddens.... :dance:

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: vr apr 26, 2019 2:21 pm
door Anton de Vilder
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Dit zou inderdaad weleens de oplossing voor het probleem kunnen zijn.
Ik zal het doormailen aan mijn garage, waar ze momenteel staat, en je op de hoogte houden. Met groet, Anton

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: vr apr 26, 2019 3:59 pm
door Frankieboy
Nog even voor de leesgrage eigenaren van de K 1.8 4 cilinder motoren.

De K 1.8 motor is zeer efficient en licht gebouwd. D.w.z. dit blok is werkelijk nergens overgecompenseerd en dus....waarmogelijk voorzien van aluminium en verder is dit blok daardoor wat qua koelwaterdoorstroming betreft licht onderbemeten voor een auto van meer dan 1300 kg. Met andere woorden. Alles moet meezitten en de geforceerde koeling is in het zomerse stadsverkeer bepaald geen overbodige luxe. Ikzelf zet mijn verwarming zomer en winter standaard op automatisch. Dat houdt de koelfan altijd lichtjes aan, waardoor een opeens harder draaiende ventilatiefan door een (te hete radiateur) eigenlijk meestal wordt voorkomen. Wie het onderblokje zonder cilinderkop ziet staan heeft respect voor die 120 pk m.b.t. de standaarduitvoering en 150 pk voor de turbo-uitvoering die Rover hieruit weet te halen.

Deze motoren zijn vanaf fabriek (onder de losse zuigerbussen) voorzien van een hoogwaardige flexibele kitlaag. Deze kitlaag dicht goed en afdoende af en biedt normaal en zelfs tot redelijk hoge temperaturen een goede afdichting. Als u met deze motor toch meerdere kilometers met weinig of zonder koelwater tot de eerstkomende benzienepomp heeft doorgereden, dan gaat die zuigerbus roodgloeiend op de kitlaag inbakken en verdwijnt door die verbranding de flexibiliteit. Bedenk daarbij dat de zuigerbus tijdens dit enorme hitteproces behoorlijk uitzet. En je begrijpt wel dat je toedeloe kunt zeggen tegen de afdichting die de zuigerbus na afkoeling niet meer van onderen af terug omhoogdrukt tegen de cilinderkop cq. koppakking. Let op! Deze schade is onherstelbaar!!! In dit geval gaat de koppakking toch al snel lekken omdat zoals gezegd de zuigerbus niet meer door de flexibele kitlaag omhoogedrukt wordt. Het gevolg is dat de koppakking niet meer voldoende kan afdichten dus constant afgifte van luchtbellen in het koelwater.

Hoe constateer je dat dit reeds gebeurd is....of dat je nog een kans maakt dat je met evt. kop-afvlakken...een nieuwe meerlagen koppakking en bijgaande onderdelen zoals een bouten/onderframe, distributieriem en evt. nieuwe waterpomp e.d. kunt volstaan.

Verwijder spruitstukken distributieriem en kopbouten. Til de cilinderkop van het onderblok. Pak een onversleten lineaal of "rei" en leg die over de zuigerbussen en de rand van het onderblok. Pak een voelermaat en probeer met een tiende millimeter onder de rand van het onderblok en de rei te komen. Lukt dat dan mag je van geluk spreken want de zuigerbussen moeten dus iets boven de rand van het onderblok uitkomen.

Staan de zuigerbussen op één hoogte van de bovenzijde van het onderblok dan wordt het al lastig want bij de eerste de beste heetloper maak je al weer versneld kans op een lekke koppakking.

Staan de zuigerbussen net 0.1 mm onder de rand van het onderblok dan is het einde verhaal onderblok! Revisie is helaas niet mogelijk. De kit is uniek en je zult gewoon moeten uitkijken naar een goed onderblok of compleet goed werkend motorblok.

Met doorgezakte zuigerbussen ga je vaak de kleppen horen want de cilinderkop wordt centraal iets meer naar de zuigers toegetrokken en dit is met de hydraulische klepstoters niet weg te krijgen of op te vangen. De motor klinkt dan als een oude dieselmotor.

Laat je niet door bovenstaande uitleg negatief beïnvloeden in je keuze tot Rover 75 rijden. Er rijden op dit moment misschien wel 80.000 tot 140.000 Rovers MG's Freelanders en Lotus Elise en op de weg in Europa en die rijden prima. De turbo uitvoering van de K.18 bleek qua levenduur ook geen extra problemen voor het standaard blok op te leveren. En dat is ook wel iets om ook te beseffen. Houdt het hoofd dus koel! :oops:

________

Wie kan vertellen of deze bovenstaande uitleg ook voor de V6 motoren geldt??? Graag uw reactie...

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: za apr 27, 2019 7:56 am
door A class of its own
Beste Anton, Frank en alle andere Enthousiasten,

Wat één enkele, edoch zinnige opmerking, al dan niet kan los maken...

Blij ben ik als KV6 rijder met deze complexe methode en uitleg t.b.v. het enige juiste bijvullen ter voorkoming van hoofd c.q. "kopzorgen". Wat ik in een gerelateerd geval als het mijne afvraag, waarom slaat tijdens het rijden met zowel lage als hogere buitentemperaturen de koelventilator redelijk snel aan? Hierbij geeft de temperatuur meter gewoon normale "midden" waarde aan met een KV6 motor die 45.000 km heeft gelopen. Herkennen jullie dit als een normaal patroon..? Zo niet zouden de volgende mogelijkheden dan misschien van toepassing kunnen zijn?

- een overgevoelige temperatuurvoeler met een te lage weerstand..?
- de "bekende" misschien wel aanwezige luchtbel..?
- te weinig koelvloeistof in het moeilijk bij te vullen systeem..?

Of is er misschien wel niets aan de hand en maak ik mij onterecht zorg. Kortom, niet geschoten is altijd mis...

Nieuwsgierig naar jullie reactie(s)! :roll:

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: za apr 27, 2019 2:18 pm
door Anton de Vilder
Beste Raymond,

Eerlijk gezegd heb ik er nooit zo op gelet.
Als je normaal rijdt dan hoor je de motor nauwelijks dus laat staan de fan.
Ik al er eens goed op gaan letten zodra het gevacumeerd verversen van het koelwater is gelukt.
Met groet, Anton

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: zo apr 28, 2019 7:04 am
door A class of its own
Beste Anton,

Inderdaad is het iets, de ventilator, wat mij tijdens het rijden ook niet zo opvalt. Maar meer na thuiskomst van een rit bijvoorbeeld schakelt meteen de ventilator aan, zo ook bij stilstand voor het inparkeren van de garage bijvoorbeeld...

Succes met je bijvulling e/o verversing volgens het boekje, ben benieuwd naar je reactie later!

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: di apr 30, 2019 9:50 am
door Anton de Vilder
Vandaag is de eigenaar van de garage weer terug. Vanmiddag ga ik even langs om deze oplossing met hem te bespreken. Kijken of hij inderdaad de spulletjes heeft om vacuum te vullen.
Overigens staat in mijn handleiding dat je koelwater gewoon van bovenaf kan bijvullen. How wonder.

Als ik stop dat draait de fan inderdaad op volle toeren en na enige tijd stopt die weer automatisch. Heeft ze altijd gedaan en naar ik begrepen heb van de monteur die 4 jaar geleden een andere fan met toebehoren heeft gemonteerd moet dat ook. Dus daar is niets mis mee.

Ik hou jullie op de hoogte en met dank voor jullie positief meedenken.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: di apr 30, 2019 8:11 pm
door MARTIN
:mrgreen: als je airco aanstaat gebeurt dat automatisch.
zet de airco eens uit , en je zal merken dat er geen fan draait.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: di apr 30, 2019 9:02 pm
door A class of its own
Anton,
Aan de hand van jouw laatste topic zouden we er van uit kunnen gaan dat mijn “ondervinding” als normaal beschouwd kan worden..?
V.w.b. het verschil in bijvullen van de koelvloeistof volgens het boekje t.o.v. het zgn. vacuümmeren zou het zomaar kunnen zijn dat er door MGR op een later tijdstip een update is gedaan t.o.v. de methode uit het handboek. Over een gelijksoortig update voorval heb ik ook al eens MGR topic geschreven over het oliepeilen, zie evt. elders op dit forum onder: Oliepeil controle KV6 motor.

Martin,
Ben het met je eens dat met airco ingeschakeld het fan toerental op “volle” kracht draait... In een geval als bij mij, met de airco uit, gaat de koelfan spontaan aan en na enige tijd vanzelf weer uit. Eigenlijk zoals Anton zojuist in z’n laatste posting omschrijft...

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: di apr 30, 2019 9:51 pm
door MARTIN
:mrgreen: als de airco uit is , en de motor koud, en als je dan de motor start en de fan begint gelijk te koelen.
dan is de weerstand waarschijnlijk kapot,

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: wo mei 01, 2019 6:18 am
door A class of its own
Bedankt voor ook deze reactie Martin! Dit nemen we eveneens mee in onze controle.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: do mei 02, 2019 3:30 pm
door Anton de Vilder
Dinsdagmiddag eindelijk eens even rustig kunnen praten met mijn garagist. Geloofde helemaal niets van het verhaal over het zgn. vacuüm vullen. Bleef maar zeuren over de koppakking of de thermostaat. Heb aan hem gevraagd om eens te starten met koude motor en dan goed op te letten hoe ze loopt. 4, 5 of 6 pitten. Met 4 of 5 pitten zou hij gelijk kunnen hebben. Heb hem de opdracht gegeven om het systeem gewoon met het zgn. vacuümmeren van onderen af aan te vullen. Dat heeft hij gisterenmiddag gedaan. Hij vertelde me toen dat bij koude start de motor onmiddellijk goed loopt. Op 6 pitten dus. Hij ging nu dus gewoon twijfelen. Dat wijst dus ook niet op een lekke koppakking.

Vanmiddag ben ik met mijn Rover gaan rijden. Gewoon rustig 100 tot 110 km. Na 40 km alles normaal, na 60 km alles normaal, na 70 km alles normaal. OH jee, een grote file van 5 km. Stapvoets rijden en na 50 m weer stilstaan. Handjes werden wel een beetje vochtig. Alles bleef normaal.Na 90 km was ik weer terug bij de garage. Alles in uitstekende conditie met een constant aanwijzende temperatuurmeter. We hebben samen geconcludeerd dat als het probleem niet verholpen was dit allang weer opgetreden zou zijn.
MET GROTE DANK AAN FRANKYBOY. Want hij gaf de goede aanzet. Bijna niemand gelooft het, maar het is wel degelijk waar. Mannen geweldig ik ben jullie dankbaar.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: do mei 02, 2019 4:40 pm
door A class of its own
Beste Anton,

Dat is mooi, heel mooi nieuws. Zo zie je maar waar een tip, in dit geval door Frank, al dan niet toe kan leiden..!

Maar nu de hamvraag, hoe ga je nu in de toekomst het koelsysteem onderhouden zonder luchtbellen? Slim lijkt het mij, uit onzer beider namen, aan Frank te vragen hoe en waar hij (middels een foto) bij zijn 1.8 het T-stuk met ontluchtingsnippel zo hoog als mogelijk heeft geplaatst. Indien mogelijk, ook bij een KV6 motor ..?

Dit is Frank zijn quote: Ik heb dus op mijn 4 cil een T stukje met een extra onluchtingnippel op de dunne bovenste koelwaterslang van de cilinderkop geplaatst. En zo kan ik dat nu zelf regelen.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: do mei 02, 2019 7:50 pm
door rofan
dus als ik het goed begrijp zal de koelventilator ook niet zo snel aanslaan ( airco uit natuurlijk ) ongeacht de buitentemperatuur als hij van onder gevuld word ?
gr.
Fred.

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Geplaatst: do mei 02, 2019 8:02 pm
door Anton de Vilder
Beste Raymond,
Het is dus onverstandig om koelvloeistof bij te vullen, mocht dat nodig zijn.
Als er een ontluchting op zou zitten had Frank dat ongetwijfeld aangegeven. Zou eenvoudig geweest zijn.
(Zit die er wel op, dan horen we Frank dadelijk wel).
Maar dat heeft Frank niet gedaan. Dus lijkt mij het beste, indien zich de situatie van bijvullen voordoet, om gewoon de hele sessie van gisteren te herhalen. Geen risico.

Ik post dadelijk nog even een probleempje.

Met groet en geniet van de Rover