Rover 75 MK2 V6 Oliepeil controle

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Rover 75 MK2 V6 Oliepeil controle

Bericht door A class of its own »

Beste Rover&MG Enthousiasten,

De controle van het oliepeil bij de KV6 motoren kan enigszins lastig zijn e/o een verkeerde aflezing geven bij een "traditionele" peiling zoals wij allen gewend zijn. Nu kwam ik op het forum van onze Britse collegae website (www.the75andztclub.co.uk) een officiële verhandeling van MG ROVER tegen die ik jullie niet wil onthouden...

De verhandeling is in het Engels en dit is wat MG ROVER er over zegt:

"A significant amount of engine oil is retained in the upper levels of the engine. Should a level check be carried out on an engine that has recently been switched off, a low oil level reading may result. This may mislead dealers and customers into concluding that the engine has consumed a quantity of oil.

A revised oil level checking procedure has been developed and will be introduced into future editions of the owners handbook. The procedure is as follows:
-1. Ensure that the engine is at full working temperature. Turn off the engine.
-2. Remove the dipstick and allow the oil to drain down for 5 minutes.
-3. Clean the dipstick and insert it gently into the tube until the 'O' ring on the handle moulding is about to enter the tube.
-4. Slowly push dipstick fully home.
-5. Wait for 5 seconds, withdraw the dipstick and take the level reading.

Should a second reading be required it will be necessary to repeat operations 2 to 5 to allow the dipstick tube to drain down. Similarly, should it be necessary to add oil to the engine, operations 2 to 5 must be repeated.


Wellicht handig als ik voor een enkeling de belangrijkste stappen van 1 t/m 5 in het Nederlands omschrijf:

-1. Wees ervan bewust dat de motor op bedrijfstemperatuur is.
-2. Verwijder de oliepeilstok voor een minuut of 5 zodat de olie de kans krijgt te bezinken.
-3. Reinig de oliepeilstok en stop hem geleidelijk weer terug totdat de "O" ring (op de gele handgreep) net het buisje raakt.
-4. Druk nu langzaam de oliepeilstok volledig aan tot de rustpositie.
-5. Wacht plus/minus 5 seconden, verwijder de oliepeilstok en lees het peil af.

Succes met het volgen van deze officiële methode!
Laatst gewijzigd door A class of its own op di sep 24, 2019 7:15 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door rofan »

Handig! :thumb:
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door A class of its own »

Dank je Fred, wat je zegt een handige wetenswaardigheid! :)
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door rofan »

Nu vraag ik mij af waar het olie blijft als niet alles naar beneden zakt🤔
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door Bart-K »

Overal blijft een dunne film achter.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door rofan »

Vandaag olie gepeild op de bovenstaande manier en het werkt inderdaad veel beter,, bedankt voor de tip 👍
Gr.
Fred.
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door A class of its own »

Altijd leuk om te horen Fred dat je zo elkaar de helpende hand kunt toereiken... :)
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Oliepeil controle KV6 motor

Bericht door Theo »

Interessant om 2 redenen .
1 , dan heb ik het al 10 jaar verkeerd gedaan en ten tweede heb ik het Haynes boek er nog eens even op na geslagen.
Wij lezen bij O.12
Check the oil level before the car is driven, or at least 5 minutes after the engine has been switched of .
Dus of met koude motor of minimaal 5 minuten na uitzetten motor.
Zal mij houden aan nieuwe procedure , voortschrijdend inzicht daar houd ik het op.
Groet Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Plaats reactie