Cdti start niet...

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Was ik mij gisteren aan het voorbereiden om vandaag een foto te maken toen ik exact aan de 430 000km zou komen, wou de Tourer deze morgen niet starten. Alles licht op bij het omdraaien van de sleutel, maar hoor zelfs geen klik van de starter. Batterij is ok, de starter heb ik eens rechtstreeks aan de batterij gekoppeld en daar mankeert ook niks aan en bovendien wou hij dan ook niet aanslaan (had contact op gezet). Dan dacht ik dat het aan mijn sleutel zelf zou liggen, maar ook met de reservesleutel net hetzelfde.

Waarschijnlijk zit de startonderbreker er dus voor iets tussen, maar hoe kan ik dat ding nu uitschakelen?
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Cdti start niet...

Bericht door Frankieboy »

Ik zou zeggen neem eerst eens telefonisch contact op met Diagnoce centrum Noord in Drachten. Die kunnen je wellicht verder helpen/adviseren.
Voor hen is de R75 gesneden koek.

groet,

Frank
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Cdti start niet...

Bericht door Eric27 »

Brandstofpomp onder de motorkap of wanneer er een kwart of minder diesel in de tank zit kan het ook de brandstofpomp in de tank zijn.

Eric.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Frankieboy schreef: ma dec 03, 2018 3:00 pm Ik zou zeggen neem eerst eens telefonisch contact op met Diagnoce centrum Noord in Drachten. Die kunnen je wellicht verder helpen/adviseren.
Voor hen is de R75 gesneden koek.

groet,

Frank
Nja, ik woon in België, mss is het wat onbeleefd om die mensen dan lastig te vallen. Ik kan ook moeilijk mijn wagen tot daar laten slepen. Toch bedankt!
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Eric27 schreef: di dec 04, 2018 6:55 pm Brandstofpomp onder de motorkap of wanneer er een kwart of minder diesel in de tank zit kan het ook de brandstofpomp in de tank zijn.

Eric.
Als er een van die pompen stuk zou zijn, denk ik niet dat de starter daarom dienst zou weigeren. Ok, hij sloeg dan wel niet aan toen ik de starter rechtstreeks aan de batterij koppelde, maar daar zal echt wel iets anders voor tussen zitten en ik vrees in feite een beetje voor de ECU want die stuurt naast de aanzet voor de starter ook signaal naar die pompen dat ze aan de slag moeten.
Ik wacht af tot er een kennis langs komt die Testbook heeft, maar intussen heb ik de voorbije dagen flink in het werkplaatshandboek gespeurd om alle onderdelen die in relatie staan met de starter en het motormanagement toch al eens onder de loep te nemen, wat connectoren schoonmaken (nergens iets van corrosie gezien, maar deed ik toch geen kwaad mee. Gezien de ECU zelf zijn voeding via een relay krijgt, dacht ik die ook eens te vervangen. Gevolg: de starter draaide rond, maar... toch nog steeds geen draaiende motor. Dan heb ik -om toch de brandstoftoevoer te controleren- de darm losgemaakt op de pomp onder de kap en idd: het bleef droog en ook geen geluid uit de pomp. Nu wordt het dus eerst eens meten of die pomp wel voeding krijgt, maar dat zal wel ,noppes wezen. Bij de tank heb ik ook al mijn oor te luisteren gelegd en daar ook niks van gezoem te horen en ja: alle twee de pompen ineens stuk, dat is nu ook iets waar ik niet onmiddellijk mijn geld zou op verwedden. Maar goed, we zoeken verder. ;)

Kurt
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Cdti start niet...

Bericht door Eric27 »

Dan zijn het de twee contacten in de startmotor.
Deze kun je eenvoudig verwisselen.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

De startmotor op zich werkt perfekt hoor.
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: Cdti start niet...

Bericht door rofan »

ik neem aan dat je de zekeringen al heb gecontroleerd?
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Uiteraard. Heb zonet nog de relais van de brandstofpomp vervangen maar nog steeds geen startende motor. Lijkt er dus meer en meer op dat de boordcomputer zal moeten hersteld worden. Ga nog wat metingen doen. Allemaal zeer tijdrovend hoor, het handschoenkastje verwijderen om tot bij de relais van de brandstofpomp te kunnen, was ook geen cadeau en het originele werkplaatshandboek is allerminst duidelijk. Zo staat er niks vermeld dat het tapijtje in de handschoenkast moet weggetrokken worden om tot bij drie torx-vijsjes te kunnen.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Ik kan niet wachten tot er een kabeltje toekomt waarmee ik mijn laptop aan de diagnosestekker kan koppelen en hopelijk dankzij het TOAF-diagnoseprogramma op de juiste weg gezet wordt.
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Cdti start niet...

Bericht door pantah »

Mijn Tourerke start terug! Ik had via een Poolse vriend het TOAF-diagnose programma gekregen (intussen terug online te downloaden!) en dit heeft me vooruit geholpen. eerst kreeg ik via de scan geen readings van de ECU dus ik besloot om toch nog maar eens een andere relais te plaatsen (ik had nochtans al een nieuwe Hella-relais gezet) en dit keer kreeg ik wel uitlezing van de ECU, dus besloot ik eens te proberen en... ja hoor: de motor startte onmiddellijk! :biertje:
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Cdti start niet...

Bericht door MARTIN »

:thumb: :thumb: :thumb:
Afbeelding
Plaats reactie