Pagina 3 van 4

Re: Storing code P1300

Geplaatst: za mar 09, 2019 3:41 pm
door Eric27
Maak hem maar schoon met wd40 of zo iets dergelijks.
Asje er uit halen deed ik door het motortje even weer aan te sluiten dan auto op contact en dan draaide deze er uit.
Ik weet niet of dat ook bij de rover werkt.
Probeer anders eerst het of je het asje iets naar buiten kunt trekken en dan draaien. Niet te hard er aan trekken.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: za mar 09, 2019 3:43 pm
door Eric27
Ik ben nu niet thuis daar heb ik nog zo,n motortje liggen zal dan even kijken.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: za mar 09, 2019 5:06 pm
door Greccehus
Ik heb nu EGR cleaner gehaald. Volgens de verkoper is dat sowieso bedoeld voor het luchtinlaatsysteem en in de beschrijving staat ook lost gomaanslag, lak, teer en koolafzetting op.
Verder over de vaseline: ik heb vaseline van het merk Vaseline. Is die geschikt (moet zuurvrij zijn, maar dat staat er niet expliciet op.

Het weer is er nu niet naar om te sleutelen, dus ik wacht nog wel even voor ik verder ga.
Toch fijn, zo'n forum.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: za mar 09, 2019 6:10 pm
door Eric27
Vaseline is altijd zuur vrij anders bestaat niet.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: do mar 21, 2019 2:25 pm
door Greccehus
Goed... ik heb er even niemand mee bezig gehouden, maar het probleem bleef dus aanhouden. De auto staat op dit moment bij de garage; ze gaan een compressietest doen omdat ze bang zijn dat er iets is met de kleppen. Dat maakt me niet blij, want dat zal wel een aardige duit gaan kosten als er een reparatie aan zit.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: zo mar 24, 2019 10:21 pm
door rofan
De Rover 75 is een prachtige auto en elke reperatie waard, althans zo ervaar ik het met de mijne :thumb:
Gr.
Fred

Re: Storing code P1300

Geplaatst: vr mar 29, 2019 11:20 am
door Greccehus
Zo denk ik er zelf ook over, maar de portemonnee moet ook meewerken.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: di apr 02, 2019 3:07 pm
door Greccehus
Dik in de aap gelogeerd: verbrande uitlaatklep en infrezen klepzitting. Daar komt natuurlijk nog een koppakking bij... Er is me verteld dat dit mogelijk te wijten is aan een distributieriem te ofwel te laat is vervangen, ofwel verkeerd. Het lampje begon inderdaad te zieken nadat de riem was vervangen.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: di apr 02, 2019 6:49 pm
door MARTIN
:mrgreen: stond dus niet op tijd?
wie heeft die riem vervangen?

Re: Storing code P1300

Geplaatst: wo apr 03, 2019 10:16 am
door Greccehus
Een andere garage. Eerst maar eens vragen bij deze garage wat zij denken dat de oorzaak is...

Re: Storing code P1300

Geplaatst: vr apr 05, 2019 8:07 pm
door Greccehus
Hehe, eindelijk is ze weer thuis.
Onderweg vrij veel drukte gehad met langdurig wachten, waarbij tot voor kort steevast dus dat lichtje ging branden. Nu nog niets gezien en het motortje draait ook anders. Het heeft een lieve duit mogen kosten, maar fingers crossed...

Re: Storing code P1300

Geplaatst: za apr 06, 2019 11:00 pm
door rofan
:thumb: wat hebben ze allemaal gedaan aan de Rover?

Re: Storing code P1300

Geplaatst: di apr 09, 2019 8:49 am
door Greccehus
Verbrande klep vervangen, nieuwe koppakking, klepzittingen ingefreesd en kop gevlakt, olie en koelvloeistof ververst. Dat is alles...

Re: Storing code P1300

Geplaatst: di apr 09, 2019 10:48 am
door MARTIN
:mrgreen: mooi dat het opgelost is.
Hopelijk hebben ze de kosten wel wat gereduceerd aangezien de ellende begon na de distributie wissel

Re: Storing code P1300

Geplaatst: do apr 18, 2019 9:30 am
door Greccehus
Dat was een andere garage. Deze garage (Damen en Kroes Boxtel) heeft me erg goed geholpen.

Re: Storing code P1300

Geplaatst: vr okt 16, 2020 10:50 am
door Greccehus
En dat was toen mijn ervaring. Inmiddels ben ik veel vervelende ervaringen rijker en een Rover armer.

Eind november (ja, bijna een jaar geleden inmiddels) begon de Rover vreselijk te roken. In het begin leek het nog op het roken dat je bij koud weer en koude motor vaker hebt, maar het werd steeds erger en het stonk alsof je een hele batterij nawalmende kaarsen had. Bij mijn garage concludeerden ze dat de koppakking kapot was... (onder meer vanwege knalharde koelwaterslangen).
Die was in april vervangen, dus ik heb contact opgenomen met Damen & Kroes in Boxtel. Voordat ik mijn naam noemde, beschreef ik het probleem. Klinkt als kapotte koppakking, was het antwoord. Toen ik vervolgens aangaf dat die in april bij hun vervangen was, kwam het terugkrabbelen: we moeten eerst maar eens kijken wat er aan de hand is.
Toen volgde er een langslepend verhaal, inclusief inzetten van rechtsbijstand, maar dat was nutteloos. Volgens de wet had Damen en Kroes het recht zelf te kijken wat e aan de hand was, ondanks het feit dat de second opinion uitwees dat het de koppakking was. De auto werd opgehaald en bij het ophalen zei de -onafhankelijke transporteur- dat het de koppakking moest zijn. Ik was niet erg verbaasd toen Damen & Kroes verzonnen dat het niet de koppakking was. Het was de turbo zeiden ze. Er moest een onafhankelijke expert bij komen, die hun verhaal bevestigde. Laat die kerel nou al 21 jaar bij Damen en Kroes over de vloer komen. Echt onafhankelijk.
Uiteindelijk kreeg ik zonder resultaat de auto terug. De motor lag helemaal uit elkaar en er ontbraken onderdelen. Waarom, als je ervan overtuigd bent dat de turbo kapot is, haal je de kap van de distributieriem los? Waarom het kleppendeksel? Waarom zitten de bobines er niet meer in?

Conclusie: nooit naar Damen en Kroes in Boxtel gaan! Nooit!
Einde hoofdstuk Rover.